• FarbrorKanin

Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?

Du får reda på att din nya granne är en pedofil som dömts för flera grova övergrepp och har precis frisläppts efter att avtjänat ett långt fängelsestraff. Pedofilen har gått i terapi och myndigheterna anser att han är rehabiliterad. Hur reagerar du i denna situation?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?
  • Friedegard
    Här och nu skrev 2011-05-14 12:01:44 följande:
    Alla människor har samma värde vad de än gör, men kan bli berövade vissa rättigheter.
    Nej det är det jag säger alla människor har inte samma värde. Men du ska göra bra ruttna grejer för att förlora sitt människovärde, men man kan till slut. 

Jag menar om Pol Pot och en annan person satt i en båt som sjönk, du har bara tid att rädda en av dem, inte fan hade man räddat Pol Pot först.  
  • Krake
    Linda1976 skrev 2011-05-14 12:30:39 följande:
    Jag vill varken döda eller misshandla. Men låsa in på livstid - och ja, det gäller alla, oavsett om de är släkt m mig eller inte.
    När du säger att de "förlorat sin rätt att leva" låter det för mig som att du vill att de ska dö.
    agtiwi skrev 2011-05-14 12:31:01 följande:
    Din mamma: Har du eller någon i din närhet varit utsatt för en pedofil?
    Jag känner mig manad och svarar nej, däremot har flera mig närstående personer utsatts för sexuella övergrepp som barn. Förövaren var i samtliga fall någon nära släkting som inte hade en pedofil läggning.
    Moster, inte monster.
  • Kokomo
    Kojbe skrev 2011-05-14 12:29:49 följande:
    Skämtar inte en sekund! Tycker som flera andra en pedofil som har utövat sina fantasier kommer att göra det igen det är inget som går att bota på något sätt och de har förverkat all rätt i samhället enligt min åsikt.
    Men det finns ju bevisligen pedofiler som begått brott, suttit i fängelse, kommit ut och sedan aldrig igen förgripit såg på barn. Eller är det (de outlevda) fantasierna som är anledningen till att du känner en lust att göra hans/hennes liv till ett helvete?
  • Kojbe

Sen sa jag inte jag ville döda el misshandla honm/henne heller utan jag skrev jag vill göra deras liv till ett helvete. Inte riktigt samma sak. Det hade varit för lätt att bara döda el misshandla de alltför billigt undansluppet enligt mig.

• VirrigaVerna
    Kojbe skrev 2011-05-14 12:33:50 följande:
    Sen sa jag inte jag ville döda el misshandla honm/henne heller utan jag skrev jag vill göra deras liv till ett helvete. Inte riktigt samma sak. Det hade varit för lätt att bara döda el misshandla de alltför billigt undansluppet enligt mig.
    Jag drog inte den parallellen utan det är mera ett talesätt.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Den allsmäktige
    agtiwi skrev 2011-05-14 12:31:01 följande:
    Din mamma: Har du eller någon i din närhet varit utsatt för en pedofil?
    Nej, men däremot har jag personer i min närhet som arbetar med bland annat pedofiler.
  • agtiwi

Många ggr har tanken slagit mig att släpa med den jäkeln som förstörde mitt liv in i en mörk gränd och göra mig av med alla aggressioner. Tyvärr skulle det ju inte göra det han gjort mot mig ogjort, så den tanken stannar vid just en tanke. Denna människa går runt fritt i samhället och det gör mig ont att veta att han när som helst kan ge sig på någon annan. Kan tillägga att detta äckliga as ska föreställa att vara min morbror...

• Den allsmäktige
    Kojbe skrev 2011-05-14 12:33:50 följande:
    Men herregud. Kan bara säga att jag är MER rädd för att bo granne med dig än med en pedofil!
  • Friedegard
    Den allsmäktige skrev 2011-05-14 12:27:38 följande:
    Snälla säg att du skämtar.
    Niiskuneiti skrev 2011-05-14 12:24:18 följande:
    För mig har den personen inget värde och jag hade aldrig accepterat att bo granne med ett monster. Därför hade jag flyttat. Tror inte heller att personen aktivt väljer att vara pedofil, men de som utövar sina fantasier har enligt mig förbrukat sin rätt att leva fritt i samhället och borde sitta inspärrade på livstid.
    Nu är inte jag någon slags expert, men tänk om din nya granne har någon slags mental retardation som gör att han inte förstår innebörden av vad han gjort. Tycker du fortfarande att han inte har något i samhället att göra?
    Om man har en mental retardation och effekten blir att man skadar människor ska man inte vara ute i samhället.

Där har vårt samhälle mkt arbete att göra, det är alldeles för många sjuka människor som får klara sig själv och inte mår bra.
  • Kojbe
    Kokomo skrev 2011-05-14 12:33:31 följande:
    Men det finns ju bevisligen pedofiler som begått brott, suttit i fängelse, kommit ut och sedan aldrig igen förgripit såg på barn. Eller är det (de outlevda) fantasierna som är anledningen till att du känner en lust att göra hans/hennes liv till ett helvete?
    Jag ANTAR jag hade varit som en hök ang personen ifråga så minsta lilla närmande mot något barn hade fått  mig att gå i taket vilket  ja inte är rättvist men jag kan inte hjälpa heller den avsky jag känner för en människa som kunnat utsätta barn för något så vidrigt. Fel ja förmodligen men det är så jag rent omedelbart känner.

Så jag får väl svara att tanken på vad personen fantiserar om att göra får mig fullständigt bananas och får mig känna jag vill låta de lida  lika mycket barnen och deras familjer har fått.
Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?