• FarbrorKanin

Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?

Du får reda på att din nya granne är en pedofil som dömts för flera grova övergrepp och har precis frisläppts efter att avtjänat ett långt fängelsestraff. Pedofilen har gått i terapi och myndigheterna anser att han är rehabiliterad. Hur reagerar du i denna situation?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?
  • Dorian Ertymexx
    Nikkili skrev 2011-05-15 22:37:31 följande:
    Hur säger man det till en tre-fyra åring!
    På samma sätt som man förklarar för barnet att man inte springer ut på vägen, eller att man inte går till sjön ensam etc.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Kojbe
    Dorian Ertymexx skrev 2011-05-16 11:52:03 följande:
    Exakt vad diskuterar ni nu?
    Att här och nu borde anmäla den som utsatte henne för övergrepp så inte andra barn behöver gå igenom vad hon gjorde
  • Dorian Ertymexx
    Mad as snow skrev 2011-05-15 22:39:57 följande:
    Ja, absolut. Man kan ju inte stirra sig blind på en människa som eventuellt skulle utgöra ett hot, utan att lära sina barn att ta vara på sig. 
    Precis så.
  • Plutteli
    goatess82 skrev 2011-05-16 11:55:55 följande:
     om hon omformulerar det till - jag vill inte medvetet bo brevid en pedofil!
    Är det mindre risk att barnet råkar illa ut om man är omedveten om att grannen är pedofil?
  • Dorian Ertymexx
    Här och nu skrev 2011-05-16 11:55:47 följande:
    Nej och man vet inte heller om de som inte börjat utöva läggningen börjar göra det.
    Det är ett vansinnigt argument, eftersom det är exakt lika sant för den heterosexuella mannen bredvid dig. Han kanske inte våldtagit, mördat, stympat eller brännmärkt någon - än! Men man VET aldrig!!!

Jag kan helt klart förstå att man vill vara försiktig och varsam med sina barn, jag fattar det. Men att fokusera på pedofiler är väldigt snävt. Dels vet man inte vilka som faktiskt är pedofiler, och dels vet man inte vilka som är ett hot mot ens barn. Och de tu behöver aldrig sammanfalla. Den som skadar ditt barn kan i slutändan vara ett empatistört grannbarn. Fan, den som räddar ditt barn från att bli dödat kan vara grannpedofilen, men det vet du ju inte! Världen är komplex på det viset. Allt man kan göra är att vara försiktig och vaksam.
  • Kojbe
    ForReal skrev 2011-05-16 00:27:47 följande:
    Håller med! Har varit med om liknande så snälla, 
    Kojbe skrev 2011-05-15 22:04:07 följande:
    Nej men om jag förstått rätt är du inte 14 längre....Har du egna barn du vill ska råka ut för det du gjorde?
    Enda sätter o få stopp på någon som gör andra illa är att anmäla det för förr el senare hamnar de bakom lås och bom.
    Ursäkta men du har inte ett dugg rätt att kalla oss som blivit utsatta för medskyldiga. Är du helt från vettet eller? Tror du inte vi hade berättat om det varit så jävla lätt att bli trodd? Snälla, skippa skitsnacket om du inte själv varit med om det. Och efter man fyllt 25 så kan han dessutom inte bli dömd, tro mig jag har faktiskt berättat för polisen efter det men så är det. Punkt.
    Först o främst så sa jag inte ni VAR medskyldiga men OM man väljer att inte anmäla och personen utsätter andra för samma så är man medskyldig i mina ögon eftersom man kan sätta stopp.

Sen så oavsett man själv varit/är offer el inte har inte ett dugg med något att göra o det gäller ju inte enbart vid pedofil situationer. Ta bara misshandel ex om offren hade anmält så hade flera personer kunnat slippa bli misshandlade om de som utövar detta satt bakom lås o bom ist.

Om man inte kan anmäla efter man fyllt 25 vet jag inget om men poängen är ju inte man ska vänta så länge utan anmäla direkt.
  • Dorian Ertymexx
    goatess82 skrev 2011-05-16 11:55:55 följande:
     om hon omformulerar det till - jag vill inte medvetet bo brevid en pedofil!
    Vad spelar det för roll? Eftersom de flesta pedofiler, oavsett om de är empatistörda eller bara vill vara ifred, inte vågar säga något om sin dragning av rädsla för konsekvenserna så kan du aldrig veta vem som är pedofil eller inte. Dessutom, återigen, det är inte pedofilerna du ska vara rädd för. Det är de empatistörda individerna, oavsett om de är pedofiler eller inte, som är beredda att förgripa sig på barn du ska oroa dig för.
  • Dorian Ertymexx
    Kojbe skrev 2011-05-16 12:05:13 följande:
    Först o främst så sa jag inte ni VAR medskyldiga men OM man väljer att inte anmäla och personen utsätter andra för samma så är man medskyldig i mina ögon eftersom man kan sätta stopp.

Sen så oavsett man själv varit/är offer el inte har inte ett dugg med något att göra o det gäller ju inte enbart vid pedofil situationer. Ta bara misshandel ex om offren hade anmält så hade flera personer kunnat slippa bli misshandlade om de som utövar detta satt bakom lås o bom ist.

Om man inte kan anmäla efter man fyllt 25 vet jag inget om men poängen är ju inte man ska vänta så länge utan anmäla direkt.
    Det brukar ju vara det första man tänker på när man blivit utsatt va... Obestämd
  • Plutteli
    Kojbe skrev 2011-05-16 12:05:13 följande:

Jag har anmält vid ett tillfälle, ALLA som visste om vad som hänt valde att tro på mannen och anklag amig för att vilja förstöra hans liv. Anmälan gick inte ens till åtal och den snubben kan så vitt jag vet göra det han gjorde mot mig mot andra. Bara för att man anmäler är det låååångt ifrån samma saks om att personen i fråga inte kommer kunna göra om det hela. Sen har jag valt att inte anmäla flera andra, vis av erfarenhet.
  • goatess82
    Dorian Ertymexx skrev 2011-05-16 12:06:47 följande:
    Vad spelar det för roll? Eftersom de flesta pedofiler, oavsett om de är empatistörda eller bara vill vara ifred, inte vågar säga något om sin dragning av rädsla för konsekvenserna så kan du aldrig veta vem som är pedofil eller inte. Dessutom, återigen, det är inte pedofilerna du ska vara rädd för. Det är de empatistörda individerna, oavsett om de är pedofiler eller inte, som är beredda att förgripa sig på barn du ska oroa dig för.
    vad det spelar för roll??

Denna pedofil HAR förgripit sig på barn, inte bara en gång utan flera grova brott är han skyldig till, är väll en stor skillnad!
    För hela diskutionen handlar ju om just denna, och det är den jag är rädd för och jag har belägg till det också! 
Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?