• FarbrorKanin

Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?

Du får reda på att din nya granne är en pedofil som dömts för flera grova övergrepp och har precis frisläppts efter att avtjänat ett långt fängelsestraff. Pedofilen har gått i terapi och myndigheterna anser att han är rehabiliterad. Hur reagerar du i denna situation?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?
  • Plutteli
    Mad as snow skrev 2011-05-15 16:50:46 följande:
    Jag håller med dig om detta. Men jag kan ärligt säga att skulle en "dömd pedofil" (nu tar jag för givet att TS inte handlar om en sextonåring som har haft sex med en fjortonåring) bli min nya granne, så hade jag inte suttit på arslet och resonerat intellektuellt kring att det är viktigt att skilja på läggning/dragning och handling. Jag hade inte bränt kors i vederbörandes trädgård, men jag hade garanterat haft extra koll, pratat med mitt barn om det och säkerligen pratat med personen ifråga också. Det man vet, det vet man. Och om jag vet att någon i min närhet är dömd för sexuellt umgänge med barn så skulle jag inte chansa. 
    Att bli vaksam osv. som du skriver om är ju helt normalt. Att ta till alla medel man kan för att få personen att flytta som somliga propagarar för (eller värre) nått helt annat.
  • Velour

Jag skulle inte bemöta honom särskilt annorlunda, men jag skulle vara på min vakt hela tiden, särskilt som min son ofta leker utanför.

• JAG är BÄST

Vet uppriktigt inte. Men hälsat hade jag gjort. Dock haft ett extra koll på honom/henne om ens barn var ute på gården och lekte.

• Mad as snow
    Plutteli skrev 2011-05-15 19:30:38 följande:
    Att bli vaksam osv. som du skriver om är ju helt normalt. Att ta till alla medel man kan för att få personen att flytta som somliga propagarar för (eller värre) nått helt annat.
    Ja, det håller jag med om. 
  • Svirsko

Hade varit extra vaksam, pratat med mina barn om att inte prata med honom utan mitt/pappans sällskap, men jag hade nog inte spridit ut det i kvarteret direkt.

• stresss

Jag skulle inte hålla tyst för grannarna om jag visste säkert. Även om han är dömd och har avtjänat sitt straff, så skulle det förstöra flera barns liv om han upprepar övergreppen, vilket det tyvär är ganska sannolikt.
    Och det spelar faktiskt ingen roll om han är kär i barnet eller om han är sadist. Barnen blir skadade i bägge fallen, och det är oftast svårast att förstå att man har blivit utsatt för ett övergrepp om man har en känslomässig relation till förövaren, än om man bara är rädd och uppfattar  förövaren som ond rakt av.
    Jag skulle inte förlåta mig själv om ytterligare ett barn föll offer för människan, och jag hade hålli tyst om det jag visste.

• JAG är BÄST
    Mamma Mika skrev 2011-05-15 20:25:06 följande:
    berättar för alla i området & sen flyttar vi på 2 röda!
    Varför flytta?
    Dit du flyttar kan det ju bo pedofiler som du inte känner till. Här har du makten på din sida och kan påbverka genom att ha extra koll.
Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?