• FarbrorKanin

Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?

Du får reda på att din nya granne är en pedofil som dömts för flera grova övergrepp och har precis frisläppts efter att avtjänat ett långt fängelsestraff. Pedofilen har gått i terapi och myndigheterna anser att han är rehabiliterad. Hur reagerar du i denna situation?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?
  • Nikkili
    lokisse skrev 2011-05-15 22:23:04 följande:
    men det gäller att förbereda sina barn pa alla möjliga faror.
    klart att jag skulle ligga vaken om nätterna men det finns inget annat att göra än att förbereda sina skatter pa hur dom ska reagera.
    Hur säger man det till en tre-fyra åring!
  • Mad as snow
    lokisse skrev 2011-05-15 22:23:04 följande:
    men det gäller att förbereda sina barn pa alla möjliga faror.
    klart att jag skulle ligga vaken om nätterna men det finns inget annat att göra än att förbereda sina skatter pa hur dom ska reagera.
    Ja, absolut. Man kan ju inte stirra sig blind på en människa som eventuellt skulle utgöra ett hot, utan att lära sina barn att ta vara på sig. 
  • Mad as snow
    Nikkili skrev 2011-05-15 22:37:31 följande:
    Jag tror att det går att prata även med såpass små barn om sådant här. På deras nivå givetvis. Jag tror inte på att vänta med det alls faktiskt. En fyraåring greppar mer än vad man tror dessutom. 
  • lokisse
    Nikkili skrev 2011-05-15 22:37:31 följande:
    en tre fyra aring förstar väldigt mycke. och sedan är det ju även sa att en tre fyra aring inte är utan upsikt pa samma sätt som ett äldre barn. (därmed inte sagt att det är en mindre fara efter som man inte vet hur personen som har upsikt är) det gäller att fa till en relation där barnet vet att det kan lita pa och prata med dig som förälder.
    Nej det tror jag inte!
  • Nikkili
    lokisse skrev 2011-05-15 22:46:18 följande:
    en tre fyra aring förstar väldigt mycke. och sedan är det ju även sa att en tre fyra aring inte är utan upsikt pa samma sätt som ett äldre barn. (därmed inte sagt att det är en mindre fara efter som man inte vet hur personen som har upsikt är) det gäller att fa till en relation där barnet vet att det kan lita pa och prata med dig som förälder.
    Jo det gör dom säkert,men glömmer så fort,mina är stora nu och jag har tack o lov sluppit uppleva detta med mina barn,själv blev jag utsatt när jag var liten av en nära familjemedlem!

Så jag har varit som en hök på mina ungar!
  • lokisse
    Nikkili skrev 2011-05-15 22:52:20 följande:
    Jo det gör dom säkert,men glömmer så fort,mina är stora nu och jag har tack o lov sluppit uppleva detta med mina barn,själv blev jag utsatt när jag var liten av en nära familjemedlem!

Så jag har varit som en hök på mina ungar!
    fast att säga att dom glömer ju sa fort är lite som att säga det samma om bilar och trafikerade gator osv. det handlar om att man maste pamina ofta nog och inte kräva att ett  barn som inte är redo att ge sig ut själv i trafiken ska göra det.
    Nej det tror jag inte!
  • HäckHäxan
    Här och nu skrev 2011-05-15 21:56:31 följande:
    Det går nämligen inte heller.
    Precis min åsikt. Jag har haft min beskärda del av pedofiler i mitt liv OCH om en av dom utsätter min dotter så kommer jag döda. Jag sitter hellre inburad x antal ord för mord/vållande till annans död och kan se mitt barn i ögonen efteråt!
    Ett Nej är ett Ja så länge inte ordet rött kommer upp, men ketchup fungerar också
  • ForReal
    Här och nu skrev 2011-05-15 22:15:09 följande:
    En person som utnyttjats sexuellt har nog med att läka från det.
    Håller med! Har varit med om liknande så snälla, 
    Kojbe skrev 2011-05-15 22:04:07 följande:
    Nej men om jag förstått rätt är du inte 14 längre....Har du egna barn du vill ska råka ut för det du gjorde?
    Enda sätter o få stopp på någon som gör andra illa är att anmäla det för förr el senare hamnar de bakom lås och bom.
    Ursäkta men du har inte ett dugg rätt att kalla oss som blivit utsatta för medskyldiga. Är du helt från vettet eller? Tror du inte vi hade berättat om det varit så jävla lätt att bli trodd? Snälla, skippa skitsnacket om du inte själv varit med om det. Och efter man fyllt 25 så kan han dessutom inte bli dömd, tro mig jag har faktiskt berättat för polisen efter det men så är det. Punkt.
  • Savant

Jag tror ju dum som jag är att det går att behandla i den mening att det går att ändra en pedofils värderingar och däregenom stoppa nya övergrepp.
    Har själv varit sexmissbrukare och gått "för långt" i mina vanliga heterosexuella kontakter.. alltså tänt på mer och mer avancerade saker. Med svensson värderingar och kärlek har jag övervunnit mina issues och tänder genuint på helt andra saker idag.
    Homosexuella kan låta bli att agera på sina drifter och jag kan inte tänka mig att det skulle vara svårare att avsäga sig det, bara för att man har prövat. Om man tror att det är fel så kan man nog låta bli.
    Så varför skulle det vara svårare för pedofiler? De kanske blir avskärmade från samhällets värderingar i fängelset och att det blir svårare att hålla sig till lag och moral, därmed svårare att hålla fast vid sina "nyerövrade" värderingar, men det är en annan sak.
    Det finns så många dåliga föräldrar som förstör sina barn för livet precis som en pedofil gör så jag tycker att "dödsstraff" åsikterna är väldans enkelriktade här på föräldraforumet =)
    En sak är i alla fall glasklar, men ska inte komma ut från fängelset om man har den minsta skuld kvar till samhället. Samma rättigheter och skyldigheter som den nästa.

Jag skulle nog reagera ändå... som svar på frågan. Hålla korpgluggarna öppna, kanske förtala personen med någon annan granne osv. men ändå vara medveten om att jag är ute på djupt vatten.

• Här och nu
    ForReal skrev 2011-05-16 00:27:47 följande:
    Håller med! Har varit med om liknande så snälla, 
    Kojbe skrev 2011-05-15 22:04:07 följande:
    Nej men om jag förstått rätt är du inte 14 längre....Har du egna barn du vill ska råka ut för det du gjorde?
    Enda sätter o få stopp på någon som gör andra illa är att anmäla det för förr el senare hamnar de bakom lås och bom.
    Ursäkta men du har inte ett dugg rätt att kalla oss som blivit utsatta för medskyldiga. Är du helt från vettet eller? Tror du inte vi hade berättat om det varit så jävla lätt att bli trodd? Snälla, skippa skitsnacket om du inte själv varit med om det. Och efter man fyllt 25 så kan han dessutom inte bli dömd, tro mig jag har faktiskt berättat för polisen efter det men så är det. Punkt.
    Tack för det! Inboxa mig gärna om du vill prata om det.
Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?