• FarbrorKanin

Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?

Du får reda på att din nya granne är en pedofil som dömts för flera grova övergrepp och har precis frisläppts efter att avtjänat ett långt fängelsestraff. Pedofilen har gått i terapi och myndigheterna anser att han är rehabiliterad. Hur reagerar du i denna situation?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?
  • Signy

Skulle antagligen hälsa men skulle ha ögonen på honom/henne och absolut berätta för mina andra grannar vad jag vet. Det står i TS att grannen är dömd för flera grova brott, om det är alla samtidigt står ej. Jag skulle vara ännu mer misstänksam om det var en återfallsförbrytare. Kommer han/ hon ej slå till igen så är väl det asbra. Men OM olyckan är framme så är det inte värt att gå och hålla på den typen av info. Jag prioriterar jag mina och andra barns trygghet och hälsa framför en enskild individs känslor.

Visst finns det bankrånare och klottrare och en massa andra folk som blivit dömda för ett brott som sedan kommer ut ur finkan. Men dem bryr jag mig inte om och gör därför inte någon jämförelse med dessa personer. Den typen av brott är inget jag tar så allvarligt på för det hotar inte direkt mina barn. Inte på samma sätt som en pedofil. Jag störs helt enkelt inte av rånare eller ekonomiska brottslingar så de får gärna bo granne med mig om de vill om de avtjänat sitt straff. Pedofiler ser jag däremot som jordens avskum. Det kan göra mig till trångsynt eller vad som helst. Kvittar för min del. Men jag vill inte ha dem som grannar.

• BettanB

Ptjaa.. Skulle väl inte låta min son leka ensam hemma hos honom, men i övrigt behandla honom som precis vem som helst.

I BettanMansion är sorgen randig.
  • Pepparfrun
    Plutteli skrev 2011-05-14 16:52:25 följande:
    Är du ny på FL?
    För enligt moben här så verkar pedofiler besitta övernaturliga krafter, får de bara bo granne med dina barn så kommer du förtrollas av dem och låta dina barn rida bort med dem i solnedgången...typ...
    Alt är de monster som garanterat kommer röva bort dina barn om de så får gå en halvmeter utanför er dörr på egen hand...
    Ah, nej jag är inte det. Men jag måste ha glömt bort att pedofiler var sådana. Bäst jag plockar upp högaffeln.
  • Iryelle
    Dorian Ertymexx skrev 2011-05-14 15:57:03 följande:
    Varför det? Det är en falsk fara liksom. Det är litet som att vara rädd för bilen i garaget medan man går över gatan. Det är inte den du håller ett öga på som utgör den största risken. Det är förövaren som du INTE ser, INTE känner till.

Visste du till exempel att de allra flesta fall av övergrepp sker inom familjen eller bekantskapskretsen? Det är inte främlingen du ska vara rädd för, utan din polare, din bror, din man eller kusin, eller dina föräldrar. Det är de som statistiskt sett oftast är förövarna. Inte den läskiga grannen.
    Jag kan inte annat än att hålla med. Vet man om grannen så blir det dessutom mycket lättare att hålla barnen borta från personen i fråga. Men visst förstår jag att man vill ha dessa personer så långt ifrån sina barn som möjligt men det bor barn överallt så det finns inga bra alternativ.
    Jag har i mitt liv stött på två personer som berättat för mig om övergrepp de blivit utsatta för i ung ålder, båda två av sina bröder!!! Att en främling utnyttjar ditt barn är mycket mindre troligt.
  • MaNiMi
    Pepparfrun skrev 2011-05-14 15:31:24 följande:
    Men vad skulle han kunna göra? Han bor inte i min lägenhet.
    Vet  inte om du har barn, men håller du dem instängda i lägenheten hela tiden?
    Nu pratar jag alltså inte om småbarn som man är med ute utan om barn i lite större ålder som behöver få
    kunna röra sig utomhus utan att föräldrarna har koll varje sekund.
  • Plutteli
    MaNiMi skrev 2011-05-14 17:04:10 följande:
    Vet  inte om du har barn, men håller du dem instängda i lägenheten hela tiden?
    Nu pratar jag alltså inte om småbarn som man är med ute utan om barn i lite större ålder som behöver få
    kunna röra sig utomhus utan att föräldrarna har koll varje sekund.
    Jag antar att du är medveten om hur ovanligt det är med pedofiler som rövar bort barn från lekplatser eller så va?
  • Thaleya

Jag hade inte gått över och bett han passat mina barn men i övrigt hade jag inte gjort nått annat, möjligen flyttat om jag fick obehagliga vibbar av honom och han tittade på mina barn elelr nått. Men annars så hade jag inte brytt mig.

• Fru Kwasthilda

Problemet med pedofili är ju inte böjelsen utan utövandet, kom ihåg det.

• MaNiMi
    Dorian Ertymexx skrev 2011-05-14 15:53:17 följande:
    Har han dömts har han dömts. Då ska saken vara ur världen. Vilka fler ska vi varna folk för, rånare? Fortkörare? Skattefuskare?
    Skulle definitivt varna både grannar och mina barn om det dyker upp en granne som kör som en tok (oavsett om han är dömd för fortkörning eller ej) Likaså vålds- och sexbrottslingar av olika slag, personer som drogar och på olika sätt kan vara ett hot (nu säger jag inte att alla som tar droger/dricker är det, men många individer går inte att lita på (återigen dömda eller ej)
    Skattefuskare utgör inte en omedelbar fara för barn så dem skiter jag i.

Det låter ju fint att om någon avtjänat sitt straff så är allt ur världen...men här tycker jag också det är stor skillnad beroende på vad personen suttit inne för. 
    Alltså jag som förälder tycker det spelar en stor roll..
  • mialee1

Alt. "Förklarar i tråden": Jag skulle reagera med misstänksamhet och inte låta mina barn vara i hans närhet, men jag skulle inte gå och skvallra med grannarna. Han har fått terapi och måste ges en chans....fast inte på med mitt barn Drömmer så det är en lurig fråga.

Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?