• FarbrorKanin

Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?

Du får reda på att din nya granne är en pedofil som dömts för flera grova övergrepp och har precis frisläppts efter att avtjänat ett långt fängelsestraff. Pedofilen har gått i terapi och myndigheterna anser att han är rehabiliterad. Hur reagerar du i denna situation?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?
  • FarbrorKanin
    Cloudy skrev 2011-05-14 08:53:40 följande:
    Hur skulle du själv reagera?
    Jag vet faktiskt inte hur jag skulle reagera, så jag startade den här tråden för att jag är nyfiken på hur andra skulle hantera situationen.
  • Linda1976
    fenja skrev 2011-05-14 08:18:24 följande:
    Jag hade inte svarat på tilltal eller bevärdigat monstret med en blick.

Jag hade inte terroriserat honom alls, och jag hade inte flyttat själv - men jag hade varnat mina barn och andra småbarnsföräldrar i närheten.

Han är straffad för det han gjort - men det betyder inte att jag måste umgås eller öht vara trevlig.

Eftersom pedofili dessutom är en läggning, och ingenting man kan bli "botad" ifrån, så hade jag även sett det som berättigat med en varning till andra barnfamiljer.
    Instämmer
    Cia o krabaten skrev 2011-05-14 08:22:00 följande:
    Jag hade vaktat på mina barn som en hök, inte låtit dem vara utan vuxens uppsikt.
    I längden skulle det nog bli ohållbart och då fick vi nog flytta på oss.

Detta hade jag gjort oavsett om jag skvallrat bland grannar eller nonchalerat honom eller vad som, skyddet över mina barn är prio 1. 
     Instämmer.

Sen är det nog iofs tveksamt om en dömd pedofil skulle godkännas i vår brf.... Hemska tanke. 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Pemmel

Jag skulle bemöta honom som alla andra. Det innebär ungefär att man hälsar om man möts och pratar artigt en stund, någon enstaka gång, om vädret typ.
    Samhället har dömt honom. Det finns ingen anledning att jag gör det också och springer med skvaller och skitsnack gör jag inte.
    Däremot skulle jag hålla min dotter under extra uppsikt. Jag hade inte skrämt henne med specifikt honom, talar redan om att man inte ska följa med främmande människor och att ingen får göra någonting mot henne som inte hon vill.

• Linda1976
    Pemmel skrev 2011-05-14 09:40:32 följande:
    Jag skulle bemöta honom som alla andra. Det innebär ungefär att man hälsar om man möts och pratar artigt en stund, någon enstaka gång, om vädret typ.
    Samhället har dömt honom. Det finns ingen anledning att jag gör det också och springer med skvaller och skitsnack gör jag inte.
    Däremot skulle jag hålla min dotter under extra uppsikt. Jag hade inte skrämt henne med specifikt honom, talar redan om att man inte ska följa med främmande människor och att ingen får göra någonting mot henne som inte hon vill.
    Vad ädelt. Jag skulle aldrig klara av att vara artig mot någon som jag vet begått vidriga brott, även om straffet är avtjänat. Ffa brott mot barn. 

Ekonomisk brottslighet kanske jag skulle kunna hacka i mig på ett annat sätt.... 
  • Flipp

De är som att bota homosexuella, vilket inte funkar för det är en läggning!
    Tanken att han/hon skulle använda mitt eller andras barn i sina sexuella tankar är för mig outhärdligt!
    Skulle nog göra allt i min makt för att få bort skiten från gatan. Han/hon skulle få veta att om jag ens såg han/hon titta åt ett barn skulle han/hon få allvarliga problem och att de nog var bäst att flytta för bekvämlighetens skull.

Låter kanske grymt. Dock är detta de värsta jag vet trots att de faktiskt inte rår för det men har människan redan begått flera grova övergrepp så finns det inget som hindrar att de händer igen.

• Pemmel
    Linda1976 skrev 2011-05-14 09:47:05 följande:
    Vad ädelt. Jag skulle aldrig klara av att vara artig mot någon som jag vet begått vidriga brott, även om straffet är avtjänat. Ffa brott mot barn. 

Ekonomisk brottslighet kanske jag skulle kunna hacka i mig på ett annat sätt.... 
    Visst och jag skulle garanterat tycka att han var en äcklig jävla skit. Men det ger inte mig en ursäkt att snacka skit och vara otrevlig.
  • Linda1976
    Pemmel skrev 2011-05-14 09:56:03 följande:
    Visst och jag skulle garanterat tycka att han var en äcklig jävla skit. Men det ger inte mig en ursäkt att snacka skit och vara otrevlig.
    Jag skulle inte vara otrevlig, jag skulle totalt igonera. Och skitnack är ju sånt som inte är sant, skulle man prata med grannarna om hans/hennes brott - så skulle ju vartenda ord vara sant!
  • grind

Varför skulle man acceptera någon som har förgripit sig på barn bara för att han kommit ut ur fängelse?

Straffen för den här typen av brott är ett skämt. De borde sitta på livstid.

Att samhället väler att släppa ut dessa farliga människor efter några år påverkar inte min inställning till denna alls. En pedofil är och förblir ett svin och ska behandlas därefter!

• Den allsmäktige

Men vänta här nu. Pedofiler döms väl till vård inom rättspsykiatrin? Och man kan kastrera dem medicinskt så om han släppts från psykiatrin så klassar de honom som rehabiliterad. Inga problem alltså.
    Det är synd om pedofiler. De flesta som är det har själva blivit utsatta för övergrepp, och dem vill ni flytta ifrån eller rent ut sagt stöta ut ur samhället. För det kommer få någon att må bättre, eller hur?

• Familjeliivsfinastenick
    FarbrorKanin skrev 2011-05-14 07:14:31 följande:

Du får reda på att din nya granne är en pedofil som dömts för flera grova övergrepp och har precis frisläppts efter att avtjänat ett långt fängelsestraff. Pedofilen har gått i terapi och myndigheterna anser att han är rehabiliterad. Hur reagerar du i denna situation?

Jag skulle ställa mig skeptisk till myndigheternas slutsats. Jag är två barnsmor och det skulle kännas väldigt olustigt då han dömts för flera grova övergrupp. Jag hade informerat alla grannar och i förlägningen trodligen flyttat.
Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?