• emmm28

äggdonation; du med?

Hej! Jag är 28 år, och jag har problem att bli gravid på "naturlig väg", eftersom mina äggstockar verkar ha slutat fungera. Det känns otroligt tungt, men det verkar inte finnas något annat att göra än att inse sin situation. Det är väl så det är för många (de flesta av oss) som skriver/ läser just dessa trådar, så klart.
    Efter att jag ätit p-piller under flera år, höll jag upp med dem och fick då inte tillbaka min mens. Man har utrett detta under flera år, och på olika sätt. Det har visat sig att jag har höga FSH-värden (runt 50-80), och låga östradiolvärden. Alltså ser det mörkt ut. Jag har hittills haft svårt att acceptera att det inte finns något mer man kan göra för att verkligen, till 100%, konstatera att det inte finns chans till liv i äggstockarna och äggproduktionen. Men det verkar från sjukvårdens sida inte finnas mer att göra, än att konstatera att höga FSH + lågt östradiol i samband med små/något mindre äggstockar = ingen ( i princip) chans till graviditet.
    Nu står jag och min sambo inför besök på reproduktion. Jag vet inte exakt vad som kommer att ske där som första steg; min gynekolog pratade om att de eventuellt kommer att vilja göra "några fler utredningar" innan de låter oss gå vidare till äggdonation. Jag skulle väldigt gärna komma i kontakt med dig / er som befinner sig i samma situation. Nu eller kanske är en bit in i processen. Hur tänker och känner ni? Hur går en äggdonation till?
    Ha det fint!

• Svar på tråden äggdonation; du med?
  • Wella80

Hej på er!

Nu äntligen har vi fått besked från Uppsala och ska sätta igång med ÄD Skrattande Jag ska börja spraya med Synarela på måndag och sedan om allt går bra så blir det återinsättning v 19! Men vi ska ha i tankarna att det är en donator på två par och vi står som nummer två så om donatorn inte "ger i från sig" mer än 8-10 ägg får vi stå över till nästa gång men det händer inte så ofta sa BM. Är så glad att det snart är igång! Så nu är det bara att hålla tummarna!

Hur går det för dig Nahoj23? 

• Nahoj23
    Wella80 skrev 2012-02-05 13:17:20 följande:
    Precis så känner vi också!

Vi har inte heller sagt något till hemutredarna, men nu kommer vi ju inte att träffa dem förrän vi har adopterat då de ska göra uppföljning. Så vi kommer inte att kontakta BFA (Barnen framför allt) förrän vi ska ta tag i adoption igen. Jag har tyvärr inte så stora förhoppningar på ÄD, en känsla bara :(

Grattis till medgivandet! Spännande att ni ska göra ÄD i mars, det är ju jättesnart Glad Var ska ni göra ÄD? Berätta gärna sedan hur det går för dig!
    Hej

Vi var mottagarpar nr 2 och fick idag reda på att äggen inte räckte till oss.
    Jag är så ledsen och all denna medicin i flera veckor.
    De vet inte när de kan sätta igång oss igen och tårarna bara rinner....
  • Wella80

Åneeej!!! :( Ledsen för eran skull! Hoppas de kommer med nytt besked snart så ni får sätta igång igen med nytt försök! Det återstår att se hur det blir för oss nu i maj, det är bara att hoppas! Kram

• Wella80

Igår blev jag ruvare åt ett jättefint embryo :) Ett hamnade i frysen! Har aldrig haft något embryo i frysen så det kändes extra bra. Det hade blivit fyra ägg åt oss varav två blev befruktade, men de var som sagt jättefina så det känns bra! Nu blir det en otålig väntan till gravtestet i slutet av maj! Ska försöka att inte ha alltför höga förhoppningar men det är svårt såklart.

• Jenkis
    Wella80 skrev 2012-05-10 17:35:13 följande:
    Igår blev jag ruvare åt ett jättefint embryo :) Ett hamnade i frysen! Har aldrig haft något embryo i frysen så det kändes extra bra. Det hade blivit fyra ägg åt oss varav två blev befruktade, men de var som sagt jättefina så det känns bra! Nu blir det en otålig väntan till gravtestet i slutet av maj! Ska försöka att inte ha alltför höga förhoppningar men det är svårt såklart.
    Vad spännande!!!

Försöker ju följa vad som händer hos dig eftersom vi tillhör samma sjukhus. Hur har behandlingen varit och hur kändes återinförandet?

Vi har ev. värvat en donator till kön, men de inte hade tid att ta emot hennes ägg när hon ville lämna och hon får lämna i början av juni och det hjälper inte oss innan sommaren. MEN det är tänkt att vi skall få vara med i första gruppen som får behandling efter sommaren. Yes!  
  • Cillat

Hej. Jag ska ev få äd i v 24 men vi är par 2 så vi kan bli utan. Första gången för oss. Vad händer om vi inte får ägg? Hur länge får man vänta på nästa? Blir man par 1 andra gången? Vi ska göra detta på Huddinge.

• Wella80
    Cillat skrev 2012-05-22 17:52:35 följande:
    Hej. Jag ska ev få äd i v 24 men vi är par 2 så vi kan bli utan. Första gången för oss. Vad händer om vi inte får ägg? Hur länge får man vänta på nästa? Blir man par 1 andra gången? Vi ska göra detta på Huddinge.

Det här är första gången för oss också och vi var par 2, det var en nervös väntan men det blev tillräckligt många så det räckte åt oss. Enl BM i Uppsala är det inte så vanligt att det inte räcker åt båda paren. Men om det skulle vara så så avbryter man pågående behandling och får vänta till ett annat tillfälle. Tyvärr vet inte jag hur länge man får vänta, men när jag pratade med min BM så sa hon att det kunde bli till sommaren igen ifall vi inte skulle få några ägg nu så det verkar inte vara så länge. Men då antar jag att det blir en annan donator. Lycka till!
  • Nahoj23
    Cillat skrev 2012-05-22 17:52:35 följande:
    Hej

Vi var par två och fick inga ägg.
    Då de har matchat paren våren och sommaren blir vi utan tyvärr hela våren vilket känns otroligt jobbigt.
    De vet ännu inte när de kan sätta igång oss igen.
  • Nahoj23
    Wella80 skrev 2012-05-10 17:35:13 följande:
    Du måste ha testdag när som helstFlört?
Svar på tråden äggdonation; du med?