• emmm28

äggdonation; du med?

Hej! Jag är 28 år, och jag har problem att bli gravid på "naturlig väg", eftersom mina äggstockar verkar ha slutat fungera. Det känns otroligt tungt, men det verkar inte finnas något annat att göra än att inse sin situation. Det är väl så det är för många (de flesta av oss) som skriver/ läser just dessa trådar, så klart.
    Efter att jag ätit p-piller under flera år, höll jag upp med dem och fick då inte tillbaka min mens. Man har utrett detta under flera år, och på olika sätt. Det har visat sig att jag har höga FSH-värden (runt 50-80), och låga östradiolvärden. Alltså ser det mörkt ut. Jag har hittills haft svårt att acceptera att det inte finns något mer man kan göra för att verkligen, till 100%, konstatera att det inte finns chans till liv i äggstockarna och äggproduktionen. Men det verkar från sjukvårdens sida inte finnas mer att göra, än att konstatera att höga FSH + lågt östradiol i samband med små/något mindre äggstockar = ingen ( i princip) chans till graviditet.
    Nu står jag och min sambo inför besök på reproduktion. Jag vet inte exakt vad som kommer att ske där som första steg; min gynekolog pratade om att de eventuellt kommer att vilja göra "några fler utredningar" innan de låter oss gå vidare till äggdonation. Jag skulle väldigt gärna komma i kontakt med dig / er som befinner sig i samma situation. Nu eller kanske är en bit in i processen. Hur tänker och känner ni? Hur går en äggdonation till?
    Ha det fint!

• Svar på tråden äggdonation; du med?
  • Wella80

Håller med, Rockenrola du är en ängel om du vill donera ägg Skrattande Likaså din syster!!

• Rockenrola

intresseamnälan är inlämnad så hoppas ja på svar snart så man kan komma igång
    Tack för hjälpen med hänvisningar om vart man kan vända sig

• lyckligtlottad1982

Vad härligt Rockenrola att du fårr in intresseanmälan. Och faktiskt är det ju så att du hjälper mig att korta min kötid eftersom jag står i kö och min remiss är just till Sahlgrenska. Jag är långt bark i kön, men ditt bidrag gör ju att någon kvinna före mig i kön antagligen får din hjälp och det gynnar ju mig att komma fram i kön! :)

Tack Rockenrola! Obeskrivligt! :)

• Rockenrola
    lyckligtlottad1982 skrev 2011-07-15 23:22:38 följande:

Vad härligt Rockenrola att du fårr in intresseanmälan. Och faktiskt är det ju så att du hjälper mig att korta min kötid eftersom jag står i kö och min remiss är just till Sahlgrenska. Jag är långt bark i kön, men ditt bidrag gör ju att någon kvinna före mig i kön antagligen får din hjälp och det gynnar ju mig att komma fram i kön! :)

Tack Rockenrola! Obeskrivligt! :)

Söt du är!
    Men kan man ska man ju självklart hjälpa sina medmänniskor.
    Står ju som donator av kroppsorgan om ja faller av pinnen men varför inte donera även när man lever om man kan.
  • Jenkis
    Wella80 skrev 2011-07-03 21:44:31 följande:
    Vad typiskt, men bra att den kom fram tillslut. Vi fick en tid ca 3 veckor efter att de skickade kallelsen så hoppas att ni får komma dit i sep el okt Glad Förstår att det känns som en evighet men jag försöker ta tillvara på sommaren och njuta så mycket jag kan och inte tänka så mycket på ÄD eller adoption... Men iofs så kan jag inte göra så mycket nu än att vänta.

Trevlig sommar! {#emotions_dlg.flower} 
    Nej, vi kan inte påverka mera just nu. Det är bara att hoppas på att deras hög inte är för stor efter sommaruppehållet och att vi inte ligger underst

Vi skall dra iväg på semester snart och vi hoppas att det blir avkopplande.

Trevlig sommar på dig med! Solig   
  • Rockenrola

vet att jag är OT.
    skrev ju i sommras att ja vill donera ägg.
    gjorde en intresseanmälan men inte fått svar ännu på den.
    men gjorde en ny idag!
    hoppas man får höra nått snart.
    inte konstigt att de är långa köer när vi som vill donera inte ens får svar så vi kan påbörja denna process

• Jenkis
    Rockenrola skrev 2011-09-28 12:06:19 följande:
    vet att jag är OT.
    skrev ju i sommras att ja vill donera ägg.
    gjorde en intresseanmälan men inte fått svar ännu på den.
    men gjorde en ny idag!
    hoppas man får höra nått snart.
    inte konstigt att de är långa köer när vi som vill donera inte ens får svar så vi kan påbörja denna process
    Låter sinnessjukt att det kan gå till så!!! Hur kan de?

De borde vara rädda om de få donatorer som finns/erbjuder sig.

Vi står nu i kö i alla fall och hoppas att tv:s lyft av det här med barnlöshet kanske får några fler att välja att donera?! Men då gäller det att sjukhusen tar hand om de personer som anmäler sig....   

• UG82

Vi ska göra Äggdonation då mina äggstockar gick sönder under operationer för endometrios
    . Men som sagt tok långa köer har köat i 2 år nu . kan bli 1-2 år till om vi inte hittar en egen donator. Som inte är det lättaste

• Thyra

Hej!

Är inne på min andra omgång av ÄD på KS i Huddinge. Tyvärr fick första omgången med 6 ägg frysas då läkaren missat en polyp i livmodern hos mig. Fick 3 FET, återföringar som tyvärr inte blev något, de andra 3 klarade inte upptining.

Jag stod på mig om ett till försök då även BM menat att detta kunde vara aktuellt om vi inte lyckades med våran första omgång. Jag hade nämnt att det synts något tidigare på ultraljudet som ev kunde vara en polyp. Vi fick ett positivt besked vi fick ett försök till.

Tyvärr endast 4 av 8 befruktade. 3 skulle långtidsodlas, jag förstod att detta innebar att kvaliteten inte var den bästa, läkaren menade att detta innebar "mer utvärdering" -  som jag anade, inget kom till frysen.

Så nu sitter jag här, (efter 5 år med utredning, 2 menopurbehandlingar, en tidigare äggdonation ) med mitt sista embryo. Det känns tyvärr sådär, som att det inte kommer gå vägen. Har svårt att tänka positivt.

Och jag vet att nu är det vi som måste ordna en donator, den jag hade tidigare blev tyvärr inte godkännd - låg äggreserv precis som jag - KS tackade nej. PUHH . Måste försöka tänka positivt.

Kram på er, hoppas ok att jag poppa in utan att ha läst allt. Ställ gärna frågor. 

• UG82

Thyra håller tummarna att du ska hitta en donator. Verkar äntligen ha löst sig för oss

Svar på tråden äggdonation; du med?