• emmm28

äggdonation; du med?

Hej! Jag är 28 år, och jag har problem att bli gravid på "naturlig väg", eftersom mina äggstockar verkar ha slutat fungera. Det känns otroligt tungt, men det verkar inte finnas något annat att göra än att inse sin situation. Det är väl så det är för många (de flesta av oss) som skriver/ läser just dessa trådar, så klart.
    Efter att jag ätit p-piller under flera år, höll jag upp med dem och fick då inte tillbaka min mens. Man har utrett detta under flera år, och på olika sätt. Det har visat sig att jag har höga FSH-värden (runt 50-80), och låga östradiolvärden. Alltså ser det mörkt ut. Jag har hittills haft svårt att acceptera att det inte finns något mer man kan göra för att verkligen, till 100%, konstatera att det inte finns chans till liv i äggstockarna och äggproduktionen. Men det verkar från sjukvårdens sida inte finnas mer att göra, än att konstatera att höga FSH + lågt östradiol i samband med små/något mindre äggstockar = ingen ( i princip) chans till graviditet.
    Nu står jag och min sambo inför besök på reproduktion. Jag vet inte exakt vad som kommer att ske där som första steg; min gynekolog pratade om att de eventuellt kommer att vilja göra "några fler utredningar" innan de låter oss gå vidare till äggdonation. Jag skulle väldigt gärna komma i kontakt med dig / er som befinner sig i samma situation. Nu eller kanske är en bit in i processen. Hur tänker och känner ni? Hur går en äggdonation till?
    Ha det fint!

• Svar på tråden äggdonation; du med?
  • alfonspalfons
    Wella80 skrev 2011-02-01 11:50:13 följande:
    Jag har från början känt att det bästa vore att få ägg från en donator som man inte vet vem det är, men det är ju så lång väntetid och ville då ordna en egen donator. Därför trodde jag att jag skulle få ägget från den donator som jag ordnade, förstod inte heller vad korsdonation menades. Men nu förstår jag och det känns bra! Skulle nog tycka det känns konstigt att veta att det är min kompis genetiska barn.

Men då till en annan fråga: Om vi då får den donatorn som paret överst i kön skulle ha då kollar de inte alls på hårfärg, ögonfärg osv?? Hänger inte riktigt med i den här karusellen...

Iaf så ringde jag till Akademiska idag och frågade om de har fått remissen och såklart inte, men vi kommer att få en kallelse dit så fort de har fått remissen så det är väl bara att vänta. Annars kanske jag ringer och kollar var remissen befinner sig, vet bara inte om jag ska ringa mitt hemsjukhus eller "IVF-sjukhuset". IVF-läkaren visste inte heller vem han skulle be att skicka den....

Hm... jag tror att de tar den i "övre delen" av kön som passar in så bra som möjligt utseendemässigt. De har ju noterat min längd, ögonfärg och hårfärg. Jag har blå ögon och min man har bruna så då spelade det tydligen ingen roll vilken färg donatorn har.

Jag lovar att skriva hur det går med det hela!:) Det första som ska hända är att de ska ringa från kliniken imorn faktiskt, så att jag får höra hur planen ser ut.

Så segt att det ska ta så himla lång tid att få iväg en remiss... Vi ringde och "anmälde" oss den 4 maj hos ivf-läkaren (det var hos henne vi fick beskedet att ivf inte skulle funka för oss) sen vet jag inte hur lång tid det tog innan remissen hamnade hos donationsavd. Däremot så tog det ett halvår innan vi blev godkända och klara för att få genomgå ÄD-behandling... vi fick "godkännandet" den 4 nov och nu väntar jag alltså på att börja... Så det tar ju sin "lilla" tid. Ändå har det nog gått hyfsat snabbt för oss. Tror änndå att det hjälper ganska bra om man ligger på och tjatar lite... så har iaf jag upplevt det! :)
  • ewa00

Nu har jag gjort en anmälan till mitt försäkringsbolag. Kändes konstigt att skriva att anmälan gällde min barnförsäkran, har inte fyllt 25 än, och sedan förtidigt klimakterium. Men nu hoppas ja på svar att de räknas som en "kronisk"sjukdom!

alfonspalfons - hur har du legat på och tjatat? ringt till sjukhuset och hört om kötid eller bara ringt och frågat massa olika saker? har länge tänkt ringa och höra om min köplats men känns som att ja vart i kön för kort tid.

lyckligtlottad1982 - skönt att remissen är skickad, snart har du din köplats :) Usch vilka tunga besked annars *kramar* dumt att de inte finns någon vettig kurator som kan ställa upp i sånna här lägen!

Är det någon av er som har koll på om AMH värdet skulle kunna påverka en framtida äd-graviditet? ja har som högst haft 0.06 :( Har aldrig fått reda på TSH, måste skrivas ner så att ja kan fråga nästa gång. Jag har verkligen svårt att ta till mig de här att man måste verkligen ta reda på allt själv och fråga läkarna sen, varför kan dom inte gå igenom alla prover med än på en gång och förklara vad allt betyder och innebär???

• alfonspalfons

ewa00; Ja jag "tjatat" om allt möjligt känns det om. Främst kanske frågat om saker jag inte fattat. För jag tycker inte att man får så bra info alltid.. Sen kommer jag ibland på frågorna för sent så då måste jag ringa och fråga igen. Har även ringt och frågat om köplatsen. De kunde inte ge ett exakt svar när man är framme, men i höstas när jag ringde fick jag som svar att det blir "efter jul men troligtvis innan påsk" och det räckte för att jag skulle känna mig mindre stressad...Få ngt att förhålla mig till kändes skönt. Sen har även min kompis som hjälpte oss med donation frågat en massa.

Jag tror inte att AMH-värdet ska påverka en ÄD-graviditet, eftersom det befruktade ägget isf inte kommer från en själv.. TSH... Är det det som har med sköldkörteln att göra? KOmmer bara ihåg att det är AMH och östradiol de har pratat om när det gäller mig...

Intressant det där med föräkringsbolaget. Har aldrig anmält något dit innan. Anmäler man själv det som sjukdom eller skriver man in vad som hänt och så avgör försäkringsbolaget?

• ewa00

alfonspalfons - det finns färdiga formulärer. jag använde den som var för olycksfall/sjukdom, sen var de bara att fylla i första gången man kände av sjukdom och tid för första läkarbesök m.m och sedan diagnosen. När jag anmält förut har de kommit ett brev där dom frågar efter tillstånd om att få ta hem alla ens journaler så att deras läkare kan avgöra. När man väl fått de har de gått fort för mig att få en bedömning så jag hoppas att de blir samma sak här. Nekar dom utan "vettig" anledning tänker jag överklaga, de brukar oftare gå igenom vid överklagan än vid första försöket. Haha nu låter de som att de här är de ända jag gör, har en väldigt insatt farmor som hjälpt mig och många andra med de här förut. Man måste stå på sig de lönar sig i längden.

jag har något problem med sköldkörteln enligt mina läkate men de är så pass bra att jag slipper medicineras. Googlade de nu och de verkar som att de är de som har att göra med TSH så då är de väll oxå fel på mig :/
    Ska allt ta och ringa och fråga massor nu, vill oxå ha ett hum om när de blir aktuellt. Tycker alla säger så olika om kötiden. Vilken klinik ska du göra på Alfonspalfons? Har hört att huddinge ska ha kortast

• lyckligtlottad1982
    Lie71 skrev 2011-01-31 23:21:35 följande:
    Hej .
    Vad är högt TSH värde i deras ögon? Kan man sänka det värde på något sätt?
    Några frågor får man nog ihop tills på torsdag i Åbo

LIe1
    Man kan äta levaxin när det är aktuellt för att sänka TSH.

Guuud vad stämmande med Åbo denna veckan. Du måste berätta hur det gått sen! Jag skall på första besök i Tammerfors 10 mars. :)
  • NinaCamilla
    Wella80 skrev 2011-02-01 16:31:07 följande:
    De tar ju blodprover vid varje IVF och de har alltid sagt att "proverna ser bra ut" så jag har inte frågat så mycket mer om det. Har de sagt det till er utan att ni har frågat eller har ni frågat om det? Jag kan ju vara lite dålig ibland och ställa frågor...
    Jag fick veta från SÖS att mitt AMH värde var väldigt låg men förstås fick googla själv vad det innebär. Bästa är att söka information själv att man kan fråga rätta saker. Annars får man inte riktig veta vad är problemet.

ewa00: Jag har också ökat TSH-värdet (över 4) och var gränsfall eftersom jag har tillräcklig med hormon i blodet (14). Jag kände mig allmän trött och orklös, tyckte läkaren att jag ska prova medicin  iaf. Jag känner mig mycket piggare och gladare nuförtiden. Även om du är gränsfall och dina hormonvärden ser OK ut, fråga om du kan prova levaxin iaf. Du kan öka från den minsta 0,25mg  och se hur du mår efter 3 månader. Min läkare förklarade att troligtvis min kropp överanstränger sig för att producera tillräckligt med hormon. TSH värdet påverkar graviditet - så att kolla det med någon annan läkare - second opinion. Du måste öka dosering under graviditet så konstigt att dom inte sa något om det. TSH -värde borde ligga under 1.00.
  • alfonspalfons
    ewa00 skrev 2011-02-01 20:46:31 följande:
    alfonspalfons - det finns färdiga formulärer. jag använde den som var för olycksfall/sjukdom, sen var de bara att fylla i första gången man kände av sjukdom och tid för första läkarbesök m.m och sedan diagnosen. När jag anmält förut har de kommit ett brev där dom frågar efter tillstånd om att få ta hem alla ens journaler så att deras läkare kan avgöra. När man väl fått de har de gått fort för mig att få en bedömning så jag hoppas att de blir samma sak här. Nekar dom utan "vettig" anledning tänker jag överklaga, de brukar oftare gå igenom vid överklagan än vid första försöket. Haha nu låter de som att de här är de ända jag gör, har en väldigt insatt farmor som hjälpt mig och många andra med de här förut. Man måste stå på sig de lönar sig i längden.

jag har något problem med sköldkörteln enligt mina läkate men de är så pass bra att jag slipper medicineras. Googlade de nu och de verkar som att de är de som har att göra med TSH så då är de väll oxå fel på mig :/
    Ska allt ta och ringa och fråga massor nu, vill oxå ha ett hum om när de blir aktuellt. Tycker alla säger så olika om kötiden. Vilken klinik ska du göra på Alfonspalfons? Har hört att huddinge ska ha kortast
    Jag tror att de sagt att mitt TSH-värde är normalt... men att AMH, östradiol och FSH inte varit bra.

Ja ring och fråga (tjata!!), tror inte du kan "förlora" på det iaf. Själv ska jag kolla upp mitt föräkringsbolag idag tänkte jag och se om jag också kan anmäla min situation.

Håller med dig tycker att man få olika besked hela tiden. Dessutom har jag inte träffat samma läkare vid mina besök på kliniken utan 5-6 olika. Och de har ibland sagt helt olika... Inte undra på att det blir snurrigt! Jag ska göra på Sahlgrenska. De har en kötid på 1-1 1/2 år, kortare om man bidrar med egen donator. Hur lång tid är det på Huddinge?

Lycka till med "frågandet"! :)
  • ewa00

NinaCamilla - ska ta upp de me någon av mina läkare, känns lite sådär att ja har tre st som ja går till på olika enheter. Men då borde allafall chansen att någon av dom vill skriva ut levaxin öka :P va har du för dos nu och vilken fick du börja med?

alfonspalfons - ringde du och pratade med försäkringsbolaget? jag har inte fått något svar ännu, men tar de som positivt att de tar lite tid då är de inte ett självklart nej allafall :P
    har inte blivit att ja ringt än, känns läskigt på något sätt. Inte att ja är telefon rädd utan mer att dom kommer säga att de är över ett år kvar.... Jag tycker att man borde få komma lite före i kön om ens partner väljer att donera till någon annan för då har man ju hjälpt till oxå. Känns så fel att fråga någon man känner är ju inte en liten sak man ber om precis :/
    De är 1-1 1/2 där med...men vet inte hur duktigt dom är på att uppdatera den ifs. Hoppas på 1 år....max

• NinaCamilla
    ewa00 skrev 2011-02-08 18:09:55 följande:
    NinaCamilla - ska ta upp de me någon av mina läkare, känns lite sådär att ja har tre st som ja går till på olika enheter. Men då borde allafall chansen att någon av dom vill skriva ut levaxin öka :P va har du för dos nu och vilken fick du börja med?

alfonspalfons - ringde du och pratade med försäkringsbolaget? jag har inte fått något svar ännu, men tar de som positivt att de tar lite tid då är de inte ett självklart nej allafall :P
    har inte blivit att ja ringt än, känns läskigt på något sätt. Inte att ja är telefon rädd utan mer att dom kommer säga att de är över ett år kvar.... Jag tycker att man borde få komma lite före i kön om ens partner väljer att donera till någon annan för då har man ju hjälpt till oxå. Känns så fel att fråga någon man känner är ju inte en liten sak man ber om precis :/
    De är 1-1 1/2 där med...men vet inte hur duktigt dom är på att uppdatera den ifs. Hoppas på 1 år....max
    Jag fick börja med lägsta dosen 25 mg sen efter 3 månader ökade läkaren den till 50 mg och nu har jag 75 mg och TSH värde är under 1. Jag går regerlbundet på kontroll - en gång per år och om jag glömmer ta den en dag, gör det inte så stor skillnad men som sagt mår jag mycket bättre. Jag är inte så trött längre som förut. Sköldskörtel påverkar olika för olika person och därför är det bra att testa iaf om det hjälper.

Om 2 timmar ska vi träffa psykolog inför ÄD i Finland. Jag är lite nervös och hoppas att allting går bra och vi får bra bedömning.
  • lyckligtlottad1982
    NinaCamilla skrev 2011-02-09 14:22:03 följande:
    Jag fick börja med lägsta dosen 25 mg sen efter 3 månader ökade läkaren den till 50 mg och nu har jag 75 mg och TSH värde är under 1. Jag går regerlbundet på kontroll - en gång per år och om jag glömmer ta den en dag, gör det inte så stor skillnad men som sagt mår jag mycket bättre. Jag är inte så trött längre som förut. Sköldskörtel påverkar olika för olika person och därför är det bra att testa iaf om det hjälper.

Om 2 timmar ska vi träffa psykolog inför ÄD i Finland. Jag är lite nervös och hoppas att allting går bra och vi får bra bedömning.
    Oj, skall ni redan ha besök hos psykolog angående detta. Spännande. Hur har processen sett ut för dig?  Har du varit på ett första besök ännu eller? Hur länge har se sagt att ni kommer få vänta tills det blir dags? Är lite nyfiken på kötiderna i finland.

Vi skall på ett första besök i tammerfors om en månad. Jag trodde nämligen att man träffade psykolog sent i processen.  Gör ni det i Sverige eller behöver ni åka till Finland?
Svar på tråden äggdonation; du med?