• Cloudy

Låter du ditt barn(under 5 år) använda baddräkt alt. tvådelad bikini?

Du som svarar ja, varför låter du ditt lilla barn som inte har den minsta antydan till bröst använda ett plagg som är skapat för att skyla brösten med?

Är du sådär allmänt omedveten av dig? Lite korkad kanske? Eller känns det viktigt på något sätt att peka ut ditt barn som en flicka? Handlar det om att gå emot normer och använda din son som verktyg för det?

Ge mig en förklaring tack.

(OBS! Har din dotter eller son badbyxor, badshorts eller endast bikinitrosor så skall du alltså svara nej)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låter du ditt barn(under 5 år) använda baddräkt alt. tvådelad bikini?
  • 071001

Eftersom hon har fått ärva en baddräkt och jag har för avsikt att låta henne använda den så röstade jag ja. (Tidigare har hon haft soldräkt el bikinitrosa).
    Anser mig inte vara korkad för det.

• morochmer
    MammaJohanna1 skrev 2011-05-10 19:02:30 följande:
    Dottern på tre år har UV-dräkt. Det skyddar mot solen, annars hade hon kunnat vara naken eller haft shorts. Jag skulle aldrig ta på henne en bikiniöverdel, av samma anledning som jag inte skulle låta henne ha en BH - hon har inga bröst att stoppa i den.
    Så om hon ser en bikini i sin egen storlek som hon skulle älska att ha . HUr skulle du då motivera till henne att hon inte får den?

Hur skadar det henne att ha den bara för att hon inte har bröst. Den är inte anpassad efter en kropp med bröst utan en barnkropp.
  • Yes I am

Min dotter har badräkt alt ett badlinne och badbyxa. 

• MammaJohanna1
    morochmer skrev 2011-05-10 19:07:00 följande:
    Så om hon ser en bikini i sin egen storlek som hon skulle älska att ha . HUr skulle du då motivera till henne att hon inte får den?

Hur skadar det henne att ha den bara för att hon inte har bröst. Den är inte anpassad efter en kropp med bröst utan en barnkropp.
    Argument 1: "UV-dräkten gör att du inte bränner dig på huden när du badar" (hon är extremt solkänslig)

Argument 2: "Jag tycker inte att du behöver en sån här, för du har inga bröst. Det är som en sån där BH som jag har vet du, det kan du ha när du blir större".

Argument 3 (egentligen inte något argument): "Nej, du får inte en sån, jag struntar i att Maja-Stina har en. Du får ha bikinitopp när du blir större".
  • Återkommande gäst

Svarde ja, använder 2-delad solskyddsdräkt till båda barnen (t-shirt + shorts)

• salsajenny

båda mina barn har badbyxor. en pojke och en flicka har jag. 2 och 4 år. anser att det inte är nödvändigt med baddräkt på flickan då hennes kropp är likadan som en 4-årig pojkes. det finns inget att dölja på överkroppen, alltså.
     vill man skydda mot solen finns det solskyddsdräkter.

den dagen hon gärna vill ha baddräkt kommer jag inte neka henne,men kommer då leta mig gul och blå efter en baddräkt som inte ser ut som någon kräkt "flickdetaljer" på den.

Pojken kommer inte heller nekas om han vill ha baddräkt när han blir större. Men samma sak gäller där. inte en massa onödigt tjejtrams på den i så fall.

• morochmer
    MammaJohanna1 skrev 2011-05-10 19:15:52 följande:
    Argument 1: "UV-dräkten gör att du inte bränner dig på huden när du badar" (hon är extremt solkänslig)

Argument 2: "Jag tycker inte att du behöver en sån här, för du har inga bröst. Det är som en sån där BH som jag har vet du, det kan du ha när du blir större".

Argument 3 (egentligen inte något argument): "Nej, du får inte en sån, jag struntar i att Maja-Stina har en. Du får ha bikinitopp när du blir större".
    Agument 1 funkar ifall barnet som ska ha den behöver en uv-dräkt och ifall bikinin aldrig kan användas annrs tex i badhus.

Argument två fallar ifall hon inte alltid får gå med barn överkropp så länge hon inte fryser.

Och det tredje sa du själv, det är inget argument.
  • Jempajenny

Min dotter (2,5 år) kommer i sommar att använda både badbyxor och baddräkt av den enkla anledningen att jag hittade baddräkter i hennes storlek superbilligt på Lindex rea i vintras. Dock hade de inga badbyxor i hennes storlek. Och det är smidigt att ha fler badplagg att byta mellan. Av någon anledning känns det ok att sätta på en baddräkt men jag skulle ALDRIG sätta på henne en bikiniöverdel. 

• MammaJohanna1
    morochmer skrev 2011-05-10 19:22:43 följande:
    Agument 1 funkar ifall barnet som ska ha den behöver en uv-dräkt och ifall bikinin aldrig kan användas annrs tex i badhus.

Argument två fallar ifall hon inte alltid får gå med barn överkropp så länge hon inte fryser.

Och det tredje sa du själv, det är inget argument.

Vi badar inte i badhus. Gillar inte klor. Alla barn behöver skyddas mot solen, även om mitt barn är känsligare än andra.

Jag ser inte några problem med att gå i bar överkropp om det inte vore så att hon skulle bränna sig. Sen att man har kläder på sig på stan tycker jag är en självklarhet

Sen behöver faktiskt inte en treåring bestämma allt
  • Barbabok

Badbyxor till tjejen utom då hon har solskyddsdräkt. Ingen BH till ett barn här inte!

Svar på tråden Låter du ditt barn(under 5 år) använda baddräkt alt. tvådelad bikini?