• FarbrorKanin

Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?

Du får reda på att din nya granne är en pedofil som dömts för flera grova övergrepp och har precis frisläppts efter att avtjänat ett långt fängelsestraff. Pedofilen har gått i terapi och myndigheterna anser att han är rehabiliterad. Hur reagerar du i denna situation?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?
  • Kojbe
    Pepparfrun skrev 2011-05-15 16:33:59 följande:
    Är det vad du skulle säga till din 14-åriga dotter?
    Ja absolut
  • Kojbe
    Här och nu skrev 2011-05-15 16:15:33 följande:
    Och tror du en fjortonåring tänker på det?
    Nej men om jag förstått rätt är du inte 14 längre....Har du egna barn du vill ska råka ut för det du gjorde?
    Enda sätter o få stopp på någon som gör andra illa är att anmäla det för förr el senare hamnar de bakom lås och bom.
  • Nikkili
    Dorian Ertymexx skrev 2011-05-15 16:41:47 följande:
    Ehm, ja, heterosexuella är också "obotliga". Det betyder inte att alla tittar på porr och våldtar för det. Eller begår fler våldtäkter efter att de blivit dömda och straffade.

Skilj på läggning/dragning och handling.

Fast det är ju just det jag säger - om du vet att grannen Ulla är pedofil, så vet du det. Precis som du vet att föraren i den röda Volvon är en fartdåre. Du håller i ditt barn när det går/kör förbi. Du måste inte sätta upp lappar med grannens namn/bilens plåtnummer på alla gator och skrika ut detta till alla. Eller flytta, för den delen. Faran är liksom konstant. Att du vet vem som är farlig betyder bara att du vet vem som är farlig, inte att alla andra är ofarliga. Du kanske fokuserar så mycket på den röda volvon att du missar den blå fiaten, som kör på ditt barn.

Dessutom ska man vara jäääkligt försiktig med sådana här saker. En "pedofil" kan i teorin vara en som vid sexton års ålder haft sex med en fjortonåring. Rent juridiskt är det samma brott som en femtioåring som har sex med en treåring.
    Som heterosexuell vuxen kan du leva ut dina lustar på många sätt,det måste inte nödvändigtvis vara våldtäkt eller porr.
    Som Pedofil kan du bara leva ut dina lustar om du bryter mot lagen.

Sen finns det väl inget som hindrar att man är försiktig med all trafik,men kanske lite extra på den bilen där man vet att det sitter en full förare.
  • Här och nu
    Kojbe skrev 2011-05-15 22:04:07 följande:
    Nej men om jag förstått rätt är du inte 14 längre....Har du egna barn du vill ska råka ut för det du gjorde?
    Enda sätter o få stopp på någon som gör andra illa är att anmäla det för förr el senare hamnar de bakom lås och bom.
    Mina barn skulle aldrig få träffa honom själva. Skulle jag anmäla honom idag skulle flera släktingar som nu blivit gamla bli allvarligt sjuka. Lägg av med att vara anklagande. Jag valde det alternativ som fungerade bäst i min situation.
  • Här och nu
    Kojbe skrev 2011-05-15 22:02:03 följande:
    Ja absolut
    En person som utnyttjats sexuellt har nog med att läka från det.
  • Mad as snow
    Nikkili skrev 2011-05-15 22:06:03 följande:
    Som heterosexuell vuxen kan du leva ut dina lustar på många sätt,det måste inte nödvändigtvis vara våldtäkt eller porr.
    Som Pedofil kan du bara leva ut dina lustar om du bryter mot lagen.

Sen finns det väl inget som hindrar att man är försiktig med all trafik,men kanske lite extra på den bilen där man vet att det sitter en full förare.
    Självklart är det så. Jag har lite svårt att sätta mig in i tanken att jag bara för att jag inte vet vilka alla andra eventuella pedofiler i mitt närområde är, inte skulle reagera på den jag faktiskt vet är en person som de facto har skridit till verket. Det är för mig att intellektualisera in absurdum.. Det man inte vet, det vet man inte. Men det man vet, det vet man. 
  • roflmao
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-05-14 21:31:52 följande:
    Enklast är väl att skära bort det sjuka, tyvärr blir det för mycket komplikationer om man rotar runt i nåns hjärna, så det blir till att ta något annat, klipp klipp, varsågod kisspåse på magen, så har man iallafall förhindrat penetrationsvåldtäkt.
    Idiotlösning. Man behöver inte en kuk för att kunna utföra en penetrationsvåldtäkt. Oavsett vad du och dina likar tycker (våld löser alla problem?) så finns det inget annat sätt att behandla de som förgriper sig på barn än terapi och piller.

Jag skulle förresten inte reagera på något särskilt sätt. Jag skulle hälsa och så där men jag umgås inte med någon av mina grannar och skulle inte heller umgås med honom/henne. Jag skulle dessutom vara betydligt räddare om det flyttade in någon som var dömd för misshandel, överfallsvåltäkt, narkotikabrott, olaga hot, osv.
  • aikidoaasa

En del brott är för hemska att kunna förlåta...

Att påstå att man skulle kunna "bota" en pedofil är samma sak som att säga att en homosexuell person bär på en sjukdom då homosexualitet är en sjukdom...
    Det är INTE en sjukdom som kan "botas"! Att säga detta är helt vrickat... Däremot så är det en del sexuella läggningar enligt sammhället helt fel och då blir det självklart svårt att förhålla sig till dem... det blir inte lättare av att man ser på dem på olika sätt i olika samhällen runt om i världen...

Sorry... blev lite off topic där.

Själv skulle jag flytta: även om jag inte vet om det finns några pedofiler i det nya samhället så slipper jag iaf oroa mig för att den pedofilen skulle titta på mina barn på ett väldigt oroväckande sätt... även om den personen skulle vara så skrämd över att göra de hemska saker mot barnen som han kan ha gjort tidigare så kan inte skrämsel tekniken fungera på tankar och jag vill inte veta att den personen kanske tänker... och bara det är tillräckligt äckligt för mig...

Jag är av den åsikten att oavsett om det är övergrepp som skett mot barn, kvinnor eller män (Oh ja! När det gäller kvinnliga pedofiler så är det lika vanligt om inte vanligare... bevisföringen är bara aningen svårare då hon inte alltid kör med penetrering...) är HELT oaceptabelt! Kastrera dem med en slö sked så att det tar så lång tid som möjligt och gör så ont som möjligt... 

Sen är ju frågan om var dessa personer skulle skulle "förvaras" efter att de suttit i fängelse... kanske de ska få någon form av begränsning av var det är "ok" att de bosätter sig... typ i ett område där det i övrigt endast bor gamlingar... där det är en så liten risk som möjligt att de ska kunna "få återfall" så att säga...

• lokisse
    Mad as snow skrev 2011-05-15 22:20:15 följande:
    Självklart är det så. Jag har lite svårt att sätta mig in i tanken att jag bara för att jag inte vet vilka alla andra eventuella pedofiler i mitt närområde är, inte skulle reagera på den jag faktiskt vet är en person som de facto har skridit till verket. Det är för mig att intellektualisera in absurdum.. Det man inte vet, det vet man inte. Men det man vet, det vet man. 
    men det gäller att förbereda sina barn pa alla möjliga faror.
    klart att jag skulle ligga vaken om nätterna men det finns inget annat att göra än att förbereda sina skatter pa hur dom ska reagera.
    Nej det tror jag inte!
Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?