• FarbrorKanin

Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?

Du får reda på att din nya granne är en pedofil som dömts för flera grova övergrepp och har precis frisläppts efter att avtjänat ett långt fängelsestraff. Pedofilen har gått i terapi och myndigheterna anser att han är rehabiliterad. Hur reagerar du i denna situation?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?
  • Linda1976
    Den allsmäktige skrev 2011-05-14 10:08:53 följande:
    Men vänta här nu. Pedofiler döms väl till vård inom rättspsykiatrin? Och man kan kastrera dem medicinskt så om han släppts från psykiatrin så klassar de honom som rehabiliterad. Inga problem alltså.
    Det är synd om pedofiler. De flesta som är det har själva blivit utsatta för övergrepp, och dem vill ni flytta ifrån eller rent ut sagt stöta ut ur samhället. För det kommer få någon att må bättre, eller hur?
    Min dotters säkerhet är viktigare än en pedofils rätt att bo varsomhelst.

Jag är inte övertygad om att kemisk kastrering botar nånting alls, dessutom är det väl inte särskilt vanligt? 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Laurora

Jag hade pratat normalt med honom precis som vilken granne somhelst. Däremot hade jag nog blivit förbannad på om grannar sprang med skvaller, vilket är straffbart med så som det omnämns i tråden.

Jag har själv varit utsatt för sexuella övergrepp som barn, och har ändå den här människosynen.

• grind
    Den allsmäktige skrev 2011-05-14 10:08:53 följande:
    Men vänta här nu. Pedofiler döms väl till vård inom rättspsykiatrin? Och man kan kastrera dem medicinskt så om han släppts från psykiatrin så klassar de honom som rehabiliterad. Inga problem alltså.
    Det är synd om pedofiler. De flesta som är det har själva blivit utsatta för övergrepp, och dem vill ni flytta ifrån eller rent ut sagt stöta ut ur samhället. För det kommer få någon att må bättre, eller hur?
    Det är synd om de som är sexuellt attraherade av barn men som väljer att inte agera efter dessa känslor, ja. De av dem som väljer att förgripa sig på barn är det inte synd om någonstans. De ska straffas så mycket det bara går.
  • Den allsmäktige

Linda1976; Nu vet jag inte huruvida medicinsk kastrering är vanlig eller ej, men det finns som ett alternativ. Det innebär att mannen/kvinnan inte känner någon lust, och därmed ingen dragning till barn.

De flesta pedofiler utövar inte sin läggning, så du och din dotter går aldrig säkra.

• Den allsmäktige

Grind; Gillar inte ditt tankesätt överhuvudtaget.

• iaseia

Lä'tt att svara att man bemöter han/hon sopm alla andra men ja tror inte ja skulle göra det i verkligheten. 
    I och för sig så bemöter ja inte alla likadant, hade jag haft barn hade jag väl varit mer uppmärksam, men ja hade i alla fall inte gått runt och pratat en massa eller startat grupper.
    Jag tror att man kan bli frisk från pedofili, så om myndigheterna har släppt ut honom/henne får man väl lita på det men ja skulle ändå ha svårt för det.

• Linda1976
    Den allsmäktige skrev 2011-05-14 10:14:42 följande:
    Linda1976; Nu vet jag inte huruvida medicinsk kastrering är vanlig eller ej, men det finns som ett alternativ. Det innebär att mannen/kvinnan inte känner någon lust, och därmed ingen dragning till barn.

De flesta pedofiler utövar inte sin läggning, så du och din dotter går aldrig säkra.

Nä, självklart kan man aldrig helgardera sig....
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Thomas 66

Alternativ 1Skulle gå dit med min vältränade kropp, och säga att det är dax för honom/ henne att flytta. Alternativ 2 flytta själv

• Lexxxie

Långt ifrån alla pedofiler döms till rättspsykiatrisk vård och kemisk kastrering är mycket ovanligt i Sverige. Dess utom innebär inte en kemisk kastrering att man inte känner sexuella känslor längre eller har ett behov att få utlopp för dessa längre då en stor del av vår sexualitet är psykologiskt betingad och inte bara biologisk. Så att säga att pedofiler är rehabiliterade efter sitt straff är långt ifrån sant. Statistiken visar på en hög återfallsrisk och den vård de får i Sverige är ett skämt. Så dessa människor är långt ifrån "säkra individer" trots att de avtjänat sitt straff.

Dock får vi inte glömma det som tidigare skrivits. Dessa män och kvinnor har i mycket stor utsträckning haft en mycket tuff barndom och själva blivit slagna eller utsatta sexuellt. Så var inte så snabba med att avskriva dessa människor som monster. Deras handlingar är vedervärdiga men de själva är symtombärare av vad som händer när utsatta barn växer upp i ett samhälle som inte stöttar och hjälper de som behöver hjälp.

Så din granne var kanske det barn hela samhället grät för 15 år tidigare men nu har alla glömt och ser bara ett Monster!

Jag säger inte att jag själv inte skulle reagera om jag fick en dömd pedofil till granne men det är inte individerna som är det värsta problemet utan systemet som inte vårdar dem varken som barn eller vuxna.

• FarbrorKanin
    Familjeliivsfinastenick skrev 2011-05-14 10:09:27 följande:
    Jag skulle ställa mig skeptisk till myndigheternas slutsats. Jag är två barnsmor och det skulle kännas väldigt olustigt då han dömts för flera grova övergrupp. Jag hade informerat alla grannar och i förlägningen trodligen flyttat.
    Ja det här med myndigheternas bedömning kan man vara skeptisk till. Det finns en del olika synsätt på om det verkligen går att bota en pedofil med terapi.

Jag passar på och tipsar om en tråd som tar upp förtroendet för våra myndigheter.

www.familjeliv.se/Forum-26-175/m58933267.html
Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?