• Cloudy

Låter du ditt barn(under 5 år) använda baddräkt alt. tvådelad bikini?

Du som svarar ja, varför låter du ditt lilla barn som inte har den minsta antydan till bröst använda ett plagg som är skapat för att skyla brösten med?

Är du sådär allmänt omedveten av dig? Lite korkad kanske? Eller känns det viktigt på något sätt att peka ut ditt barn som en flicka? Handlar det om att gå emot normer och använda din son som verktyg för det?

Ge mig en förklaring tack.

(OBS! Har din dotter eller son badbyxor, badshorts eller endast bikinitrosor så skall du alltså svara nej)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låter du ditt barn(under 5 år) använda baddräkt alt. tvådelad bikini?
  • 20082011

Nej mina döttrar får självklart inte ha något som liknas vid bh/bikiniöverdel.

• Mariohn
    RainMan1x7x skrev 2011-05-09 18:00:36 följande:
    Feministdravel.. Tröttsamt. När man ser 3-4 åriga flickor med bara bröst får man verkligen en sån kall äckelström genom kroppen. Snälla sätt på era flickor baddräkt!
    Ja så att deras byst inte stör dig
  • enmamma

Både son och dotter har tvådelade badkläder för att skydda sig mot solen.
    I det land jag bor är det enligt lag inte tilllätet att visa flickors bröst. (Löjligt javisst.)
    För att slippa göra detta till en konflikt badar de i badbyxa och bad tshirt.
    Dottern har simbaddräkt på simskolan men det är för att hon vill vara typ sportig.

• Neccin

Vet inte riktigt vad jag ska svara, hemma i trädgården där poolen har ett tak är det badbyxor eller naket som gäller på mina flickor men på stranden är det hel uv dräkt och det är väl en typ av baddräkt eftersom det täcker brösten då...

Sara, mamma till pseudotvillingar Http://Neccin.blogg.se
  • Thaleya

Nu har jag inte barn men min dotter skulle få ha bikini om hon ville, det finns många söta bikinis och hon kanske vill vara lik mamma eller bara se lite stor ut.

Jag hetsar inte upp mig över det, i första hand skulle hon få gå i endast badbyxor, och om det var på badet inmhus i baddräkt. Men insisterade hon på att få en bikini med så skulle hon få det.

• Thaleya

fast naturligtvis beror det på hur bikinin ser ut, är den sexig designad på nått vis så skulle jag säga nej, men en topp är det väl inget fel på.

• Thaleya

Låt mig fråga en sak då?

ni som är emot bikini på småtjejer, men ändå låter eran dotter ha baddräkt, varför?

Killar har inte baddräkt, de har badbyxor, shorts eller småkallingar eller nakna. Om ni är orolig för solsken så sätt på en tshirt då, men varför baddräkt?

• Ekrlsn

Det där löser dottern så bra: "Mamma jag vill också ha baddräkt som du har" :) Men hade hon bara velat ha trosor hade jag sagt ifrån ändå eftersom jag tycker det hör till att tjejer har baddräkt, dom ska ändå ha det när dom blir större så varför ta den diskussionen när man kan säga att tjejer har baddräkt och killar badbyxor. 

• vivianne

Baddräkt har använts sedan blöjan åkte av och "babysim-byxan" alltså lades på hyllan. Jättebra plagg, sitter bra och skyddar mer mot solen än bara badbyxor. Frågan är väl varför små pojkar inte har baddräkt i större utsträckning? Varför ska det traditionellt "kvinnliga" anses vara sämre och därför stigmatiserande. Är det jämställdhet?

Och nej, jag är inte korkad. Är du?

Svar på tråden Låter du ditt barn(under 5 år) använda baddräkt alt. tvådelad bikini?