• FarbrorKanin

Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?

Du får reda på att din nya granne är en pedofil som dömts för flera grova övergrepp och har precis frisläppts efter att avtjänat ett långt fängelsestraff. Pedofilen har gått i terapi och myndigheterna anser att han är rehabiliterad. Hur reagerar du i denna situation?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?
  • Plutteli
    goatess82 skrev 2011-05-15 13:17:32 följande:
    kanske för att just pedofiler får i princip alla att se rött, och folk skiter i varför dom gör som dom gör, bara att dom gör som dom gör.. och det är oförlåtligt!
    Ja, det är väll därför folk har så svårt att även få in följande:
    1. Alla pedofiler förgriper sig inte på barn (varken direkt eller indirekt)
    2. Alla som förgriper sig på barn är inte pedofiler.
  • Noxigen
    Plutteli skrev 2011-05-15 13:24:15 följande:
    Ja, det är väll därför folk har så svårt att även få in följande:
    1. Alla pedofiler förgriper sig inte på barn (varken direkt eller indirekt)
    2. Alla som förgriper sig på barn är inte pedofiler.
    Läs Ts, det handlar om ett as som är dömd.
  • Annaa1988
    fenja skrev 2011-05-14 08:18:24 följande:
    Jag hade inte svarat på tilltal eller bevärdigat monstret med en blick.

Jag hade inte terroriserat honom alls, och jag hade inte flyttat själv - men jag hade varnat mina barn och andra småbarnsföräldrar i närheten.

Han är straffad för det han gjort - men det betyder inte att jag måste umgås eller öht vara trevlig.

Eftersom pedofili dessutom är en läggning, och ingenting man kan bli "botad" ifrån, så hade jag även sett det som berättigat med en varning till andra barnfamiljer.
    Samma här.
  • Kojbe
    Här och nu skrev 2011-05-15 10:40:24 följande:
    Har själv blivit utsatt för en pedofil o han skulle haft vård om jag anmält, men människovärdet har han kvar.
    Men Varför har du inte anmält? Du är väl medveten om personen ifråga kommer utsätta andra för samma? Kan du leva med det på ditt samvete ? Isf är du lika medskyldig i det brottet som den som utför det...........
  • Plutteli
    Noxigen skrev 2011-05-15 13:26:46 följande:
    Läs Ts, det handlar om ett as som är dömd.
    Förvisso, men att han/hon är dömd betyder inte att det är en pedofil det handlar om.
    Allas "jag skulle se till att han/hon flyttade på ett eller annat sätt" osv. DET är perfekta sätt för att få personen att verkligen göra brott igen. Kanske blir det inte ens egna barn som blir utsatt pga det, men någon annans.
  • Nikkili
    Plutteli skrev 2011-05-15 14:54:43 följande:
    Förvisso, men att han/hon är dömd betyder inte att det är en pedofil det handlar om.
    Allas "jag skulle se till att han/hon flyttade på ett eller annat sätt" osv. DET är perfekta sätt för att få personen att verkligen göra brott igen. Kanske blir det inte ens egna barn som blir utsatt pga det, men någon annans.
    Men nu handlade ju tråden om en dömd pedofil!
  • Dimes

Jag, som den osociala och lite märkliga människan jag är, hade nog mumlat hej om vi träffades i trappuppgången och sedan inte brytt mig mer om det = bemöter honom som alla andra. Bor för övrigt inga barn (tror jag) i mitt kvarter och jag har inga barn själv.

• SjälvaJag
    Plutteli skrev 2011-05-15 14:54:43 följande:
    Sätter en "person" på ett barn så är han/hon pedofil! En sjuk varelse. De har inte i bostadsområden att göra, de borde sättas på en öde ö långt ut till havs.
  • Här och nu
    Kojbe skrev 2011-05-15 14:41:00 följande:
    Men Varför har du inte anmält? Du är väl medveten om personen ifråga kommer utsätta andra för samma? Kan du leva med det på ditt samvete ? Isf är du lika medskyldig i det brottet som den som utför det...........
    Jag var 14 år o ingen skulle tro mig, så vad skulle jag göra? Medskyldig är man inte om man inte anmäler brottslingar.
  • mrs Elliott

Bjuder in honom på en kopp kaffe ,får honom att berätta om sig själv . Talar om att jag inte fördömer honom men det han gjort ,och att jag trots allt kommer att hålla ögonen på honom . Know thy enemy.

Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?