• FarbrorKanin

Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?

Du får reda på att din nya granne är en pedofil som dömts för flera grova övergrepp och har precis frisläppts efter att avtjänat ett långt fängelsestraff. Pedofilen har gått i terapi och myndigheterna anser att han är rehabiliterad. Hur reagerar du i denna situation?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?
  • Krake

Min första reaktion skulle nog vara en stor chock med mycket blandade känslor. Jag skulle tycka synd om honom och om hans offer och bli väldigt ledsen över hela grejen.

Jag skulle inte bemöta honom på något ovänligt eller otrevligt sätt. Nu är vår son så liten att han inte direkt är utsatt för någon risk från främmande pedifiler - vi är ju alltid med honom. Men när han blev större skulle jag informera honom om att han inte fick gå till den farbrorn.

Det är också mycket möjligt att jag hade pratat med en annan familj i huset, som är de enda förutom oss som har barn, så att de kan prata med sina barn.

Men jag hade inte gått runt och hojtat och mobbat eller kört någon kampanj mot honom. Någonstans måste han ju bo. 

Moster, inte monster.
  • Krake
    Fiyali skrev 2011-05-14 11:10:56 följande:
    Jag hade bemött honom som andra.
    Jag kan säga att jag garanterat inte spridit infon vidare, men jag kan också säga att modersinstinkten fått mig att hålla ett extra öga just på honom, vilket vore helt fel egentligen eftersom ytterligare fem av mina grannar kanske är pedofiler men inte i min kännedom.
    Moster, inte monster.
  • annawestergren

flyttar fort som bara faan!

• Krake
    Bettli skrev 2011-05-14 10:57:17 följande:
    gällande kemisk kastering används den bland annat i båda frankrike och norge på återfallsförbrytare, och det är med terapi också. inte bara kemisk kastrering. tycker jag vi även borde börja med. däremot så vad gör man åt kvinnliga pedofiler? det har ju faktiskt ökat, och de senaste åren har det dömts fler kvinnliga än manliga pediofiler.
    Någon läkare kanske kan bekräfta eller dementera detta, men såvitt jag kan tänka mig kan man "kemiskt kastrera" kvinnor lika gärna som män. Vad det handlar om är ju en hormonbehandling som tar bort den fysiska sexdriften.
    Moster, inte monster.
  • Bettli
    Krake skrev 2011-05-14 11:29:04 följande:
    Någon läkare kanske kan bekräfta eller dementera detta, men såvitt jag kan tänka mig kan man "kemiskt kastrera" kvinnor lika gärna som män. Vad det handlar om är ju en hormonbehandling som tar bort den fysiska sexdriften.
    ja jag har ingen aning. har bara hört om det att den utförts på män. så därför jag inte vet hur den fungerar på kvinnor, om den ens används/använder på kvinnor.
  • Medusan
    Krake skrev 2011-05-14 11:26:03 följande:
    Min första reaktion skulle nog vara en stor chock med mycket blandade känslor. Jag skulle tycka synd om honom och om hans offer och bli väldigt ledsen över hela grejen.

Jag skulle inte bemöta honom på något ovänligt eller otrevligt sätt. Nu är vår son så liten att han inte direkt är utsatt för någon risk från främmande pedifiler - vi är ju alltid med honom. Men när han blev större skulle jag informera honom om att han inte fick gå till den farbrorn.

Det är också mycket möjligt att jag hade pratat med en annan familj i huset, som är de enda förutom oss som har barn, så att de kan prata med sina barn.

Men jag hade inte gått runt och hojtat och mobbat eller kört någon kampanj mot honom. Någonstans måste han ju bo. 
    Ungefär så hade jag tänkt skriva, men nu när någon annan sa det så bra så slipper jag
  • Keyrie
    Den allsmäktige skrev 2011-05-14 10:08:53 följande:
    Men vänta här nu. Pedofiler döms väl till vård inom rättspsykiatrin? Och man kan kastrera dem medicinskt så om han släppts från psykiatrin så klassar de honom som rehabiliterad. Inga problem alltså.
    Det är synd om pedofiler. De flesta som är det har själva blivit utsatta för övergrepp, och dem vill ni flytta ifrån eller rent ut sagt stöta ut ur samhället. För det kommer få någon att må bättre, eller hur?
    Det försvarar definitivt inte deras handlingar även om dom har blivit utsatta själva. Dom har en hjärna att tänka med själva eller ska vi försvara alla som har blivit utsatta för att det är SYND om dom och sedan släppa dom fria för att dom har kastrerats, tyvärr fungerar inte det så bra. Läggningen finns ändå där och med det sagt stort TYVÄRR! Hur nu deras hjärnor fungerar?

Dom ger sig på försvarslösa, dom har inte ute i samhället att göra så, JA dom ska stötas ut ur samhället, dom ska inte få EN enda chans att göra något mot ett barn. Det borde bli hårdare straff och mer insyn av socialen med mera för att få bort MER pedofiler från familjer/bostadsområden.

Hemska människor är pedofiler. Har dom begått ett allvarligt brott mot ett barn då är jag definitivt FÖR Dödsstraff!
  • Här och nu

Om jag bor i hyres kräver jag att värden flyttar på pedofilen. Om han köpt sin bostad flyttar jag.

• Här och nu
    Ramborg skrev 2011-05-14 07:19:50 följande:
    Jag hälsar på honom men skulle tacka nej till att komma in på kaffe. Jag skulle se till så barnen inte hålls därinne. Skulle nog även hindra dem från att springa nakna i vattenspridaren någonstans där det är insyn från grannens hus. Det skulle kännas olustigt men nånstans måste han ju bo.
    Men inte bland barnfamiljer.
  • Här och nu
    Cloudy skrev 2011-05-14 08:07:26 följande:

Terrar aset tills han flyttar. Och sprider informationen så långt jag kan.
    Kanske skulle han även bli misshandlad.

Det är så sådana ska behandlas av samhället och andra människor enligt mig.

Du menar att så många som möjligt ska misshandla en pedofil?
Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?