Inlägg från: Mad as snow |Visa alla inlägg
  • Mad as snow

Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?

KMJ skrev 2011-05-14 21:32:53 följande:
    Precis!!! En majoritet av alla pedofiler har blivit usatta för övergrepp eller på andra sätt skadats psykiskt under sin uppväxt. Ingen föds med pedofili som läggning.
    Nja, det är väl inte riktigt sant? Mig veterligen är pedofiler ingalunda överrepresenterade i statistisken när det kommer till att ha varit utsatta för sexuella övergrepp. Pedofili är en störning som inte "smittar" på det sättet. Att upprepa destruktiva mönster (den som har blivit slagen som barn riskerar att slå som vuxen, etc) är ju en annan sak. Men parafilin pedofili är ingenting man får via övergrepp. 
  • Mad as snow
    KMJ skrev 2011-05-14 21:34:38 följande:
    Ok, vart har du fått det i från?

Har varit på föreläsningar på ISIS kring detta ämne och fått stor klarhet kring detta

www.isishem.nu/
    Aha. Jag gissar att vi - som vanligt på FL när det gäller det här ämnet - har hamnat i en diskussion som gör skillnad på pedofiler och "pedofiler". Du har varit på en föreläsning om sexuella övergrepp mot barn gissar jag, där man talar om förövare och inte pedofila förövare specifikt? När störningen pedofili diskuteras som den görs i den här tråden (är det en nedärvd läggning eller en störning? osv) så blir det ofta lite missförstånd av det här slaget. Men pedofil blir du alltså inte för att du har blivit sexuellt utnyttjad som barn.
  • Mad as snow
    KMJ skrev 2011-05-14 21:47:28 följande:
    Och vad grundar du detta resonemang på??
    Nja, nu var det väl jag som ifrågasatte ditt resonemang och det är väl du som ska underbygga det du säger med någon form av källa. Åtminstone för den goda diskussionsmiljöns skull om inte annat?

Parafilin pedofili ärvs inte via sexuella övergrepp. Detta innebär inte att man som tidigare utnyttjad inte kan upprepa traumat mot andra. Du förstår skillnaden antar jag? Det finns ingen statistik som pekar på motsatsen, att denna parafili skulle smitta via övergrepp.  
  • Mad as snow
    KMJ skrev 2011-05-14 21:59:17 följande:
    Ok, detta är helt nytt för mej och blir mycket frågande då jag aldrig hört detta resonemang tidigare i något samanhang där jag arbetat utbildat mej och då kommit in på pedofili/förövare.
    Att man gör skillnad på renodlade pedofiler och exempelvis tillfällighetsförbrytare inom sexuella övergrepp är inget nytt, det kan vara särskilt vettigt att särskilja dessa åt när det gäller behandling och just forskning. Det sistnämnda är det ju inte så fett med egentligen, med tanke på hur lite man faktiskt vet om varför någon blir en pedofil. Eller, man vet det inte alls. Det man vet däremot vet är att man inte blir pedofil på grund av att någpn har utnyttjat en sexuellt. Tack och lov, med tanke på att alla offer för sexuella övergrepp därmed slipper det dubbla stigmat som det innebär att leva med: att dels vara ett offer för sexuellt utnyttjande och dels bli ansedd som en blivande pedofil själv. Det är just på grund av detta som det är så viktigt att myten avlivas.

Jag har aldrig stött på någon expert inom ämnet som seriöst hävdar att man blir pedofil på grund av detta, och det är jag på grund av ovanstående också mycket glad över.  
  • Mad as snow
    KMJ skrev 2011-05-14 22:04:01 följande:
    Jo, jag kan leta upp det jag vill underbygga mitt resonemang på. Men då jag utbildat mej till behandlingsassistent så har vi rört detta ämne och jag gjort praktik på behandlingshem för ungdomar som bland annat blivit utsatta för övergrepp samt gått på föreläsningar på ISIS så fick jag en klar bild av att en majoritet förövare har själva blivit utsatta av sexuella övergrepp.

Är inte högutbildaf på området, men tyckte jag fick en ganska klar bild av de på ISIS som forskar på området.
    Åter igen: du verkar tro att alla förövare är pedofiler? 

Om du ska arbeta med ungdomar som har varit utsatta för sexuella övergrepp så är det väl i grevens tid du blir klar över att man inte blir pedofil på grund av ett sådant trauma. Det vore ju katastrofalt om någon av dessa ungdomar fick för sig att en sådan komplicerad parafili som pedofili skulle smitta någon av dem på grund av vad de har varit med om i livet. 

• Mad as snow
    KMJ skrev 2011-05-14 22:06:51 följande:
    Har lite svårt att hänga med i sitt resonemang, men nej smitta pratar jag inte om. Min bild av pedofili är att en människas sexuallitet blivit störd under uppväxten av olika orsaker och en orsak kan vara självupplevda sexuella övergrepp.
    När jag talar om "smitta" i det här fallet så syftar jag på att offret på något sätt skulle "ärva" förövarens djupt komplicerade psykiska störning och sexuella avart. Vilket pedofilin är. Något som alltså inte är någon risk, då pedofiler (jag talar inte här om alla som begår sexuella övergrepp mot barn, eftersom de inte ens behöver vara pedofiler) alltså inte har varit utsatta för sexuella övergrepp eller andra trauman mer än gemene man. Det är på grund av detta som man inte vet varför man blir pedofil.

Om de hade varit sexuellt utnyttjade i högre grad än gemene man, så hade man ju vetat varför man blir pedofil. Vilket man alltså inte vet. 

• Mad as snow
    KMJ skrev 2011-05-14 22:09:52 följande:
    Nej har inte pratat om att bli utsatt är lika med att bli pedofil, men det kan vara en av orsaker till att ens sexuella läggning blir störd. Jag är i alla fall övertygad om att en frisk människa inte är pedofil.
    Jag har heller aldrig fått för mig att pedofili är annat än en psykisk störning. Den är däremot så mycket mer än ett beteende, och något man inte kan "bli" av att vara sexuellt utnyttjad. 

Men åter igen: att sexuellt utnyttjade kan utnyttja andra sexuellt, i ett tvångsmässigt upprepande av ett trauma - är en annan sak. Och något jag är helt klart över. Det är inte nödvändigtvis samma sak som att vara pedofil.
  • Mad as snow
    KMJ skrev 2011-05-14 22:14:02 följande:
    Nej, jag pratar inte med några ungdomar kring detta ämne, gjorde praktik där. Har valt att fördjupa mej kring annan problematik och jag är inte psykolog eller terapeut.  Nej jag toror inte att alla ungdomar som blivit utsatta blir pedofiler.
    Detta förstår jag. Men jag gissar att du tror att majoriteten av alla pedofiler har blivit utsatta som barn? För det är väl det vi talar om? Och det är detta jag anser vara en livsfarlig myt som bara drabbar oskyldiga (det dubbla stigmat). 

• Mad as snow
    KMJ skrev 2011-05-14 22:21:06 följande:
    "Men åter igen: att sexuellt utnyttjade kan utnyttja andra sexuellt, i ett tvångsmässigt upprepande av ett trauma - är en annan sak. Och något jag är helt klart över. Det är inte nödvändigtvis samma sak som att vara pedofil."

Och det är då detta jag blandat ihop med att det har med pedofili att göra. Hmm då lär jag mej något nytt. Men vart kan jag hitta fakta om detta. (Ja jag kan ju leta själv)
    Det ständiga bekymret är att forskningen i ämnet är ganska otillgänglig. Det som finns på nätet brukar bli samma grejer som hela tiden kopieras och klistras in i trådar som den här. Men L. Martens brukar citeras lite överallt och han är ledande inom forskningen, så googla på honom. Det finns en hel del övriga studier man kan beställa över nätet, jag har en hel bokhylla full här. Men ofta blir det en chansning eftersom man bara kan läsa korta utdrag ur dem på nätet. 

Jag brukar personligen nu för tiden skita i att folk blandar ihop störningen pedofili med alla som förgriper sig på barn. Däremot protesterar jag när man hävdar att pedofiler oftare har varit utsatta för övergrepp, eftersom det inte finns belägg för detta. Inte någonstans har jag hittat det. Jag menar att det bara bollas tillbaka på barn som blir utnyttjade sexuellt, eftersom folk inbillar sig att de kan riskera att bli pedofiler. Vilket är en otroligt komplicerad - och vad man vet, obotlig, psykisk störning.  
  • Mad as snow
    Fru Kwasthilda skrev 2011-05-14 22:32:54 följande:
    Mad as Snow verkar ha koll tycker jag.
    Tack. Det är ett vrickat ämne att ha koll på dock.
  • Mad as snow
    KMJ skrev 2011-05-14 22:35:23 följande:
    Tack!

Ska kolla upp detta, då jag endå möter dessa bitra i bland i jobbet. Jobbar inte direkt med just denna problematik, men möter det ibland endå då jag jobbar med människor.

Sök på Peter L. Martens och på BRÅ:s sida, de är rätt ihärdiga med att få ut information. Även Karolinska Institutet har forskat en del (nja) i ämnet och det går att beställa resultaten därifrån, ibland ladda ner. 
  • Mad as snow

I det annars så bedrövliga tv-programmet Debatt dryftades ämnet på en överraskande bra nivå, när det gäller saklig information om just pedofiler. Åtminstone från sina håll. Om man pallar med den första halvan av programmet som innebär en högröd, kolerisk Helena Bergström som nästan faller i gråt lite hela tiden.

http://svtplay.se/v/2302019/debatt/del_1_av_18?sb,p104688,5,f,-1

• Mad as snow
    hallonfot skrev 2011-05-14 22:43:51 följande:
    Alla som blivit utsatta för sexuella övergrepp som barn blir inte pedofiler, men jag tror att dom som är pedofiler har blivit utsatta för sexuella övergrepp som barn
    Japp, det är vad vi diskuterar här. Men det finns inte så mycket som tyder på att det är så dock. 
  • Mad as snow
    Dorian Ertymexx skrev 2011-05-15 16:41:47 följande:
    Ehm, ja, heterosexuella är också "obotliga". Det betyder inte att alla tittar på porr och våldtar för det. Eller begår fler våldtäkter efter att de blivit dömda och straffade.

Skilj på läggning/dragning och handling.

Fast det är ju just det jag säger - om du vet att grannen Ulla är pedofil, så vet du det. Precis som du vet att föraren i den röda Volvon är en fartdåre. Du håller i ditt barn när det går/kör förbi. Du måste inte sätta upp lappar med grannens namn/bilens plåtnummer på alla gator och skrika ut detta till alla. Eller flytta, för den delen. Faran är liksom konstant. Att du vet vem som är farlig betyder bara att du vet vem som är farlig, inte att alla andra är ofarliga. Du kanske fokuserar så mycket på den röda volvon att du missar den blå fiaten, som kör på ditt barn.

Dessutom ska man vara jäääkligt försiktig med sådana här saker. En "pedofil" kan i teorin vara en som vid sexton års ålder haft sex med en fjortonåring. Rent juridiskt är det samma brott som en femtioåring som har sex med en treåring.
    Jag håller med dig om detta. Men jag kan ärligt säga att skulle en "dömd pedofil" (nu tar jag för givet att TS inte handlar om en sextonåring som har haft sex med en fjortonåring) bli min nya granne, så hade jag inte suttit på arslet och resonerat intellektuellt kring att det är viktigt att skilja på läggning/dragning och handling. Jag hade inte bränt kors i vederbörandes trädgård, men jag hade garanterat haft extra koll, pratat med mitt barn om det och säkerligen pratat med personen ifråga också. Det man vet, det vet man. Och om jag vet att någon i min närhet är dömd för sexuellt umgänge med barn så skulle jag inte chansa. 
  • Mad as snow
    Plutteli skrev 2011-05-15 19:30:38 följande:
    Att bli vaksam osv. som du skriver om är ju helt normalt. Att ta till alla medel man kan för att få personen att flytta som somliga propagarar för (eller värre) nått helt annat.
    Ja, det håller jag med om. 
  • Mad as snow
    Nikkili skrev 2011-05-15 22:06:03 följande:
    Som heterosexuell vuxen kan du leva ut dina lustar på många sätt,det måste inte nödvändigtvis vara våldtäkt eller porr.
    Som Pedofil kan du bara leva ut dina lustar om du bryter mot lagen.

Sen finns det väl inget som hindrar att man är försiktig med all trafik,men kanske lite extra på den bilen där man vet att det sitter en full förare.
    Självklart är det så. Jag har lite svårt att sätta mig in i tanken att jag bara för att jag inte vet vilka alla andra eventuella pedofiler i mitt närområde är, inte skulle reagera på den jag faktiskt vet är en person som de facto har skridit till verket. Det är för mig att intellektualisera in absurdum.. Det man inte vet, det vet man inte. Men det man vet, det vet man. 
  • Mad as snow
    lokisse skrev 2011-05-15 22:23:04 följande:
    men det gäller att förbereda sina barn pa alla möjliga faror.
    klart att jag skulle ligga vaken om nätterna men det finns inget annat att göra än att förbereda sina skatter pa hur dom ska reagera.
    Ja, absolut. Man kan ju inte stirra sig blind på en människa som eventuellt skulle utgöra ett hot, utan att lära sina barn att ta vara på sig. 
  • Mad as snow
    Nikkili skrev 2011-05-15 22:37:31 följande:
    Hur säger man det till en tre-fyra åring!
    Jag tror att det går att prata även med såpass små barn om sådant här. På deras nivå givetvis. Jag tror inte på att vänta med det alls faktiskt. En fyraåring greppar mer än vad man tror dessutom. 
Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?