Inlägg från: Glimma76 |Visa alla inlägg
  • Glimma76

Låter du ditt barn(under 5 år) använda baddräkt alt. tvådelad bikini?

ja, hon får anväda det eftesom hon vill. Men hon skulle självfallet inte få använda en sexig överdel. Hennes överdel är inte gjord för att skyla några bröst med, utan den är för alldeles platta småflickor, med barnsligt motiv av hello kitty. det är mer en topp, inte en överdel med kupor.

Tycker detta är lite tramsigt faktiskt, min dotter var jätteglad för sin bikini, och det är naturligt att barn vill se ut som sina föräldrar, och jag har bikini.

Har svårt att se att någon skulle tycka de små bikiniöverdelarna från HM med HelloKittymotiv var sexiga. För att se det sexiga i dem så måste man vara pedofil, och jag är inte det.

Hon får även ha klänning, ett typiskt kvinnoplagg och hon var överlycklig för sina finskor, förra julen men en liiiiten klack på tyo 2 cm.

• Glimma76

3kantsbikinis för så små barn har jag faktiskt aldrig sett, eller inlägg i som någon pratade om. Har aldrig sett någon liten flicka ha det, eller sett det i någon affär.

• Glimma76
    Glad i hågen skrev 2011-11-16 14:03:56 följande:
    Förklaringen är alltså att dottern grät och stack ut för att hon INTE hade det. Och att jag hittade en bikini som inte var sexig, det skulle jag aldrig gå med på.
    jag tycker de flesta bikiniöverdelar för småflickor är helt osexiga.....
  • Glimma76
    iolanthe skrev 2011-11-16 14:18:27 följande:
    Mycket bra skrivet. Min 5-åring hade inga problem med att springa naken på stranden eller bada naken för den delen. Men hon älskar sin bikini i alla fall.
    Samma med min dotter. Tycker denna diskussion är löjlig faktiskt. Och jag vill inte heller projicera vuxnas syn på bh på min 5åring. Hon skyler inte sina "bröst" med sin överdel, utan hon tycker om den för att det är Hello Kitty på den och för att jag tror att hon tycker det är fint med en topp.
  • Glimma76
    TvåTrollungar skrev 2011-11-18 21:03:45 följande:
    Bikini skulle jag aldrig sätta på mina barn. Blir faktiskt jätte irriterad på andra (vänner och utomstående) som sätter på sina små döttrar bikinis och i stort sätt buffar mig i armen och säger -kolla så gulligt det ser ut. bikini är inget annat än ett plagg för att visa könstillhörighet och för mig ger det uttryck för att man i stort sätt viker ut sina små.

Många säger ju att det är helt ok eftersom det är tjejer och ändå kommer börja använda sig av bikini som vuxen men jag tycker det är lite fel. Precis som jag skulle börja raka min lilla son i ansiktet för att han en dag skall få skägg.

Du skriber "visa könstillhörighet" som något negativt och då undrar jag om du är emot kläder som visar könstillhörighet även för vuxna.

Du tycker alltså att en söt bikiniöverdel med barnsligt mönster och volang är att man viker ut sitt barn.... I så fall borde man ju inte kunna bada med barnen i annat än kläder med långa ärmar och ben... tänk de som låter sina barn bada nakna....

Tycker det är rätt överdrivet faktiskt. Visst, hade det handlat om stringtrosor så hade jag förstått debatten.

• Glimma76
    TvåTrollungar skrev 2011-11-18 22:52:25 följande:
    Det är stor skillnad på vuxna och på barn. Vuxna kvinnor och män har via sina hormoner fått olika kroppar och får klä sig där efter. Barn är barn och inte kön. min son har lika lite skägg som min dotter har bröst. just nu ser dom rätt identiska ut med undantag för att den ena är kobent och den andra hjulbent (ironisk). Nakna barn känns inte utvikande utan väldigt oskyldigt, dom får då vara precis som dom är. Bikinin gör det utvikande inget annat
    Jättelöjligt att skriva att det är hormoner som gör att mäns och kvinnors kläder är såååå olika Det är fåfänga och inget annat. Högklackat och string har verkligen inget med kvinnliga könshormoner att göra.

En barntop är verkligen inte utvikande, eller menar du någon annan typ av bikini som jag inte sett. FÖr jag ser att det är svårt att se att en liten topp som går ganska långt ner med prickar och ett barnsligt motiv skulle vara utvikande. Det ligger nog mest i din fantasi och i dina värderingar, än i människors syn runtomkring dig.
    Fel är det dock om en liten flicka vill ha en överdel för att hon VILL skyla brösten, som inte finns. Då hade jag blivit rädd. Men min dotter har lika gärna baddräkt, trosor med eller utan överdel, eller naken, så för henne är det bara det att hon tycker att det är fint, och inget annat. Att lägga sexuella värderingar i detta tycker jag är obehagligt och skulle aldrig få för mig.

Hur förklarar man för en liten flicka att hon inte får ha den matchanda överdelen med HelloKitty utan att lägga vuxna värderingar i det? Jag menar, säga at.t du får inte för du har inga bröst tycker jag låter rätt långsökt att säga till en 4åring
  • Glimma76
    TvåTrollungar skrev 2011-11-20 17:05:03 följande:
    Kläderna är inte olika på grund av hormoner  (som du själv kanske bör förstå) kropparna på män och kvinnor är olika på grund av hormoner, barn har inte de stora påslaget av manliga/kvinnliga hormoner och ser därför rätt identiska ut som barn. och nu pratar vi om barn upp till 5 års ålder där hormonpåslaget fortfarande inte har så stor skillnad att kroppen blir olika. Så för övrigt skulle jag inte köpa en hellokitty bikini över huvud taget verken till sonen eller dottern och hade haft precis samma förklaring till dem båda om det blev aktuellt. SOm förälder har man ju faktiskt den förmånen att kunna begränsa inköpen till barnen. Jag köper inte alla kläder åt henne för att hon vill och hon kan lipa för ett par hellokitty byxor lik väl som ett par leopard string. Ni som delar åsikten om att små flickor skall få ha bikini, kommer ni köpa typ bh/topp till era 7 åringar också eller för att dom vill? Mina barn har inget behov av att framhäva sina kön utan snarare sina personligheter.
    Min dotter ser nog långt ifrån att hon framhäver sitt kön för att hon har en topp Hon tycker BARA att det rä fint.

BH till en 7åring vet jag itne ens om det existerar.
Svar på tråden Låter du ditt barn(under 5 år) använda baddräkt alt. tvådelad bikini?