• emmm28

äggdonation; du med?

Hej! Jag är 28 år, och jag har problem att bli gravid på "naturlig väg", eftersom mina äggstockar verkar ha slutat fungera. Det känns otroligt tungt, men det verkar inte finnas något annat att göra än att inse sin situation. Det är väl så det är för många (de flesta av oss) som skriver/ läser just dessa trådar, så klart.
    Efter att jag ätit p-piller under flera år, höll jag upp med dem och fick då inte tillbaka min mens. Man har utrett detta under flera år, och på olika sätt. Det har visat sig att jag har höga FSH-värden (runt 50-80), och låga östradiolvärden. Alltså ser det mörkt ut. Jag har hittills haft svårt att acceptera att det inte finns något mer man kan göra för att verkligen, till 100%, konstatera att det inte finns chans till liv i äggstockarna och äggproduktionen. Men det verkar från sjukvårdens sida inte finnas mer att göra, än att konstatera att höga FSH + lågt östradiol i samband med små/något mindre äggstockar = ingen ( i princip) chans till graviditet.
    Nu står jag och min sambo inför besök på reproduktion. Jag vet inte exakt vad som kommer att ske där som första steg; min gynekolog pratade om att de eventuellt kommer att vilja göra "några fler utredningar" innan de låter oss gå vidare till äggdonation. Jag skulle väldigt gärna komma i kontakt med dig / er som befinner sig i samma situation. Nu eller kanske är en bit in i processen. Hur tänker och känner ni? Hur går en äggdonation till?
    Ha det fint!

• Svar på tråden äggdonation; du med?
  • NinaCamilla

AVA kliniken i Finland ingår i finska försäkringskassasystemet.Enda som är skillnad är att de är privata men alla får stöd via fk om man väljer gå hos dem. Då borde den väl tillhöra allmänna sjukvård eller?

• NinaCamilla

Tips om bra gyn eller tydligt i Sthlm som kan hjälpa mig med undersökningar samt villig att skriva finska recept mot svenska? Får ingen hjälp av mitt svensk klinik. Fick svaret att hjälper i mån av lediga tider. Precis hade betalat 18 tkr för ivf-beh som inte resulterade ens ÄP.

• lyckligtlottad1982
    NinaCamilla skrev 2011-02-11 13:13:11 följande:
    AVA kliniken i Finland ingår i finska försäkringskassasystemet.Enda som är skillnad är att de är privata men alla får stöd via fk om man väljer gå hos dem. Då borde den väl tillhöra allmänna sjukvård eller?
    Citerar från Försäkringskassans hemsida

"Vården ska ges av en vårdgivare som är ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i det land där vården ges."

Länkar till en broschyr om sjukvård utomlands:
    www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/ul_4110_soka_sjukvard_eu_ees_schweiz_eller_turkiet.pdf

Vad tror ni? 
  • lyckligtlottad1982
    NinaCamilla skrev 2011-02-11 13:25:53 följande:
    Tips om bra gyn eller tydligt i Sthlm som kan hjälpa mig med undersökningar samt villig att skriva finska recept mot svenska? Får ingen hjälp av mitt svensk klinik. Fick svaret att hjälper i mån av lediga tider. Precis hade betalat 18 tkr för ivf-beh som inte resulterade ens ÄP.
    Sjukt dålig service eftersom du t.om. Varit fär och försökt med IVF. :(
  • callimero

Hej i tråden! Vi har 10 st försök med ICSI bakom oss och funderar nu på ÄD. Är det någon av som dessutom har manlig faktor? Vi är oroliga att det är det som ställer till det för oss och att vi kommer få samma problem även med pigga ägg om de dåliga spermierna är det som gör att embryona slutar utvecklas.

• NinaCamilla
    lyckligtlottad1982 skrev 2011-02-11 13:41:10 följande:
    Sjukt dålig service eftersom du t.om. Varit fär och försökt med IVF. :(
    Mest irriterande är att vi har lagt så mycket pengar för ingenting. Vi fick ju 10 tkr tillbaks eftersom ingen ÄP men tanke på hur mycket själva jobb var det, är det mycket pengar. Då hade jag hoppats på att vi är deras kunder fortfarande. Tydlingen ville de hjälpa nya kunder istället. Jag vill inte riskera att jag sitter mitt i ÄD process och får inte tid till ultra när det behövs. 
  • alfonspalfons
    NinaCamilla skrev 2011-02-11 16:30:48 följande:
    Mest irriterande är att vi har lagt så mycket pengar för ingenting. Vi fick ju 10 tkr tillbaks eftersom ingen ÄP men tanke på hur mycket själva jobb var det, är det mycket pengar. Då hade jag hoppats på att vi är deras kunder fortfarande. Tydlingen ville de hjälpa nya kunder istället. Jag vill inte riskera att jag sitter mitt i ÄD process och får inte tid till ultra när det behövs. 
    Men det var det värsta jag har hört!! Grrrr!!! Som om det inte är nog med allt annat man går igenom när man är i denna process.

Nu händer det grejer för oss! Jag har börjat behandling (sprayat ngra veckor och knaprat tabletter i en vecka) och allt verkar flyta på. På måndag ska donatorn plocka ägg...och sen är det dax för insättning några dagar senare. Barnmorskan jag pratat med var SÅÅÅ positiv, vilket iofs var väldigt kul och skönt! Själv har jag dock kommit till en punkt där jag efter allt vi gått igenom inte vågar hoppas helt och fullt. Gårdagens möte var det första som vi NÅGONSIN fått ett positivt besked. Under tre år som vi hållt på med detta har inget gått vår väg. Tar verkligen ett steg i taget och just nu hägrar bara måndag då äggen ska plockas. Sen tar jag nästa steg...och kanske vågar hoppas lite mer...

Önskar er alla en härlig helg! :)
  • NinaCamilla

Alfonspalfson: Jätte spännande!berätta sen hur det gick till! Jag håller tummar och tårna att allting går bra.

• underverket 06

Hej

Är bara lite nyfiken på vad ÄD i Åbo kostar? Just nu är inte ÄD aktuellt för oss, men tankarna finns där. Vi ska göra ett nytt IVF försök i april först.

Svar på tråden äggdonation; du med?