• emmm28

äggdonation; du med?

Hej! Jag är 28 år, och jag har problem att bli gravid på "naturlig väg", eftersom mina äggstockar verkar ha slutat fungera. Det känns otroligt tungt, men det verkar inte finnas något annat att göra än att inse sin situation. Det är väl så det är för många (de flesta av oss) som skriver/ läser just dessa trådar, så klart.
    Efter att jag ätit p-piller under flera år, höll jag upp med dem och fick då inte tillbaka min mens. Man har utrett detta under flera år, och på olika sätt. Det har visat sig att jag har höga FSH-värden (runt 50-80), och låga östradiolvärden. Alltså ser det mörkt ut. Jag har hittills haft svårt att acceptera att det inte finns något mer man kan göra för att verkligen, till 100%, konstatera att det inte finns chans till liv i äggstockarna och äggproduktionen. Men det verkar från sjukvårdens sida inte finnas mer att göra, än att konstatera att höga FSH + lågt östradiol i samband med små/något mindre äggstockar = ingen ( i princip) chans till graviditet.
    Nu står jag och min sambo inför besök på reproduktion. Jag vet inte exakt vad som kommer att ske där som första steg; min gynekolog pratade om att de eventuellt kommer att vilja göra "några fler utredningar" innan de låter oss gå vidare till äggdonation. Jag skulle väldigt gärna komma i kontakt med dig / er som befinner sig i samma situation. Nu eller kanske är en bit in i processen. Hur tänker och känner ni? Hur går en äggdonation till?
    Ha det fint!

• Svar på tråden äggdonation; du med?
  • Jenkis
    Wella80 skrev 2011-06-21 08:12:24 följande:
    Jenkis - Ja visst är det jobbigt med den här väntan. Jag fick också ringa och tjata en del innan de fick iväg remissen, men tror att det hjälpte lite. Kul att du också ska göra ÄD i Uppsala, då kan vi följas åt. Ja vi har gjort fem IVF varav tre avbrutna. Ärligt talat så har jag inga siffror på mina värden, jag var så knäpp så jag frågade aldrig eftersom de alltid sa att de var bra... Borde jag ringa och fråga fastän jag har lämnat IVF bakom mig? De kanske tar sådana prover i Uppsala när det väl är dags? Så tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Hur många försök har ni gjort och varför är era odds dåliga? Till oss har de ingen bra förklaring känns det som.
    Wella80!

Vi har papper på att vår remiss är skriven (skickad?) den 13/6. I förrgår (23/6) ringde jag Uppsala för att kolla om den kommit fram och de hade inte fått den... Hon kollade både oöpnad post, det som låg för registrering och i datorn. Nada. Tyvärr har vårt hemsjukhus stängt för sommaren, så jag kan inte ringa och stöta på dem förrän i mitten av augusti... Jag hoppas att den dyker upp i Uppsala på måndag, då vi inte vet när den faktiskt är skickad. Men riktigt irriterande är det.

Sa de att värdena var bra så är det ju så. Mina värden är dåliga, men inte katastrof. De ville göra provstimulering inför IVF, men när jag hörde vår chans att bli gravida (ca 17%), så kände jag att det kanske var en påfrestning i "onödan" och att vi fick vänta ännu längre på ÄD eftersom vi inte fick stå i kö till det samtidigt. Så min plan var att kanske betala för en provstimulering under tiden vi väntar på ÄD, men nu har tiden runnit iväg p.g.a. remissen, så det är mindre troligt att det blir så.

Vår odds är dåliga p.g.a. lågt AMH och högt FSH. Jag har börjat att komma i klimakteriet eller vad jag skall kalla det (har fortfarande mens, men det varierar mellan 23-28 dagar (mot tidigare 28-33 dagar) och enligt vården är det ett tecken på att äggstockarna håller på att tackla av). Vi har ju i alla fall en förklaring till skillnad från er.

Jag tror inte de tar om värdena i Uppsala, men det kan nog de som gjort ÄD svara på?
  • Jenkis

Efter mycket om och men har jag fått höra att remissen kommit fel först, men kommit rätt nu. Men kliniken stängde idag, så det är ingen som har gjort en bedömning av denna ännu. De följer dock vårdgarntin så senast i november har vi en tid för första besök då vi även får ställa oss i kö. Känns som en evighet dit...

Tur att kötiden inte är så där ofantligt lång efter det...

• Wella80

Vad typiskt, men bra att den kom fram tillslut. Vi fick en tid ca 3 veckor efter att de skickade kallelsen så hoppas att ni får komma dit i sep el okt Glad Förstår att det känns som en evighet men jag försöker ta tillvara på sommaren och njuta så mycket jag kan och inte tänka så mycket på ÄD eller adoption... Men iofs så kan jag inte göra så mycket nu än att vänta.

Trevlig sommar! {#emotions_dlg.flower} 

• lyckligtlottad1982

Hej tjejer, 

Jag har planerad insättning vecka 32 i Tammerfors. Spännande, men nervöst för hur knäckt man blir om det inge funkar. Om min mens kommer som den skall om en vecka så börjar jag med tabletter då för att bygga upp slemhinnan då!  Jag måste ju mäta slemhinnan innan besöket.

Ni som gjort ÄD utomlands: Jag  har läst om någon mottagning i Göteborg där man kan tillämpa högkostnadsskyddet som folk rekommenderar innan ÄD för denna typen av kontroll. Nu hittar jag inte var jag läst detta. Någon som vet var det är? 

• Rockenrola

vet att jag är  OT här nu. Men tänkte bara kolla om det är ont om ägg i nuläget?
    Någon som vet?

• Rockenrola
    lyckligtlottad1982 skrev 2011-07-12 12:03:36 följande:
    Rockenrola: Kvinnor som donerar ägg är få och kötiderna är lååånga. 
    okej tack för svaret!
    Funderar skarpt på att donera,om ja blir godtjänd.
    kanske kan man få tips om vart ja ska vända mig?

o lycka till alla ni som kämpar för era kommande barn
  • lyckligtlottad1982

Änglar som dig skall man vara rädd om! Kvinnor som vill hjälpa till i denna process är man så sjukt glad år och det bringar glädje hos många som kämpar.

Jag bor i Göteborg och har kontakt med Sahlgrenska.om du bor i västra göraland är det dem du kontaktar. Annars kan vi säkert kontakta dem och så hänvisar de dig till kontaktpersoner i ditt län. Här kommer två länkar med lite info.

www.sahlgrenska.se/SU/1/Gynekologi-och-Reproduktionsmedicin/Reproduktionsmedicin/Donationsverksamhet/ 

sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/reproduktionsmedicin/Äggdonatorinformation.pdf 

• Rockenrola

tack ja men ja bor i det länet.
    Vet att även min syster är i samma tankar som jag .. kanske hon o ja kan göra detta tillsammans för att hjälpa .

Min lillebror är född tack vara äggdonation. fast då i london för de va inte lagligt i sverige på den tiden.
    sen dess har ja funderat men inte kommit längre.

ska genast kolla länkarna o se till att komma igång!

Tack för råd i tips om vart jag ska vända mig o lycka till alla !!

Svar på tråden äggdonation; du med?