• emmm28

äggdonation; du med?

Hej! Jag är 28 år, och jag har problem att bli gravid på "naturlig väg", eftersom mina äggstockar verkar ha slutat fungera. Det känns otroligt tungt, men det verkar inte finnas något annat att göra än att inse sin situation. Det är väl så det är för många (de flesta av oss) som skriver/ läser just dessa trådar, så klart.
    Efter att jag ätit p-piller under flera år, höll jag upp med dem och fick då inte tillbaka min mens. Man har utrett detta under flera år, och på olika sätt. Det har visat sig att jag har höga FSH-värden (runt 50-80), och låga östradiolvärden. Alltså ser det mörkt ut. Jag har hittills haft svårt att acceptera att det inte finns något mer man kan göra för att verkligen, till 100%, konstatera att det inte finns chans till liv i äggstockarna och äggproduktionen. Men det verkar från sjukvårdens sida inte finnas mer att göra, än att konstatera att höga FSH + lågt östradiol i samband med små/något mindre äggstockar = ingen ( i princip) chans till graviditet.
    Nu står jag och min sambo inför besök på reproduktion. Jag vet inte exakt vad som kommer att ske där som första steg; min gynekolog pratade om att de eventuellt kommer att vilja göra "några fler utredningar" innan de låter oss gå vidare till äggdonation. Jag skulle väldigt gärna komma i kontakt med dig / er som befinner sig i samma situation. Nu eller kanske är en bit in i processen. Hur tänker och känner ni? Hur går en äggdonation till?
    Ha det fint!

• Svar på tråden äggdonation; du med?
  • NinaCamilla

Underverket 06: ÄD kostar 7400 EUR i Åbo,upptining 1100 EUR,vi får alla donators ägg och har 3 försök.

• lyckligtlottad1982
    lyckligtlottad1982 skrev 2011-01-21 00:01:43 följande:

emmm28, hur går det fäör dig har du hört nåt än?

alfonspalfons: Det skall bli roligt att följa dig i din resa, du som är så nära nu... :) Jag hoppas att du kommer bli vår förebild i tråden här! :)

Esta: Så skönt att hhöra att folk har lyckats :)

Ewa. Vi hann inte heller att försöka få barn innan vi fick detta beskedet. På ett sätt skönt att vi fick veta detta så tidigt, men å andra sidan helt galet snopet att man skyddat sig hela livet och sen inte ens hinner försöka förrän nån kommer och säger att det inte är möjligt. Mycket knäckande.. :(

Flisan: Du är en fantastisk kvinna som donerar ägg!!!!

Själva väntar vi fortfarande på återbesök till SU. Vi står inte i kön än, men räknat med att få en plats där. Vi har även bokat tid för första besök på AVA i Tammerfors. Vi åker dit den 10 mars och hoppas om möjligt få göra ett första försök i september... Känns lite lagom så vi hinner försöka lite själva med. Men orkar nog itne vänta hela kötiden i Sverige innan vi gör iaf ett första försök.  Vi får se vad läkarna i Sverige säger med avseende svaren på de tester som vi tagit....

Men tankarna går ju hela tiden, om att inte bli biologisk mamma... biologisk... biologisk...

Det här med bioloisk och inte biologisk förälder har har försökt fundera lite efter och se hur man brukar berätta detta. 

Men på nåt sätt smälte något in när jag funderade som mest och sökte information på nätet. Många säger att man faktiskt är biologisk förälder, eftersom delningen av celler sker i min kropp. Vad man inte är, det är genetisk förälder. För mig trillade lite på plats där.  

Är det något ni funderat på? Hur ser ni på det här med biologisk och genetisk aspekt?
  • lyckligtlottad1982

Har inte hört något från TS på länge.. emmmm28, Hur går det för dig?

• Wella80
    alfonspalfons skrev 2011-02-11 17:40:10 följande:
    Men det var det värsta jag har hört!! Grrrr!!! Som om det inte är nog med allt annat man går igenom när man är i denna process.

Nu händer det grejer för oss! Jag har börjat behandling (sprayat ngra veckor och knaprat tabletter i en vecka) och allt verkar flyta på. På måndag ska donatorn plocka ägg...och sen är det dax för insättning några dagar senare. Barnmorskan jag pratat med var SÅÅÅ positiv, vilket iofs var väldigt kul och skönt! Själv har jag dock kommit till en punkt där jag efter allt vi gått igenom inte vågar hoppas helt och fullt. Gårdagens möte var det första som vi NÅGONSIN fått ett positivt besked. Under tre år som vi hållt på med detta har inget gått vår väg. Tar verkligen ett steg i taget och just nu hägrar bara måndag då äggen ska plockas. Sen tar jag nästa steg...och kanske vågar hoppas lite mer...

Önskar er alla en härlig helg! :)
    Vad spännande! Skönt med positiva besked! Hur gick ÄP igår?
  • lyckligtlottad1982
    Wella80 skrev 2011-02-15 21:37:16 följande:
    Vad spännande! Skönt med positiva besked! Hur gick ÄP igår?
    Oj, vad spännande!!

Alfonspalfons:Har allt gått bra?
  • alfonspalfons

ÄP gick bra... Tror jag iaf! Jag fick ett samtal på mobilen som jag aldrig hann svara på. Där kordinatorn bekräftade att allt gått som planerat! (Vad det betyder exakt vet jag alltså inte) samt att hon skulle ringa upp senare under dagen... Det gjorde hon aldrig så jag vet inte. Men jag tolkar det så som att om ngt skulle ha gått fel borde hon ju ha hört av sig... Själv har jag inte vågat ringa upp kliniken.

SÅ idag ska vi in för ET!!!!! (Min man har för sig att de sagt att de ska ringa kl 11 för att berätta hur statusen på äggen ser ut...) Så nu är det pirrigt kan jag säga!

• underverket 06

NinaCamilla: Vad menar du med att ni har 3 försök? 7400 är det för 3 försök menar du? 1100 för frysförsök? Vad händer om donatorn bara får säg 3 ägg? Kostar det lika mycket? Men jag antar att donatorerna är ganska unga o därför borde de väl få ut många ägg?

Har läst lite sporadiskt i tråden, så jag har inte så bra koll, men läste om psyskologsamtal. Måste man bli godkänd o gå på psykologsamtal för att få göra ÄD, även om man gör et utomlands o ju betalar själv. Visste inte att man måste gå hos en psykolog. Varför det?

• NinaCamilla
    underverket 06 skrev 2011-02-17 14:04:17 följande:
    NinaCamilla: Vad menar du med att ni har 3 försök? 7400 är det för 3 försök menar du? 1100 för frysförsök? Vad händer om donatorn bara får säg 3 ägg? Kostar det lika mycket? Men jag antar att donatorerna är ganska unga o därför borde de väl få ut många ägg?

Har läst lite sporadiskt i tråden, så jag har inte så bra koll, men läste om psyskologsamtal. Måste man bli godkänd o gå på psykologsamtal för att få göra ÄD, även om man gör et utomlands o ju betalar själv. Visste inte att man måste gå hos en psykolog. Varför det?
    Hej,
    Engångskostnad är 7400 EUR för ett försök. Alla donators ägg är våra och ingen annan par kommer få dessa. Det kan variera mellan 3-10 ägg. Resten av ägg ska nedfrysas om första försöket lyckas inte. Det finns 50% chans att lyckas på första försöket. Upptining kostar 1100 EUR extra. Du betalar 1100 EUR upptining och behandling på andra gången. Tredje gången är priset 1100 EUR också. Efter 3.försök måste man betala igen 7400 EUR. Troligtvis i dessa lägen söker man en annan donator iaf mottagarens kropp reagerar mot donator.

AVA-kliniker vill att alla par som ska göra äggdonation har psykologsamtal innan. Mest för att paret har funderat vad det innebär. Vi fick frågor om äggdonation allmän, känslor omkring det etc. VI fick intyg från psykolog att vi är lämpliga som föräldrar eftersom vi har funderat vad det innebär. Mest formalitet och ingen bedömning över hur bra vi är som föräldrar. Bara att blivande barnet är efterlängtad och att man förstår att barnet är inte biologisk till mig. Jag vet inte om andra kliniker utomlands har samma krav men AVA-kliniker i FInland och Riga har ett krav för samtal.
  • lyckligtlottad1982

Men nej, nej, nej, nej jag orkar inte... :(

Igår på FB hade jag skrivit att jag gått ner fem kilo när jag vägde mig hos läkaren. Positivt! 

Idag när jag kom hem från jobbet hade en ytligt bekant skrivit så här i min logg:

grattis hoppas du mår bra och får mår bra :) när är det dags ?
    Det är så mysigt och spänannde att vara gravid :)

Det förklarar att jag idag fått sms från en vän som frågade om jag var på tjocken (efter att denna klumpiga tjej lagt det i min logg)

Och till råga på det privata meddelanden om grattis till graviditeten. 

Jag vet inte vad jag skall svara, men jag blev helt knäckt. Bara gråter och gråter. 

För en månad sen skrev jag att jag tappat mina nycklar. Då skrev en tjej: Är du gravid? Vad har det med mina nycklar att göra????

Hur kan folk vara så klumpiga?? Jag orkar inte :(

• ewa00

lyckligtlottad1982: jag lider med dig :( Att folk inte kan vara mer försiktiga med vad man de säger och skriver. Sedan att de va på fb gör ju saken ännu värre. Tänker aldrig någon på att de inte är en självklarhet att kunna bli gravid? Jag är sååå trött på alla kommentarer från nära och kära som undrar om de inte är dax snart eller pratar om hur jag kommer bli som mamma blablabla. Jag får verkligen koncentrera mig för att inte skrika rakt ut eller börja gråta...

Ringde till huddinge idag och de gick verkligen inte som ja hoppats. Tydligen är de längre kötid nu, man ska räkna med 2 år :( Jag hade lite frågor då ja hittat en donator som inte bor i Stockholm men är godkänd på annat sjukhus. Tycker inte ja fick så bra svar alls och känner mig inte klokare....usch att de ska vara sådan brist på donatorer. Känns helt åt helvete att vi ska behöva vänta så länge :(
    Har tid hos kuratorn på fredag så hoppas hon kan ge mig några tips på hur ja ska kunna hantera allt de här Gråter

Svar på tråden äggdonation; du med?