• Cloudy

Låter du ditt barn(under 5 år) använda baddräkt alt. tvådelad bikini?

Du som svarar ja, varför låter du ditt lilla barn som inte har den minsta antydan till bröst använda ett plagg som är skapat för att skyla brösten med?

Är du sådär allmänt omedveten av dig? Lite korkad kanske? Eller känns det viktigt på något sätt att peka ut ditt barn som en flicka? Handlar det om att gå emot normer och använda din son som verktyg för det?

Ge mig en förklaring tack.

(OBS! Har din dotter eller son badbyxor, badshorts eller endast bikinitrosor så skall du alltså svara nej)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låter du ditt barn(under 5 år) använda baddräkt alt. tvådelad bikini?
  • Dr Mupp

Ja för hon ville det. Jag tog med barnen till affären, de fick välja mellan de som fanns. Hon ville ha en badräkt, grabbarna ville ha badbyxor. Oftast har de alla T-shirt över ändå.

Men visst jag är säkert korkad som inte tvingade henne att välja ett par badbyxor istället.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • vivianne
    Thaleya skrev 2011-05-09 19:22:15 följande:
    Låt mig fråga en sak då?

ni som är emot bikini på småtjejer, men ändå låter eran dotter ha baddräkt, varför?

Killar har inte baddräkt, de har badbyxor, shorts eller småkallingar eller nakna. Om ni är orolig för solsken så sätt på en tshirt då, men varför baddräkt?
    En t-shirt torkar för långsamt när den blir blöt. Alltså har jag inte det på stranden. Hade jag haft lugna, passiva barn som satt i sanden och grävde så javisst men mina flickor är mer vattenvildingar än så.
  • Glittran

Badbyxor eller soldräkt använder min dotter (3 år). Skulle inte köpa en bikini eller sätta på henne överdelen, helt onödigt (började själv inte använda bikiniöverdelen förrän jag var typ 15-16, men det var ju på 80-talet...)

Köpte en baddräkt till henne dock. Har inte funderat på att det skulle vara fel - jag köpte den för att den sitter uppe bättre än ett par byxor när man badar samt att den kan vara bekvämare än byxor som sitter åt i midjan.

Men egentligen så kan ju barnen lika gärna bada nakna? Min motivering till att ha på badkläder är att de inte skall få så mycket sand i rumpan. Och soldräkten för solskyddet förstås.

• Thaleya
    vivianne skrev 2011-05-09 19:29:40 följande:
    En t-shirt torkar för långsamt när den blir blöt. Alltså har jag inte det på stranden. Hade jag haft lugna, passiva barn som satt i sanden och grävde så javisst men mina flickor är mer vattenvildingar än så.
    Ja det där kan jag fullt köpa :) Då förstår jag, tack för svar.
  • Thaleya
    Glittran skrev 2011-05-09 19:31:14 följande:
    Badbyxor eller soldräkt använder min dotter (3 år). Skulle inte köpa en bikini eller sätta på henne överdelen, helt onödigt (började själv inte använda bikiniöverdelen förrän jag var typ 15-16, men det var ju på 80-talet...)

Köpte en baddräkt till henne dock. Har inte funderat på att det skulle vara fel - jag köpte den för att den sitter uppe bättre än ett par byxor när man badar samt att den kan vara bekvämare än byxor som sitter åt i midjan.

Men egentligen så kan ju barnen lika gärna bada nakna? Min motivering till att ha på badkläder är att de inte skall få så mycket sand i rumpan. Och soldräkten för solskyddet förstås.
    Jag fick inte använda bikini när jag var liten, även om man hade en bikinidel så sa pappa och styvmor alltid, ta av den du har ju ändå inga bröst.

Sjukt pinsamt då man hade struttuttar och ville iaf ha lite stöd då det gjorde ont när brösten växte men det dög inte som förklaring så man fick gå utan till jag  var 13.

Då fick jag helt plötsligt en utskällning av pappa för att jag trodde jag var barn fortfarande, jag fattade inget.

på skolan hade jag dock överdelen på mig, annat hade varit pinsamt och otillåtet tror jag?
  • Milkina cerka

Lilla dottern har haft baddräkt ja, men bikini nej(oftast bikinitrosor o. t-shirt), eftersom hon behöver så mycket skydd som möjligt mot solen(har tyvärr ärvt den ljusa hyn o. solkänsligheten från min man).

* Kristen, konservativ, hemmamamma som älskar att vara maka och mor*
  • Pillemin

Min dotter har bikini i tvådelar. Fast överdelen liknar ingen BH, utan snarare ett linne som går ner till naveln.

Valde den i stället för baddräkt för att kunna ta av när den är blöt (ändå behålla trosorna på om man vill) men samtidigt kunna skydda överkroppen mot solen när hon badar. Skulle inte valt tvådelat om det såg ut som en kvinnlig bikin gjord för bröst.

• Thaleya
    Pillemin skrev 2011-05-09 19:43:09 följande:
    Min dotter har bikini i tvådelar. Fast överdelen liknar ingen BH, utan snarare ett linne som går ner till naveln.

Valde den i stället för baddräkt för att kunna ta av när den är blöt (ändå behålla trosorna på om man vill) men samtidigt kunna skydda överkroppen mot solen när hon badar. Skulle inte valt tvådelat om det såg ut som en kvinnlig bikin gjord för bröst.
  • brunöga 72

Nu är det längesen mina döttrar var så små, men visst hade de både baddräkt och bikini. Anledningen till att de "fick" ha det var nog att det är ett klädesplagg för det kvinnliga könet, såsom klänning eller kjol. Jag ser inget problem i det.. Solig

• Ruggugglan

UVdräkt. Annars så blir det badbyxor eller baddräkt beroende på vad dottern/sonen vill.

Svar på tråden Låter du ditt barn(under 5 år) använda baddräkt alt. tvådelad bikini?