• FarbrorKanin

Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?

Du får reda på att din nya granne är en pedofil som dömts för flera grova övergrepp och har precis frisläppts efter att avtjänat ett långt fängelsestraff. Pedofilen har gått i terapi och myndigheterna anser att han är rehabiliterad. Hur reagerar du i denna situation?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?
  • Tazzme

Jag skulle väl nog försöka beömta personen så som jag bemöter alla andra, men antagligen inte lyckas så bra. Och så skulle jag varna mina/andras barn för personen ifråga och säga att de INTE får besöka eller prata med denna person.

Är det frågan om någon som inte "bara" lurat in barn till sig själv etc. utan faktiskt kidnappat och rövat bort barn, så skulle jag nog försöka se till att personen flyttade bort från området. Skulle inte kunna lita på att ha en sån person i närheten av mina (framtida) barn samt syskonbarn som kommer och hälsar på.

Röstade på sista alternativet.

• Lenora

Jag hade tyvärr inte varit särskilt förstående och verkligen oroat mig. Jag hade pratat med alla om det, inte bara för att varna, kanske snarare för att bearbeta mina egna upprörda känslor kring det.

Vi bor i en liten by med många barn och stor sammanhållning, jag tror att det skulle vara väldigt svårt för en känd pedofil att kunna leva här någon längre tid. Även om jag själv inte skulle trakassera honom/henne finns det en stor risk att andra skulle göra det. 

• Kojbe
    Friedegard skrev 2011-05-14 12:37:24 följande:
    Om man har en mental retardation och effekten blir att man skadar människor ska man inte vara ute i samhället.

Där har vårt samhälle mkt arbete att göra, det är alldeles för många sjuka människor som får klara sig själv och inte mår bra.
    Tack!
  • Kokomo
    Kojbe skrev 2011-05-14 12:38:41 följande:
    Jag ANTAR jag hade varit som en hök ang personen ifråga så minsta lilla närmande mot något barn hade fått  mig att gå i taket vilket  ja inte är rättvist men jag kan inte hjälpa heller den avsky jag känner för en människa som kunnat utsätta barn för något så vidrigt. Fel ja förmodligen men det är så jag rent omedelbart känner.

Så jag får väl svara att tanken på vad personen fantiserar om att göra får mig fullständigt bananas och får mig känna jag vill låta de lida  lika mycket barnen och deras familjer har fått.
    Okej, men då är vi trots allt överrens om att du hade fel när du skrev att "en pedofil som har utövat sina fantasier kommer att göra det igen det är inget som går att bota på något sätt" ?

För övrigt tror jag att beteenden som ditt inte direkt gör det lättare för en pedofil att anpassa sig och leva att normalt liv igen utan snarare tvärtom. Det blir en ond cirkel som du delansvar i.
  • Novallie

Skulle jag veta om det skulle jag nog vara på min vakt, och hålla ett extra öga på sonen speciellt om han är i närheten. Visserligen så kanske han blivit bättre men man skulle inte vilja ha med honom/henne och göra endå. Försöka säga till sonen att vara försiktig hur det nu gårObestämd han är liten fortfarande så han e inte ute själv.

H född 091017
  • Kojbe
    Den allsmäktige skrev 2011-05-14 12:36:00 följande:
    Men herregud. Kan bara säga att jag är MER rädd för att bo granne med dig än med en pedofil!
    Vet du det är inte första gången när pedofili kommer upp att du intar den attityden vilket skrämmer mig lite för mina funderingar kommer ju då vem du är och vad det är du är ute efter?
    Är du en av de rehbiliterade pedofilerna el är du det du utgett dig för tidigare en som arbetar med de?

Har sedan tidigare minnen av du beskrivit du arbetar med pedofiler och det är ju beundransvärt att någon vill ha det otacksamma jobbet för det måste vara bland de värsta jobb man kan ha o man måste nog vara ganska så mentalt avtrubbad för att kunna stå ut med det. Nu menar jag inte dum i huvudet utan bara enormt duktig på att stänga av sina känslor och agera  strikt efter *boken* så att säga och sköta sitt jobb utan några personliga värderingar inblandade.

Oavsett är det inget jag faktiskt vill ha svar på eg men jag vill inte såra el på något sätt vara oförskämd mot dig för som sagt de som jobbar med dessa människor förtjänar en eloge. Jag kan ärligt säga JAG hade inte kunnat det.
  • Border

Jag skulle flytta illa kvickt från området, innan pedofilen ens kommer i närheten av min son.

• Kojbe
    Kokomo skrev 2011-05-14 12:42:51 följande:
    Okej, men då är vi trots allt överrens om att du hade fel när du skrev att "en pedofil som har utövat sina fantasier kommer att göra det igen det är inget som går att bota på något sätt" ?

För övrigt tror jag att beteenden som ditt inte direkt gör det lättare för en pedofil att anpassa sig och leva att normalt liv igen utan snarare tvärtom. Det blir en ond cirkel som du delansvar i.
    Ja jag kanske har fel men det är så jag känner och nej du har rätt jag hade inte varit behjälplig i att återanpassa en pedofil i samhället. Jag är ledsen men så är det idag.
  • Friedegard
    Kokomo skrev 2011-05-14 12:42:51 följande:

ja det är ju bra och lovvärt att pedofiler ska få chansen att anpassa sig till samhället, det är ju ett NIMB-problem (not in my backyard) inte på mina barns bekostnad.

Hade du riskerat dina barn för att vara rättvis?
  • Kokomo
    Kojbe skrev 2011-05-14 12:49:56 följande:
    Ja jag kanske har fel men det är så jag känner och nej du har rätt jag hade inte varit behjälplig i att återanpassa en pedofil i samhället. Jag är ledsen men så är det idag.
    Okej. Vad ser du för poäng i att en pedofil inte är återanpassad i samhället och därför har lättare till att återfalla i brott? Jag trodde i princip alla var överrens om att det yttersta målet är att få folk att sluta begå brott. men tydligen är viljan att hämnas allt för stor hos vissa... :-/
Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?