Kojbe skrev 2011-05-16 12:05:13 följande:
Först o främst så sa jag inte ni VAR medskyldiga men OM man väljer att inte anmäla och personen utsätter andra för samma så är man medskyldig i mina ögon eftersom man kan sätta stopp.
Sen så oavsett man själv varit/är offer el inte har inte ett dugg med något att göra o det gäller ju inte enbart vid pedofil situationer. Ta bara misshandel ex om offren hade anmält så hade flera personer kunnat slippa bli misshandlade om de som utövar detta satt bakom lås o bom ist.
Om man inte kan anmäla efter man fyllt 25 vet jag inget om men poängen är ju inte man ska vänta så länge utan anmäla direkt.
Hur ska man veta att personen utsätter andra barn för samma sak?
Om NÅGON vet att en pedofil begår övergrepp så är det ens skyldighet att anmäla.
Men jag skulle aldrig se den utsatta som
medskyldig om den inte anmäler, den har INGEN skuld och ska inte ta ansvar för något som pedofilen gör.
Visst skulle man vilja att alla anmälde, men av ett barn förväntar jag mig inte det.
Sannolikheten att barnet går och bär det inom sig är större eftersom de kommer mycket skuld och skam med övergreppet.
Sen så är det också så att STÖRSTA delen av "pedofilI" brott utförs i hemmet av en far, farbror, moster, gammal bekant till familjen osv, det blir mer komplicerat då.