Inlägg från: Heisan |Visa alla inlägg
  • Heisan

Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?

Pemmel skrev 2011-05-14 13:20:27 följande:
    Kanske skulle kallat det skvaller för att vara mer språkligt korrekt. Men för mig är det typ samma sak bara det att skitsnack är mer åt det elaka hållet. För mig är också när man går bakom ryggen på andra och sprider ut saker - sant eller osant. Att han tidigare dömts är troligen ingenting han vill att alla ska veta oavsett om han tänkt göra om det eller inte.
    Om man hälsar på alla andra grannar, vilket jag gör, så är det i mina ögon otrevligt att välja att inte hälsa på en.
    Vad han tycker om att det skulle komma ut att han varit dömd för ett brott är rätt oväsentligt. Att sprida felaktiga rykten utan substans är en sak, men fakta är en helt annan.
    På samma sätt som jag inte skulle låta mina barn vara i närheten av påtända/allvarligt psykiskt sjuka/hårt kriminella individer i så skulle jag tala om för dem att de inte får vara i närheten av denna grannen, eller hälsa på honom. I mina ögon är han har han en läggning/sjukdom som gör honom oberäknelig o potentiellt farlig för ett barn. O de ska hålla sig borta från honom.
    Jag tycker överlag att det är alldeles för mycket fokus på farliga brottslingar o deras rättigheter-vem tar ansvar för de framtida offrena?
    När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • Heisan
    Pemmel skrev 2011-05-14 14:14:51 följande:
    När sa jag det?
    Bara för att man har en viss läggning behöver man inte leva ut den på andra.
    Men exemplet i TS har levt ut sin läggning o skadat andra.
  • Heisan
    Pemmel skrev 2011-05-14 14:45:51 följande:
    Och straffats och fått prata om sina problem och kanske kommit på andra sätt att leva ut sin sexualitet än genom att skada.
    Kanske är nyckelordet. Jag chansar inte när det gäller farliga människor i min närhet. Om läkare var tvungna att ta ansvar för sina patienters utskrivning o står till svars för de eventuella återfall som sker inom en viss period t ex 5 år så skulle utskrivningarna säkerligen minska. Det finns ju en hel del återfallsförbrytare där ute, sk friskförklarade, som begår brott/övergrepp så snart de kommit ut.
    Vem ska ta ansvar för de framtida offrena när förövaren kanske gör det igen.
    Finns det inte en 100% säkerhet att de är 100% friska o kan låta bli att falla tillbaka så ska de inte ut i samhället igen. Deras rätt att vara ute i sämhället är inte större än andras rätt att inte bli utsatta för dem om de får ett återfall.
Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?