• FarbrorKanin

Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?

Du får reda på att din nya granne är en pedofil som dömts för flera grova övergrepp och har precis frisläppts efter att avtjänat ett långt fängelsestraff. Pedofilen har gått i terapi och myndigheterna anser att han är rehabiliterad. Hur reagerar du i denna situation?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?
  • Lavish

Jag skulle inte bemöta honom som andra. Jag skulle inte vara otrevlig, ge honom onda ögat eller nått. Men om en annan granne kommer fram och pratar är jag normalt glad och inbjudande, och fattar vi tycker för varandra kan jag tänka mig att umgås med dem. Pedofilen hade jag avslutat all kontakt med så snabbt som möjligt och försökt vara avspisande utan att vara direkt otrevlig. Detta för att jag inte vill ge honom möjlighet att få upp ögonen för min son och, när sonen blir äldre, att han inte ska få intrycket att pedofilen är en trevlig granne som vi känner.

Jag hade även berättat att han var pedofil för grannar med barn som jag hade tillräckligt god kontakt med. Men jag skulle bli ledsen om pedofilen blev utsatt för något otrevligt av dessa grannar pga att jag spridit ryktet. Mitt uppsåt hade varit att varna andra så att de kan hålla koll på sina barn och inte bjuder in pedofilen till möjligheter att vara ensam med barnen, inte att pedofilen ska "straffas".

• Den allsmäktige
    Kojbe skrev 2011-05-14 12:24:15 följande:
    Jag hade gjort hans liv till ett helvete!
    Snälla säg att du skämtar.
    Niiskuneiti skrev 2011-05-14 12:24:18 följande:
    För mig har den personen inget värde och jag hade aldrig accepterat att bo granne med ett monster. Därför hade jag flyttat. Tror inte heller att personen aktivt väljer att vara pedofil, men de som utövar sina fantasier har enligt mig förbrukat sin rätt att leva fritt i samhället och borde sitta inspärrade på livstid.
    Nu är inte jag någon slags expert, men tänk om din nya granne har någon slags mental retardation som gör att han inte förstår innebörden av vad han gjort. Tycker du fortfarande att han inte har något i samhället att göra?
  • Den allsmäktige
    Krake skrev 2011-05-14 12:26:30 följande:
    Ni som vill döda eller misshandla pedofiler, vill ni det även om erat eget barn växer upp och blir pedofil? Skulle ni döda eller misshandla ert barn då? Eller skulle ni heja på om någon annan gjorde det?
  • VirrigaVerna

Berättar för mina barn vem mannen är och talar om att de ska vara försiktiga.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Kojbe
    Den allsmäktige skrev 2011-05-14 12:27:38 följande:
    Snälla säg att du skämtar.
    Niiskuneiti skrev 2011-05-14 12:24:18 följande:
    För mig har den personen inget värde och jag hade aldrig accepterat att bo granne med ett monster. Därför hade jag flyttat. Tror inte heller att personen aktivt väljer att vara pedofil, men de som utövar sina fantasier har enligt mig förbrukat sin rätt att leva fritt i samhället och borde sitta inspärrade på livstid.
    Nu är inte jag någon slags expert, men tänk om din nya granne har någon slags mental retardation som gör att han inte förstår innebörden av vad han gjort. Tycker du fortfarande att han inte har något i samhället att göra?
    Skämtar inte en sekund! Tycker som flera andra en pedofil som har utövat sina fantasier kommer att göra det igen det är inget som går att bota på något sätt och de har förverkat all rätt i samhället enligt min åsikt.
  • Linda1976
    Ni som vill döda eller misshandla pedofiler, vill ni det även om erat eget barn växer upp och blir pedofil? Skulle ni döda eller misshandla ert barn då? Eller skulle ni heja på om någon annan gjorde det?
    Jag vill varken döda eller misshandla. Men låsa in på livstid - och ja, det gäller alla, oavsett om de är släkt m mig eller inte.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Den allsmäktige
    Kojbe skrev 2011-05-14 12:29:49 följande:
    Skämtar inte en sekund! Tycker som flera andra en pedofil som har utövat sina fantasier kommer att göra det igen det är inget som går att bota på något sätt och de har förverkat all rätt i samhället enligt min åsikt.
    Ställer samma fråga till dig då som Kaffemoster:
  • agtiwi

Din mamma: Har du eller någon i din närhet varit utsatt för en pedofil?

• VirrigaVerna
    Kojbe skrev 2011-05-14 12:24:15 följande:
    Jag hade gjort hans liv till ett helvete!
    Du agerar alltså både domare och bödel.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Kojbe

Det kan jag tack och lov inte svara på idag och kommer väl förhoppningsvis aldrig att behöva ta ställning till heller.

Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?