KMJ skrev 2011-05-14 21:59:17 följande:
Ok, detta är helt nytt för mej och blir mycket frågande då jag aldrig hört detta resonemang tidigare i något samanhang där jag arbetat utbildat mej och då kommit in på pedofili/förövare.
Att man gör skillnad på renodlade pedofiler och exempelvis tillfällighetsförbrytare inom sexuella övergrepp är inget nytt, det kan vara särskilt vettigt att särskilja dessa åt när det gäller behandling och just forskning. Det sistnämnda är det ju inte så fett med egentligen, med tanke på hur lite man faktiskt vet om varför någon blir en pedofil. Eller, man vet det inte alls. Det man vet däremot vet är att man
inte blir pedofil på grund av att någpn har utnyttjat en sexuellt. Tack och lov, med tanke på att alla offer för sexuella övergrepp därmed slipper det dubbla stigmat som det innebär att leva med: att dels vara ett offer för sexuellt utnyttjande och dels bli ansedd som en blivande pedofil själv. Det är just på grund av detta som det är så viktigt att myten avlivas.
Jag har aldrig stött på någon expert inom ämnet som seriöst hävdar att man blir pedofil på grund av detta, och det är jag på grund av ovanstående också mycket glad över.