• emmm28

äggdonation; du med?

Hej! Jag är 28 år, och jag har problem att bli gravid på "naturlig väg", eftersom mina äggstockar verkar ha slutat fungera. Det känns otroligt tungt, men det verkar inte finnas något annat att göra än att inse sin situation. Det är väl så det är för många (de flesta av oss) som skriver/ läser just dessa trådar, så klart.
    Efter att jag ätit p-piller under flera år, höll jag upp med dem och fick då inte tillbaka min mens. Man har utrett detta under flera år, och på olika sätt. Det har visat sig att jag har höga FSH-värden (runt 50-80), och låga östradiolvärden. Alltså ser det mörkt ut. Jag har hittills haft svårt att acceptera att det inte finns något mer man kan göra för att verkligen, till 100%, konstatera att det inte finns chans till liv i äggstockarna och äggproduktionen. Men det verkar från sjukvårdens sida inte finnas mer att göra, än att konstatera att höga FSH + lågt östradiol i samband med små/något mindre äggstockar = ingen ( i princip) chans till graviditet.
    Nu står jag och min sambo inför besök på reproduktion. Jag vet inte exakt vad som kommer att ske där som första steg; min gynekolog pratade om att de eventuellt kommer att vilja göra "några fler utredningar" innan de låter oss gå vidare till äggdonation. Jag skulle väldigt gärna komma i kontakt med dig / er som befinner sig i samma situation. Nu eller kanske är en bit in i processen. Hur tänker och känner ni? Hur går en äggdonation till?
    Ha det fint!

• Svar på tråden äggdonation; du med?
  • lyckligtlottad1982
    lyckligtlottad1982 skrev 2011-02-01 21:41:58 följande:
    Man kan äta levaxin när det är aktuellt för att sänka TSH.

Guuud vad stämmande med Åbo denna veckan. Du måste berätta hur det gått sen! Jag skall på första besök i Tammerfors 10 mars. :)
    Hur gick det i Åbo???
  • lyckligtlottad1982
    Lie71 skrev 2011-01-31 23:21:35 följande:
    Hej .
    Vad är högt TSH värde i deras ögon? Kan man sänka det värde på något sätt?
    Några frågor får man nog ihop tills på torsdag i Åbo

LIe1
    Reffade visst till fel inlägg i mitt förra.. Syftade på dig Lie, Har du varit i Åbo än?
  • alfonspalfons
    NinaCamilla skrev 2011-02-09 14:22:03 följande:
    Jag fick börja med lägsta dosen 25 mg sen efter 3 månader ökade läkaren den till 50 mg och nu har jag 75 mg och TSH värde är under 1. Jag går regerlbundet på kontroll - en gång per år och om jag glömmer ta den en dag, gör det inte så stor skillnad men som sagt mår jag mycket bättre. Jag är inte så trött längre som förut. Sköldskörtel påverkar olika för olika person och därför är det bra att testa iaf om det hjälper.

Om 2 timmar ska vi träffa psykolog inför ÄD i Finland. Jag är lite nervös och hoppas att allting går bra och vi får bra bedömning.
    Vad spännande! Hoppas att besöket hos psykologen gick bra! Vad mer ska ni göra denna gång ni är där???

Lycka till!!!!
  • Helle333
    emmm28 skrev 2011-01-08 20:13:58 följande:
    Hej! Jag är 28 år, och jag har problem att bli gravid på "naturlig väg", eftersom mina äggstockar verkar ha slutat fungera. Det känns otroligt tungt, men det verkar inte finnas något annat att göra än att inse sin situation. Det är väl så det är för många (de flesta av oss) som skriver/ läser just dessa trådar, så klart.
    Efter att jag ätit p-piller under flera år, höll jag upp med dem och fick då inte tillbaka min mens. Man har utrett detta under flera år, och på olika sätt. Det har visat sig att jag har höga FSH-värden (runt 50-80), och låga östradiolvärden. Alltså ser det mörkt ut. Jag har hittills haft svårt att acceptera att det inte finns något mer man kan göra för att verkligen, till 100%, konstatera att det inte finns chans till liv i äggstockarna och äggproduktionen. Men det verkar från sjukvårdens sida inte finnas mer att göra, än att konstatera att höga FSH + lågt östradiol i samband med små/något mindre äggstockar = ingen ( i princip) chans till graviditet.
    Nu står jag och min sambo inför besök på reproduktion. Jag vet inte exakt vad som kommer att ske där som första steg; min gynekolog pratade om att de eventuellt kommer att vilja göra "några fler utredningar" innan de låter oss gå vidare till äggdonation. Jag skulle väldigt gärna komma i kontakt med dig / er som befinner sig i samma situation. Nu eller kanske är en bit in i processen. Hur tänker och känner ni? Hur går en äggdonation till?
    Ha det fint!
    Om du får tips på någon bra hemsida eller liknande om hur äggdonationer går till så får du gärna skriva det till mig då jag funderar på att donera ägg i framtiden. Jag ställde frågan via nätet till några kliniker förut men alla utom en struntade helt i att svara och den sista skrev bara att du ska ha fått alla barn du vill ha redan utifall att. Vaddå utifall att?
  • Grönöga

Tror att man faktiskt kan få privata försök betalda av fk i efterhand om man är utredd och godkänd samt står i kön för Landstinget.
    Kolla upp det!

• Lie71
    lyckligtlottad1982 skrev 2011-02-09 20:15:28 följande:
    Reffade visst till fel inlägg i mitt förra.. Syftade på dig Lie, Har du varit i Åbo än?
    Jo vi var i Åbo förra veckan. Besöket tog 2 timmar, De förklarade chanser, hur behandlingen gick till, sen undersökning och sen våra  frågor angående detta med ÄD. De var väldigt proffsiga och förklarade tydligt om detta med ÄD. Väntetiden var som sagt 7-9 mån, men kan gå fortare eller ta längre beroende på donatorer.
    Enl Päivi i AVA TAmmerfors så är deras väntetid 6-8 mån efter kontakt med dem, så det diffar bara en månad.
    Ska nu ta Progynon som test samt Primolut Nor efteråt. Sen kontakta dem med värden.
    Sen behöver vi inte komma dit förrän sambon ska lämna sin del och insättningen någon dag/dagar senare.
    Det kändes bra på AVA. Så vi kommer gå där.
    Var idag på den psykologiska samtalet på Familjerådgivningen i Stockholm Stad. De kunde hjälpa till med det.
    90 minuters samtal med diskussioner angående detta med ÄD. Detta ska vara inne så är man så säga "klar" i AVA´s process.
    Känner väl som NinaCamilla som var där före mig, kan rekommenderas. Hoppas det gick bra för dig, NinaCamilla
  • NinaCamilla
    lyckligtlottad1982 skrev 2011-02-09 20:13:24 följande:
    Vi skall på ett första besök i tammerfors om en månad. Jag trodde nämligen att man träffade psykolog sent i processen.  Gör ni det i Sverige eller behöver ni åka till Finland?
    AVA klinik ville att vi går på psykolog direkt efter  första besök eller vi kunde göra det innan också. Då var vi inte helt säkra på att vi inte vill prova en IVF-behandl till men efter första besöket i Åbo bestämde vi oss att vi vill göra ÄD. Vi gick hos psykolog här i Sverige. Namnet fick vi via vår klinik i Åbo.

Alfonspalfons: Mötet gick jätte bra och det verkar vara mer formalia än bedömning av blivande föräldrar. Vi hade diskussioner om ÄD och vad det innebär, vilka frågor vi hade etc. Kliniken vill ha bekräftelse att vi förstår vad ska vi gå genom och har tänkt genom saken. Jag frågade hur många söker konsultation hos psykologen. Ett par varje vecka går hos henne inför ÄD. Hon sa också att första ÄD barnen är nu 10 år och vi inte vet än vad händer om 8 år, när barnen blir så stora att dom har möjlighet leta efter sina rötter. ÄD är ju inte samma sak som adoption. Det var ett givande besök även om jag har flera frågor efteråt än innan.

Lie1; Om ni hade en manlig läkare hos Åbo, är han riktig bra. Han verkligen ritade alla stegen och förklarade mer än jag fattade fråga. Det sa också att i Finland görs 400 ÄD per år, vart av 100 ÄD görs i Åbo. Jag känner mig trygg att de kan sin sak. Samtidigt är det så nära att åka från Stockholm med båten.

Dags att skicka psykolog rapport till Åbo och vänta...

Rekommenderar akupunktur också. Jag har gått nu 3 ggr och känner mig som en hel annan person.
  • ewa00

roligt att läsa att vissa kommit igång med hela processen, ni måste uppdatera flitigt :)

Fick svar från försäkringsbolaget idag och dom sa att jag kunde skicka in anmälan först 3 år efter första läkarbesöket så att man vet att de är "permanent". Det skulle då vara som en slags invaliditet man anmälde de som. Men har man än försäkring som täcker kostnader under sjukdom är de nog bara att skicka in en anmälan min var som sagt bara för olycksfall och kroniskasjukdomar.

• Grönöga

Fast vård inom eu har väl alla rätt till oavsett försäkring lr ej?! Är du beviljad en op tex men anser att det tar för lång tid i Sverige kan du söka dig inom eu och sen få betalt retroaktivt från fk. Detta ska man kunna aplicera på äd oxå.

• lyckligtlottad1982
    Grönöga skrev 2011-02-11 10:32:40 följande:
    Fast vård inom eu har väl alla rätt till oavsett försäkring lr ej?! Är du beviljad en op tex men anser att det tar för lång tid i Sverige kan du söka dig inom eu och sen få betalt retroaktivt från fk. Detta ska man kunna aplicera på äd oxå.
    Men det fungerar väl bara om kliniken man väljer är ansluten till det allmänna vådsystemet? Någon som vet om AVA är det?
Svar på tråden äggdonation; du med?