• Cloudy

Låter du ditt barn(under 5 år) använda baddräkt alt. tvådelad bikini?

Du som svarar ja, varför låter du ditt lilla barn som inte har den minsta antydan till bröst använda ett plagg som är skapat för att skyla brösten med?

Är du sådär allmänt omedveten av dig? Lite korkad kanske? Eller känns det viktigt på något sätt att peka ut ditt barn som en flicka? Handlar det om att gå emot normer och använda din son som verktyg för det?

Ge mig en förklaring tack.

(OBS! Har din dotter eller son badbyxor, badshorts eller endast bikinitrosor så skall du alltså svara nej)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låter du ditt barn(under 5 år) använda baddräkt alt. tvådelad bikini?
  • lindaha
    Busbellan skrev 2011-05-10 18:37:51 följande:
    Så du sexualiserar barn som har överdel på sig?
    det gör inte jag öht, måste vara därför jag tycker det är helt ok för barnen att ha det, likaså bada nakna om de vill det
    Hela grejen med bh är ju sexualiserad. Bh är till för att dölja brösten, därför att de är sensuella och ska inte visas offentligt. Ett barn ska inte behöva ha den pressen på sig, jag LOVAR att det kommer komma förr eller senare.

Att sätta på mina tjejer en bh är, för mig, som att jag skulle sätta på dom hela den förställning om hur en tjej ska se ut, vara, bete sig och att man minsann ska dölja någonting som de inte ens har.

För mig är en bh ett stöd för en byst som kan göra ont av att inte ha stöd, knappast någonting som ett barn behöver. 
  • iser

Baddräkt kan hon få ha på sig om hon vill det när hon blir äldre. Men tvådelad bikini kommer hon inte få ha på sig förrens det fyller en funktion. Finns inget fulare och konstigare plagg och jag har svårt att förstå att det finns en marknad för sådana plagg. jag känner lite peddovarning (iobs: inte att föräldrarna skulle vara det)

• frida20

jag har haft bikini på min dotter för hon fick den som arv av min lillasyster..
    men det är ingen bh utan gjord till ett barn inte till nån som har bröst..
    pröva den själv på ett barn so märker man det direkt..

• hullulla on halvat huvit

Min dotter har tvådelat på sig ibland och baddräkt ibland. De flesta tvådelade är mer som en längre top än en "bh", hon är 4 år. Kan inte se att hon - i och med sitt val av baddkläder - verkar känna av någon "press" att skyla sig då hon lätt kan springa runt i bara trosor här hemma oavsett om det bara är vi i familjen eller om hon har kompisar här. Hon tycker att det tvådelade (och baddräkten) är fin och jag ser ingen anledning att projicera det vuxna samhällets syn på "bh" till en 4-åring...

Uppskatta lugnet i stormen
  • alvaereva

Min dotter har baddräkt på sig (en ganska så täckande), av den anledningen att jag inte vill smörja hela hennes lilla kropp när hon badar ute.
    Det är ett medvetet val och jag är varken korkad, omedveten eller försöker skyla hennes obefintliga bröst.
    Jag vill heller inte sexualisera eller peka ut hennes kön för allmänheten.

När min dotter badar i sin baddräkt är det endast andras fördomar som isåfall skulle könsbestämma henne. Eller hur var det nu, är det bara flickor som får ha baddräkt? Vem har bestämt det isåfall?

För övrigt tycker jag att TS går ut otroligt aggressivt och fördomsfullt och uppfattar det som en kränkning både för egen del och för min dotters räkning. Tänk att det går omkring folk på stranden och funderar på om jag som förälder är korkad pga att min dotter badar i baddräkt, samt funderar på vad min dotter har för kön och glor på hennes kropp som att den vore sexualiserad. Den enda som sexualiserar min dotters kropp är isåfall TS och folk som delar hennes åsikt.

• LillaNovaK

Ja, min dotter får ha vad hon vill på sig när hon badar. Oftast väljer hon en badtrosa med tillhörande topp. Anledningen till att hon vill ha den är inte för att dölja brösten utan för att hon gillar motivet på toppen.

Är du lite efterbliven själv TS?! Det velat nästan så med tanke på ditt sätt att uttrycka dig om hur andra ska tycka och tänka.

• Lilia

Vad otrevlig du låter.

Jag har inga barn än men skulle absolut inte ha några problem med att använda en två delad bikini, eftersom jag tycker det är väldigt snyggt. Det är väl inget fel i det, det var gott om tjejer som började använda toppar då jag gick i lågstadiet och man har inte antydan till bröst då heller, och det har vad jag vet inte blivit något fel på dessa tjejer. Ser man ett litet barn som sexobjekt för att hon har en tvådelad bikini så är det kanskeman själv som behöver hjälp.

• RainMan1x7x

^jag håller med dig. Att göra barn till sexobjekt är bara sjukt.

A quitter never wins and a winner never quits
  • morochmer
    MammaJohanna1 skrev 2011-05-10 19:26:43 följande:

Vi badar inte i badhus. Gillar inte klor. Alla barn behöver skyddas mot solen, även om mitt barn är känsligare än andra.

Jag ser inte några problem med att gå i bar överkropp om det inte vore så att hon skulle bränna sig. Sen att man har kläder på sig på stan tycker jag är en självklarhet

Sen behöver faktiskt inte en treåring bestämma allt
    Vi skyddar inte alla våra barn från solen.Varför måste alla barn skyddas från solen?

En 3-åring behöver inte bestämma allat men varför inte få bestämma över sin egen kropp?
  • Shandi

Ja. min pojke kommer ha badshorts på en allmän badplats av samma anledning som han vanliga kläder på sig i mataffärn. Ser inge konstigt med det, ser heller inget konstigt med om barna badar nakna. Det är väl upp till var och en?
    Däremot kan jag tycka det är vidrigt om föräldrarna stoppar på småflickor porriga badkläder, medvetet.  Det är helt sinnessjukt.

På vårt badhus i stan är det krav på att små små barn ska ha badblöjor på sig, vilket är förstårligt, men även för hygienens skull krav på andra badkläder senare.

En annan anledning till varför jag låter honom ha badbyxor är för att jag själv. då jag var liten  fick massa äckliga småräkor mellan benen då jag badade naken i havet....

Svar på tråden Låter du ditt barn(under 5 år) använda baddräkt alt. tvådelad bikini?