• Cloudy

Låter du ditt barn(under 5 år) använda baddräkt alt. tvådelad bikini?

Du som svarar ja, varför låter du ditt lilla barn som inte har den minsta antydan till bröst använda ett plagg som är skapat för att skyla brösten med?

Är du sådär allmänt omedveten av dig? Lite korkad kanske? Eller känns det viktigt på något sätt att peka ut ditt barn som en flicka? Handlar det om att gå emot normer och använda din son som verktyg för det?

Ge mig en förklaring tack.

(OBS! Har din dotter eller son badbyxor, badshorts eller endast bikinitrosor så skall du alltså svara nej)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låter du ditt barn(under 5 år) använda baddräkt alt. tvådelad bikini?
  • min gosetjej

För att hon vill och själv väljer sina kläder.

• Tant Green

Ja. Hon har haft både badbyxor, baddräkt, tvådelad baddräkt (sån med linne/byxor) och tvådelad uv-dräkt. Alla varianter utom bikini tror jag.

• Art Vandelay

Min dotter har baddräkt och badshorts. Det är nog mest för att utbudet är rätt uselt när det gäller endast bikinibyxor. Hennes shorts är köpta på pojkavdelningen. Jag hade aldrig satt på henne en bikinitopp, hon är 3 ½.

• Tant Green

Jag kom förresten på en utmärkt anledning till baddräkt... badkläder till barn finns ju ofta bara i dubbelstorlekar (åtminstone om man inte köper de dyrare, och dotterns Speedo som jag köpte just för att de fanns i enkelstorlek var det sämsta köp jag någonsin gjort) och när barnen är mitt emellan två storlekar sitter baddräkt uppe bättre, man måste inte ta en storlek för liten för att den inte ska ramla av.

• Tilsan
    vivianne skrev 2011-05-09 19:26:36 följande:
    Baddräkt har använts sedan blöjan åkte av och "babysim-byxan" alltså lades på hyllan. Jättebra plagg, sitter bra och skyddar mer mot solen än bara badbyxor. Frågan är väl varför små pojkar inte har baddräkt i större utsträckning? Varför ska det traditionellt "kvinnliga" anses vara sämre och därför stigmatiserande. Är det jämställdhet?

Och nej, jag är inte korkad. Är du?
  • nollställd

uv-dräkt används i vår familj på barnen. när solen inte är så stark har dottern fått ha den baddräkt hon valt eller vara naken.

• Betty Ballbreaker

Eh, omedveten, korkad, genusbetonande? Är du så trångsynt att du glömmer en väldigt viktig orsak? SOLSKYDD? Med baddräkt blir det mindre hudytor att smörja. Det finns även baddräkter med lite längre ärmar och ben för de som önskar ännu mer skydd mot solen..som jag ofta ser på både pojkar och flickor, utan att jag för den sakens skull antar att deras föräldrar vill göra nåt slags genuspoäng. En annan anledning till val av strandklädsel skulle ju kunna bero på BARNETS egna preferenser..eventuellt:)

• frida20

min dotter har hafft baddräkt sen hon var 8 månader..
    men jag anser inget fel på det,,den skyddar mer än ett par badbyxor..

• vittra
    vivianne skrev 2011-05-09 19:26:36 följande:
    Baddräkt har använts sedan blöjan åkte av och "babysim-byxan" alltså lades på hyllan. Jättebra plagg, sitter bra och skyddar mer mot solen än bara badbyxor. Frågan är väl varför små pojkar inte har baddräkt i större utsträckning? Varför ska det traditionellt "kvinnliga" anses vara sämre och därför stigmatiserande. Är det jämställdhet?

Och nej, jag är inte korkad. Är du?
    Åååh så bra inlägg

Många av inläggen här präglas av en mycket tydlig attityd - att manligt är normen.
    Det feminina anses onödigt och "korkat" medan jämställdheten ändå hela tiden drar mot det manliga. Jag säger som dig, förstår inte heller varför det inte i större utsträckning efterfrågas baddräkter även till pojkar! Det finns ju faktiskt. Frågan är om de som råkat köpa dessa baddräkter anses lika "korkade" eller "omedvetna"?

Vår dotter har baddräkt. Därför att vi gillar det plagget. Baddräkt är snyggt, täcker mer hud, och sitter väldigt bra till skillnad från vad jag anser att andra badplagg gör åtminstone på vår dotter. Skulle med stor sannolikhet resonera precis likadant, om vi nu hade fått en pojke istället
  • enny signatur

Varfö är baddräkt bättre än bikini då? den skyddar ju visst en del, men har ni det på era söner? annars handlar det ju om samma sak som bikinidiskussionen?

Dottern har badshorts, eller uv shorts och uv tröja.  

Svar på tråden Låter du ditt barn(under 5 år) använda baddräkt alt. tvådelad bikini?