• Cloudy

Låter du ditt barn(under 5 år) använda baddräkt alt. tvådelad bikini?

Du som svarar ja, varför låter du ditt lilla barn som inte har den minsta antydan till bröst använda ett plagg som är skapat för att skyla brösten med?

Är du sådär allmänt omedveten av dig? Lite korkad kanske? Eller känns det viktigt på något sätt att peka ut ditt barn som en flicka? Handlar det om att gå emot normer och använda din son som verktyg för det?

Ge mig en förklaring tack.

(OBS! Har din dotter eller son badbyxor, badshorts eller endast bikinitrosor så skall du alltså svara nej)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låter du ditt barn(under 5 år) använda baddräkt alt. tvådelad bikini?
  • Milkina cerka
    enny signatur skrev 2011-05-10 00:31:12 följande:
    Varfö är baddräkt bättre än bikini då? den skyddar ju visst en del, men har ni det på era söner? annars handlar det ju om samma sak som bikinidiskussionen?

Dottern har badshorts, eller uv shorts och uv tröja.  
    Sonen har t-shirt till badshortsen mitt på dagen  främst, även om han haft turen att ärva min pigmentering så att han snabbt blir brun och aldrig bränd.
    Så det har med individuella behov att göra med .
    *´¨`*Se! Kvällningen kommer purpurmjuk för att i höjden lyfta stjärnehimlens duk*´¨`*
  • Dohgon

nu har jag bara söner, men skulle jag haft en dotter skulle jag haft baddräkt helst. ena anledningen solskydd.
    andra anledningen pedofiler. jag känner verkligen olust när jag tänker på att dessa människor gärna kan gå till stranden bara för att kolla =/

• LaMoi

Svarade ja. Min dotter fyller 5 år i sommar och hon använder både bikini och baddräkt för att HON vill. Min dotter som är 1½ har badbyxor på sig när hon badar... men jag skulle inte ha några problem att sätta på henne en baddräkt att byta med.

• ThildasMamma

Vad är det för fel på baddräkt? Bikini kan jag förstå, den sitter ju snett bara man doppar tån.

• Krila

För att hon vill ha det och jag ser ingen anledning att neka henne det.

• 3tjejer

Jadå mina två äldsta döttrar har haft badbyxor (blöjfunktion), baddräkt och bikini. Varför? Alternativet är badbyxor som är uppenbart för killar vilket mina tjejer aldrig skulle vilja ha på sig. Baddräkt tycker jag är bäst men bikini gav jag med mig på. Tycker egentligen att det är mycket mer för att dölja bröst än baddräkt (kanske för alla gamla bilder på män i baddräkt som det inte känns lika bröst-igt). Men om de hemskt gärna vill ha det så ok tycker jag (absolut inte jipppi men ok då), bara det är kul att gå och simma.

Nej jag anser mig inte allmänt ogenomtänkt eller korkad. Jag anser att mitt barn till viss del kan få bestämma själv vad hon vill ha på sig. Detta tycker inte jag är en konflikt värt att ta.

• lindaha

Jag skulle aldrig sätta på mina tjejer en bikiniöverdel! Jag tycker att det ser hemskt ut när små flickor springer omkring med det på sig.
    Men oftast har de uvkläder på sig när vi är vid stranden.

Äldsta dottern, 3.5år sitter bredvid mig och fick precis syn på annonsen här till höger, "ta familjen till Italien" där det sitter en tjej i en badring och så har hon en bikinöverdel på sig.
    Hon reagerade direkt och sa "har hon en bh på sig, varför då?"

Nä barn ska vara barn och inte behöva bli sexualiserade  

• Busbellan
    lindaha skrev 2011-05-10 17:40:52 följande:
    Jag skulle aldrig sätta på mina tjejer en bikiniöverdel! Jag tycker att det ser hemskt ut när små flickor springer omkring med det på sig.
    Men oftast har de uvkläder på sig när vi är vid stranden.

Äldsta dottern, 3.5år sitter bredvid mig och fick precis syn på annonsen här till höger, "ta familjen till Italien" där det sitter en tjej i en badring och så har hon en bikinöverdel på sig.
    Hon reagerade direkt och sa "har hon en bh på sig, varför då?"

Nä barn ska vara barn och inte behöva bli sexualiserade  
    Så du sexualiserar barn som har överdel på sig?
    det gör inte jag öht, måste vara därför jag tycker det är helt ok för barnen att ha det, likaså bada nakna om de vill det
    Mamma till Nora, August och Ella
  • morochmer

ja, För att det inte finns någon anledning att neka dem det. Har du aldrig överdle dvs tröja, linne, topp på ditt flickebarn varma dagar? Går de runt i enbart Shorts/kjol/underbyxa?

Har de bikinitrosa på sig vid bad?, de har ju inget att skyla där hellerFlört

• MammaJohanna1

Dottern på tre år har UV-dräkt. Det skyddar mot solen, annars hade hon kunnat vara naken eller haft shorts. Jag skulle aldrig ta på henne en bikiniöverdel, av samma anledning som jag inte skulle låta henne ha en BH - hon har inga bröst att stoppa i den.

Svar på tråden Låter du ditt barn(under 5 år) använda baddräkt alt. tvådelad bikini?