• emmm28

äggdonation; du med?

Hej! Jag är 28 år, och jag har problem att bli gravid på "naturlig väg", eftersom mina äggstockar verkar ha slutat fungera. Det känns otroligt tungt, men det verkar inte finnas något annat att göra än att inse sin situation. Det är väl så det är för många (de flesta av oss) som skriver/ läser just dessa trådar, så klart.
    Efter att jag ätit p-piller under flera år, höll jag upp med dem och fick då inte tillbaka min mens. Man har utrett detta under flera år, och på olika sätt. Det har visat sig att jag har höga FSH-värden (runt 50-80), och låga östradiolvärden. Alltså ser det mörkt ut. Jag har hittills haft svårt att acceptera att det inte finns något mer man kan göra för att verkligen, till 100%, konstatera att det inte finns chans till liv i äggstockarna och äggproduktionen. Men det verkar från sjukvårdens sida inte finnas mer att göra, än att konstatera att höga FSH + lågt östradiol i samband med små/något mindre äggstockar = ingen ( i princip) chans till graviditet.
    Nu står jag och min sambo inför besök på reproduktion. Jag vet inte exakt vad som kommer att ske där som första steg; min gynekolog pratade om att de eventuellt kommer att vilja göra "några fler utredningar" innan de låter oss gå vidare till äggdonation. Jag skulle väldigt gärna komma i kontakt med dig / er som befinner sig i samma situation. Nu eller kanske är en bit in i processen. Hur tänker och känner ni? Hur går en äggdonation till?
    Ha det fint!

• Svar på tråden äggdonation; du med?
  • Wella80

Lyckligtlottad1982: NEEEJ, hur kan man vara så knäpp att skriva så på fb!!!! Lider med dig jag också Rynkar på näsan

Jag har ännu inte fått någon kallelse till Uppsala för samtal ang ÄD. Det har gått 5 v sedan jag pratade med läkaren som skulle be kvinnokliniken att skicka en remiss. Jag ringde till Uppsala för 3 v sedan, men då hade de inte fått någon remiss men hon sa att de kommer att skicka en kallelse till mig så fort de fått remissen. Därför har jag inte ringt dit nå mer, det är väl bara att vänta. Jag skulle kunna ringa till kvinnokliniken och fråga men jag vet ju inte om det är från sjukhuset där jag gör IVF eller mitt hemsjukhus så jag har inte tagit mig för. Vi ska ju göra ett nytt IVF nu i mars i väntan på detta, kände att jag vill testa en gång till! Om det inte funkar nu heller så blir ÄD nästa steg.

• myran

NinaCamilla: Du skriver om psykologsamtalet  "Mest formalitet och ingen bedömning över hur bra vi är som föräldrar. Bara att blivande barnet är efterlängtad och att man förstår att barnet är inte biologisk till mig."
    Ett barn du får genom äggdonation är VISST ditt biologiska barn!!! Däremot är det inte ditt GENETISKA barn. Skillnad! Det du får av donatorn är EN donerad cell (en enda liten men oj så fantastisk cell Hjärta ) Läs gärna om epigenetik på google om ni vill veta mer!

Du har också skrivit att "alla som kommer till AVA i Åbo har 50% chans att bli gravid varav hälften får missfall". De uppgifter jag fick där var följande:  Efter återinföring av embryo får 40-50% ett positivt svar på grav.test. Av dessa får ca. 20 % missfall. Alltså är statistiken 30 % får barnet hem.

Själv hoppas jag vara en av dessa 30%, är nu i v 8 efter 1:a ÄD i Åbo Skrattande Har även 6 ägg nedfrysta.

AVA i Åbo är fantastiska och duktiga, men det går undan så förbered gärna frågor och skriv ner innan ni kommer dit (ni har gott om tid på båten Flört ) och var inte rädda för att ställa frågor och ta för er tidsmässigt. Jag upplevde att de kunde vara lite stressiga, snabba och effektiva, själv är man ju inte riktigt i samma läge hahaha och allt liksom bara susar förbi, men om man ställer frågor får man alltid svar. Kommer frågor senare när man åkt hem (hmm, som de oftast gör!) kan man alltid ringa eller maila sina frågor! Ni har all rätt i världen att vara frågvisa och det finns inga dumma frågor!!!
    Lycka till allihopa!

• LinaEm

Vad förvånad jag blir över NinaCamillas inlägg att AVA-klinikerna kräver psykologutlåtande. Det var inte på tal när vi var där, varken vid första besöket eller under första ÄD-behandlingen. Så underligt! 

• lyckligtlottad1982

På AVA-klinikerna i Finland krävs psykologkonsultation inför ÄD, precis som vid ÄD i Svergie. Det krävs pga svensk resp finsk lagstiftning kräver att barnet har rätt att veta sitt genetiska ursprung. Donatorn registreras och när barnet är 18 år har barnet rätt att hämta uppgifter i donator-registret.

Det är för barnens rättigheter helt enkelt. Därför måste man med psykolog bilda sig en uppfattning om föräldrarna är medvetna om detta och infördtådda i barnens rättigheter. Jag tror inte sån lagstiftning är tillämplig i Riga, där kan ju donatorn vara anonym.

• LinaEm

Tack lyckligtlottad för att du redde ut det. I inlägget ovan stod det att det även gällde AVA i Riga, så det var därför jag reagerade. 

• Jenkis
    Wella80 skrev 2011-02-24 13:10:27 följande:
    Lyckligtlottad1982: NEEEJ, hur kan man vara så knäpp att skriva så på fb!!!! Lider med dig jag också Rynkar på näsan

Jag har ännu inte fått någon kallelse till Uppsala för samtal ang ÄD. Det har gått 5 v sedan jag pratade med läkaren som skulle be kvinnokliniken att skicka en remiss. Jag ringde till Uppsala för 3 v sedan, men då hade de inte fått någon remiss men hon sa att de kommer att skicka en kallelse till mig så fort de fått remissen. Därför har jag inte ringt dit nå mer, det är väl bara att vänta. Jag skulle kunna ringa till kvinnokliniken och fråga men jag vet ju inte om det är från sjukhuset där jag gör IVF eller mitt hemsjukhus så jag har inte tagit mig för. Vi ska ju göra ett nytt IVF nu i mars i väntan på detta, kände att jag vill testa en gång till! Om det inte funkar nu heller så blir ÄD nästa steg.
    Grattis Wella80!

Jag sitter också här och "väntar" på att läkaren skall skriva och skicka in vår remiss till Uppsala. Fyra veckor har gått och vi har ringt två gånger och stött på...

Vården verkar ha för mycket att göra helt klart och de som redan är gravida eller är inne i en IVF-behandling går såklart före eftersom där tickar tiden. En preklimakteriell kvinna kan ju alltid vänta....
  • NinaCamilla
    myran skrev 2011-05-18 15:24:07 följande:
    NinaCamilla: Du skriver om psykologsamtalet  "Mest formalitet och ingen bedömning över hur bra vi är som föräldrar. Bara att blivande barnet är efterlängtad och att man förstår att barnet är inte biologisk till mig."
    Ett barn du får genom äggdonation är VISST ditt biologiska barn!!! Däremot är det inte ditt GENETISKA barn. Skillnad! Det du får av donatorn är EN donerad cell (en enda liten men oj så fantastisk cell Hjärta ) Läs gärna om epigenetik på google om ni vill veta mer!

Du har också skrivit att "alla som kommer till AVA i Åbo har 50% chans att bli gravid varav hälften får missfall". De uppgifter jag fick där var följande:  Efter återinföring av embryo får 40-50% ett positivt svar på grav.test. Av dessa får ca. 20 % missfall. Alltså är statistiken 30 % får barnet hem.

Själv hoppas jag vara en av dessa 30%, är nu i v 8 efter 1:a ÄD i Åbo Skrattande Har även 6 ägg nedfrysta.

AVA i Åbo är fantastiska och duktiga, men det går undan så förbered gärna frågor och skriv ner innan ni kommer dit (ni har gott om tid på båten Flört ) och var inte rädda för att ställa frågor och ta för er tidsmässigt. Jag upplevde att de kunde vara lite stressiga, snabba och effektiva, själv är man ju inte riktigt i samma läge hahaha och allt liksom bara susar förbi, men om man ställer frågor får man alltid svar. Kommer frågor senare när man åkt hem (hmm, som de oftast gör!) kan man alltid ringa eller maila sina frågor! Ni har all rätt i världen att vara frågvisa och det finns inga dumma frågor!!!
    Lycka till allihopa!
    Hej Myran,
    Du har helt rätt - barnet är biologisk men inte genetisk. Det är så förvirrande ibland med ÄD - och så lite man vet när man sitter där själv och försöker reda ut saker och ting via google.
    Grattis Myran
  • Wella80

Igår var vi äntligen på reproduktionscentrum i Uppsala Glad  Allt drog ut på tiden eftersom läkaren tydligen hade väntat med att skriva remissen tills sista IVF-försöket var klart, jag tyckte han kunde skriva remissen innan eftersom allt redan tar sin tid... Jag fick den gången två fina embryon insatta men de fäste inte Rynkar på näsan 

Men nu är vi igång med ÄD. Vi fick träffa kurator och läkare (supertrevliga)  så nu är det "bara" att vänta på en passande donator! Jag har ett ganska "alldagligt" utseende så det borde inte vara så svårt enl dem. Väntetiden är ½-1 år, trodde det var längre så det känns bra! Så jag räknar med att vara igång nästa vår kanske? Vågar inte hoppas på tidigare.

Samtidigt har vi ställt oss i adoptionskö, det tar ju sin tid också så det är lika bra att sätta igång. Ska på föräldrautb. i september så får vi se vad som händer sedan. Kuratorn i Uppsala tyckte att det var bra att vi har gjort det, om nu inte ÄD fungerar så är vi iaf en bit på väg i adoptionen.

• Jenkis
    Wella80 skrev 2011-06-18 18:44:19 följande:
    Igår var vi äntligen på reproduktionscentrum i Uppsala Glad Allt drog ut på tiden eftersom läkaren tydligen hade väntat med att skriva remissen tills sista IVF-försöket var klart, jag tyckte han kunde skriva remissen innan eftersom allt redan tar sin tid... Jag fick den gången två fina embryon insatta men de fäste inte Rynkar på näsan

Men nu är vi igång med ÄD. Vi fick träffa kurator och läkare (supertrevliga) så nu är det "bara" att vänta på en passande donator! Jag har ett ganska "alldagligt" utseende så det borde inte vara så svårt enl dem. Väntetiden är ½-1 år, trodde det var längre så det känns bra! Så jag räknar med att vara igång nästa vår kanske? Vågar inte hoppas på tidigare.

Samtidigt har vi ställt oss i adoptionskö, det tar ju sin tid också så det är lika bra att sätta igång. Ska på föräldrautb. i september så får vi se vad som händer sedan. Kuratorn i Uppsala tyckte att det var bra att vi har gjort det, om nu inte ÄD fungerar så är vi iaf en bit på väg i adoptionen.

Jag följer dina äventyr med spänning eftersom vi också kommer att få hjälp av Uppsala. Skönt att de är trevliga!

Ser att du gjort fem IVF:er och jag blir nyfiken på vad du har för värden på AMH och FSH. Du kan ju meddela mig privat om du inte vill lägga ut dem här. Jag funderar själv på att kanske bekosta ett IVF-försök själv medan vi väntar på donation, men jag skulle behöva jämföra mina värden med någon som faktiskt försökt. Jag vet att vi har dåliga odds, men de är inte noll i alla fall...

• Wella80

Jenkis - Ja visst är det jobbigt med den här väntan. Jag fick också ringa och tjata en del innan de fick iväg remissen, men tror att det hjälpte lite. Kul att du också ska göra ÄD i Uppsala, då kan vi följas åt. Ja vi har gjort fem IVF varav tre avbrutna. Ärligt talat så har jag inga siffror på mina värden, jag var så knäpp så jag frågade aldrig eftersom de alltid sa att de var bra... Borde jag ringa och fråga fastän jag har lämnat IVF bakom mig? De kanske tar sådana prover i Uppsala när det väl är dags? Så tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Hur många försök har ni gjort och varför är era odds dåliga? Till oss har de ingen bra förklaring känns det som.

Svar på tråden äggdonation; du med?