• Cloudy

Låter du ditt barn(under 5 år) använda baddräkt alt. tvådelad bikini?

Du som svarar ja, varför låter du ditt lilla barn som inte har den minsta antydan till bröst använda ett plagg som är skapat för att skyla brösten med?

Är du sådär allmänt omedveten av dig? Lite korkad kanske? Eller känns det viktigt på något sätt att peka ut ditt barn som en flicka? Handlar det om att gå emot normer och använda din son som verktyg för det?

Ge mig en förklaring tack.

(OBS! Har din dotter eller son badbyxor, badshorts eller endast bikinitrosor så skall du alltså svara nej)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låter du ditt barn(under 5 år) använda baddräkt alt. tvådelad bikini?
  • Glad i hågen

Under 5 år var det NEJ, kom inte på fråga. I somras när dottern var 6½ grät hon för att alla andra kompisar hade bikini utom hon. Då gick jag med på att köpa en men med ganska breda byxor och en rejäl top. Och det var verkligen så att ALLA andra hon kände hade det... Märkligt fenomen.

• Glad i hågen

Förklaringen är alltså att dottern grät och stack ut för att hon INTE hade det. Och att jag hittade en bikini som inte var sexig, det skulle jag aldrig gå med på.

• Glad i hågen

Fast som ombyte har hon både badbyxor, shorts och hel baddräkt. Har ända sen hon var liten haft badbyxor på henne. Första hela baddräkten fick hon när hon var 3. Inte för att visa att hon var tjej utan för att hon tyckte om den och jag själv tycker det är skönare att bada med hel baddräkt när man doppar sig i kallt vatten.

• Blå damcykel

Nu är min dotter visserligen 14 mån och har inte så mycket åsikter om detta. men när hon är 4 år, låt säga att hon ber om en 2delad baddräkt så skulle jag inte neka henne det. Om hon själv vill ha en alltså.

• iolanthe

Självklart har min dotter, nu 5 år, fått ha bikini. Varför skulle hon inte det? Ja, ja, jag vet alla argumenten och jag tycker det är löjligt, det är ett plagg bland alla andra. Anser man att bikini, småflickor och sex har ett samband är man sjuk i huvudet.

• iolanthe
    hullulla on halvat huvit skrev 2011-05-10 22:08:06 följande:
    Min dotter har tvådelat på sig ibland och baddräkt ibland. De flesta tvådelade är mer som en längre top än en "bh", hon är 4 år. Kan inte se att hon - i och med sitt val av baddkläder - verkar känna av någon "press" att skyla sig då hon lätt kan springa runt i bara trosor här hemma oavsett om det bara är vi i familjen eller om hon har kompisar här. Hon tycker att det tvådelade (och baddräkten) är fin och jag ser ingen anledning att projicera det vuxna samhällets syn på "bh" till en 4-åring...
    Mycket bra skrivet. Min 5-åring hade inga problem med att springa naken på stranden eller bada naken för den delen. Men hon älskar sin bikini i alla fall.
  • Ragnar

Jag har haft baddräkt till både sonen och dottern. Tycker det är mycket lättare att hålla dem i polen då. De blir så hala utan baddräkt. Sonen hade baddräkt tills han var nästan 5 år och kunde stå på botten i polen och började kunna hålla sig flytande själv. De gånger vi varit i Sverige och varit på stranden har de varit antingen nakna eller i badbyxor (för att inte få sand i rumpan) och en t-shirt (för solen). Jag har aldrig sett baddräkten som ett plagg för att skyla brösten, i alla fall inte när det gäller barn.

• Muslimska mamman

Nej, men jag kommer inte låta henne gå runt med bar överkropp ute heller. Då får det bli linne eller t-shirt och så kjol eller byxor.

• Glimma76
    Glad i hågen skrev 2011-11-16 14:03:56 följande:
    Förklaringen är alltså att dottern grät och stack ut för att hon INTE hade det. Och att jag hittade en bikini som inte var sexig, det skulle jag aldrig gå med på.
    jag tycker de flesta bikiniöverdelar för småflickor är helt osexiga.....
  • Glimma76
    iolanthe skrev 2011-11-16 14:18:27 följande:
    Mycket bra skrivet. Min 5-åring hade inga problem med att springa naken på stranden eller bada naken för den delen. Men hon älskar sin bikini i alla fall.
    Samma med min dotter. Tycker denna diskussion är löjlig faktiskt. Och jag vill inte heller projicera vuxnas syn på bh på min 5åring. Hon skyler inte sina "bröst" med sin överdel, utan hon tycker om den för att det är Hello Kitty på den och för att jag tror att hon tycker det är fint med en topp.
Svar på tråden Låter du ditt barn(under 5 år) använda baddräkt alt. tvådelad bikini?