• Cloudy

Låter du ditt barn(under 5 år) använda baddräkt alt. tvådelad bikini?

Du som svarar ja, varför låter du ditt lilla barn som inte har den minsta antydan till bröst använda ett plagg som är skapat för att skyla brösten med?

Är du sådär allmänt omedveten av dig? Lite korkad kanske? Eller känns det viktigt på något sätt att peka ut ditt barn som en flicka? Handlar det om att gå emot normer och använda din son som verktyg för det?

Ge mig en förklaring tack.

(OBS! Har din dotter eller son badbyxor, badshorts eller endast bikinitrosor så skall du alltså svara nej)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låter du ditt barn(under 5 år) använda baddräkt alt. tvådelad bikini?
  • sextiotalist

När jag var lite under 60-talet så hade jag tvådelad bikini eller hel baddräkt, jag har tittat på massor av sommarkort, så det var normalt.
    Detta med att sexualisera tvådelad baddräkt fanns inte på den tiden, det är något som kommit senare.

• sextiotalist
    iser skrev 2011-05-10 21:46:58 följande:
    Baddräkt kan hon få ha på sig om hon vill det när hon blir äldre. Men tvådelad bikini kommer hon inte få ha på sig förrens det fyller en funktion. Finns inget fulare och konstigare plagg och jag har svårt att förstå att det finns en marknad för sådana plagg. jag känner lite peddovarning (iobs: inte att föräldrarna skulle vara det)
    Konstigt att det inte var så när jag var liten, jag hade en tvådelad baddräkt långt innan jag fick bröst och det hade mina kompisar också. Det var ingen som tänkte BH över överdelen
  • Jigge

Båda mina barn brukar ha solskyddskläder så det är varken det ena eller det andra.

• lady in red
    hullulla on halvat huvit skrev 2011-05-10 22:08:06 följande:
    Min dotter har tvådelat på sig ibland och baddräkt ibland. De flesta tvådelade är mer som en längre top än en "bh", hon är 4 år. Kan inte se att hon - i och med sitt val av baddkläder - verkar känna av någon "press" att skyla sig då hon lätt kan springa runt i bara trosor här hemma oavsett om det bara är vi i familjen eller om hon har kompisar här. Hon tycker att det tvådelade (och baddräkten) är fin och jag ser ingen anledning att projicera det vuxna samhällets syn på "bh" till en 4-åring...
    Jag håller med där. Min dotter vill ha en tvådelad,ser inget problem med det då jag tycker den skyler det mesta ändå. Den jag har tänkt är bikinitrosorna med korta ben och så är bikinitoppen så pass bred så man ser inte mycker av magen heller.
  • Louvre

Mina döttrar har baddräkt eller badbyxor på sig, ser ingen poäng med att krångla på den lilla bikiniöverdelen på små barn (flickor eller pojkar spelar ingen roll när de är små, de är BARN).

• Shasti

Svarade ja. Baddräkt - för att den är söt och för att det skyddar mot solen. Har badbyxa också, dock ej bikini, överdelen är onödigt jobbig att sätta på tycker jag.

• bimadrock

Min dotter (3½) har fram tills nu haft en sådan UV-dräkt. Alltså en baddräkt med lite längre ben och små ärmar. Just för att skydda mot solen. Nu har hon en mer "vanlig" baddräkt och inte har jag tänkt tanken att det skulle vara något sexuellt över det hela. Jag tycker att det är jätteskönt att hon har en baddräkt som skyddar lite mer mot solen än vad bara badbyxor gör. Därför skulle jag heller inte ha något emot en tvådelad baddräkt så länge den sitter bra och på plats och fyller en mer täckande funktion (för solen!).
    Nu väntar vi ett till barn och om det blir en pojke kommer även han att få ha på sig en UV-dräkt. Sen får det väll bli badshorts och något linne skulle jag tro när han inte plaskar i vattnet.

Själv hade jag som 5 åring en tvådelad baddräkt. Jag kommer ihåg att jag hade ett jättefint motiv på toppen så ville oftast bara ha toppen på mig och INTE trosorna. Hah, inte kände jag att jag behövde dölja mig i den åldern bara för att jag hade tvådelat. Jag tyckte den var fin. Inte mer med det.

• 78L
    alvaereva skrev 2011-05-10 22:16:01 följande:
    Min dotter har baddräkt på sig (en ganska så täckande), av den anledningen att jag inte vill smörja hela hennes lilla kropp när hon badar ute.
    Det är ett medvetet val och jag är varken korkad, omedveten eller försöker skyla hennes obefintliga bröst.
    Jag vill heller inte sexualisera eller peka ut hennes kön för allmänheten.

När min dotter badar i sin baddräkt är det endast andras fördomar som isåfall skulle könsbestämma henne. Eller hur var det nu, är det bara flickor som får ha baddräkt? Vem har bestämt det isåfall?

För övrigt tycker jag att TS går ut otroligt aggressivt och fördomsfullt och uppfattar det som en kränkning både för egen del och för min dotters räkning. Tänk att det går omkring folk på stranden och funderar på om jag som förälder är korkad pga att min dotter badar i baddräkt, samt funderar på vad min dotter har för kön och glor på hennes kropp som att den vore sexualiserad. Den enda som sexualiserar min dotters kropp är isåfall TS och folk som delar hennes åsikt.
    En badräkt täcker mer kropp och skyddar den från solens starka strålar.
    Ser bara fördelar med det....
  • AstraTrillian
    alvaereva skrev 2011-05-10 22:16:01 följande:
    För övrigt tycker jag att TS går ut otroligt aggressivt och fördomsfullt och uppfattar det som en kränkning både för egen del och för min dotters räkning. Tänk att det går omkring folk på stranden och funderar på om jag som förälder är korkad pga att min dotter badar i baddräkt, samt funderar på vad min dotter har för kön och glor på hennes kropp som att den vore sexualiserad. Den enda som sexualiserar min dotters kropp är isåfall TS och folk som delar hennes åsikt.
    Agree. Så att en 4-åring har baddräkt är att vara omedveten om genus. När 6-åring har det? Medvetet, omedvetet? När min 6-åring ibland är naken, ibland har badbyxor och för det mesta badräkt så tyder det på att jag har nollkoll på genus och direkt när vi kommer hem tvingar på henne klackskor och trycker en barbie i handen? Jisses....... lungna dig.
  • antice

Min lilla tjej har tvådelat på sig med badblöja under.

Det har hon för att hon är SKIT SÖT i det.

Svårare än så är det inte

Svar på tråden Låter du ditt barn(under 5 år) använda baddräkt alt. tvådelad bikini?