• emmm28

äggdonation; du med?

Hej! Jag är 28 år, och jag har problem att bli gravid på "naturlig väg", eftersom mina äggstockar verkar ha slutat fungera. Det känns otroligt tungt, men det verkar inte finnas något annat att göra än att inse sin situation. Det är väl så det är för många (de flesta av oss) som skriver/ läser just dessa trådar, så klart.
    Efter att jag ätit p-piller under flera år, höll jag upp med dem och fick då inte tillbaka min mens. Man har utrett detta under flera år, och på olika sätt. Det har visat sig att jag har höga FSH-värden (runt 50-80), och låga östradiolvärden. Alltså ser det mörkt ut. Jag har hittills haft svårt att acceptera att det inte finns något mer man kan göra för att verkligen, till 100%, konstatera att det inte finns chans till liv i äggstockarna och äggproduktionen. Men det verkar från sjukvårdens sida inte finnas mer att göra, än att konstatera att höga FSH + lågt östradiol i samband med små/något mindre äggstockar = ingen ( i princip) chans till graviditet.
    Nu står jag och min sambo inför besök på reproduktion. Jag vet inte exakt vad som kommer att ske där som första steg; min gynekolog pratade om att de eventuellt kommer att vilja göra "några fler utredningar" innan de låter oss gå vidare till äggdonation. Jag skulle väldigt gärna komma i kontakt med dig / er som befinner sig i samma situation. Nu eller kanske är en bit in i processen. Hur tänker och känner ni? Hur går en äggdonation till?
    Ha det fint!

• Svar på tråden äggdonation; du med?
  • lyckligtlottad1982
    ewa00 skrev 2011-01-27 11:54:04 följande:
    lyckligtlottad1982: jag fick en remiss till kurator nu, hur var uppläggaet där? Jag tänkte att de kunde vara skönt att prova då de här inte är något jag pratar om med vem som helst heller.  Hoppas ni får remissen till ÄD, vi hamnaden i kön direkt när remissen hade skickats men fick inte veta de förrens några månader efter. Så bli inte oroliga om de tar ett tag innan brevet kommer.
    Hmm.. ja upplägget var att hon först kom 15 min för sent. När vi kom in frågade jag hur lång tid vi hade, då sa hon en timme, fast eftersom hon var sen så lite kortare. Då blev jag lite stressad bara av det. Sen sa hon att hon läst min journal och att vi här kunde prata om både barnlängtan och även om andra saker om det kändes rätt. Sen uppfattade inte jag nått upplägg, utan mer att det blev tyst då och då och att jag inte hade nåt att säga henne.. På nåt sätt kände jag mig dum, som om vi bara satt där och ältade något som är ett faktum. Jag vet inte varför men för mig kändes det inte rätt. Jag kan ju inte bli gravid av att prata med henne.... Och nåt klokare blev jag inte heller... :P Sen sa hon att det inte verkade som att hon behövde boka in något ytterligare möte utan att jag kunde kontakta henne om jag kände att det behövdes. Ja, så det kändes som hon int riktigt tog mig på allvar av anledningen att jag har mycket svårt att öppna mig och bara definitivt inte KAN gråta, speciellt inte framför främligar... Jag kände mig dum typ.
  • NinaCamilla
    Lyckligtlottad1982 och ewa00; Kram till er och kämpa på även om det känns tufft. Jag fick också telefonnummer till kurator men kände att  ingen kan hjälpa mig på en konsultation. Jag har besökt terapi några månader förut för andra saker och kände att det behövs fler än en gång att öppna sig. Jag kände mig också dum att berätta allting öppet till helt främmande person men efter en månad kände jag mig tryggt.

Vi ska till psykolog om 2 veckor gällande ÄD. Jag undrar vad hon frågar och om hon inte godkänner oss. Jag har inte hunnit smälta riktig hela ÄD process men vill snabba på processen lite. Helst har alla papprena färdig inför ÄD om 9 månader.

Jag läste några andra trådar här och fick tips om zonterapi och akupunktur. Har ni provat dessa? En del av mig hoppas förstås att det händer mirakel men andra sidan måste jag vara realistisk. Bara att min kropp mår bra blir förutsättningar för ÄD bättre.
  • Wella80

Hej på er! Jag är också ny i tråden. Jag är 30 år och står "förhoppningsvis" också snart i ÄD-kön. Vi började försöka få barn våren -07 utan resultat. Sökte hjälp ett år senare, inga fysiska fel på oss. Provade ett år till utan resultat och då bestämde vi oss att försöka via IVF. Vi har gjort 4 IVF under 2010 och endast fått tillbaka ett ägg vilket inte ville fästa (trots att det var jättefint). Enligt läkaren producerar jag för få och dåliga ägg Rynkar på näsan Finns ingen förklaring. Jag har under de här åren testat det mesta, även zonterapi och akupunktur, men inga framgångar hos mig.

Det senaste läkarsamtalet vi hade (19 jan) gav han förslaget ÄD. Vi var beredda på det så vi hade diskuterat det ett tag, så han skickade en remiss till Akademiska, han sa att jag ska ringa om en månad och fråga om remissen kommit fram? Så länge? På onsdag har det gått 2 veckor, får se om jag ringer lite tidigare.

Eftersom det har gått så dåligt för oss med IVF så får vi 2 landstingsförsök till, vilket vi är tacksamma för med tanke på priset! Nu har vi bestämt oss för att köpa ett till IVF-försök och spara landstingsförsöken till ÄD om IVF misslyckas igen, jag känner att jag vill testa EN gång till.

Man har många tankar kring ÄD... Från början ville jag inte ens göra IVF, men vad gör man inte för att få ett barn! Jag har pratat med de närmaste ang. ÄD och spontant var det flera som kunde tänka sig att hjälpa till Glad Men min syster är tyvärr över 36 år så där rök den chansen, men en av mina närmaste vänner har sagt flera gånger att hon gärna ställer upp. Hon är "klar" med sina barn. Jag är superglad om hon skulle vilja göra det för oss men har sagt att hon måste tänka igenom det ordentligt, hon ska ju också genomgå behandling och allt vad det innebär. Jag vet ju precis eftersom jag har gjort det 4 gånger. Nu är det så att jag är blond och brunögd och hon är brunhårig och grön/blåögd. Kommer det att bli så att jag inte får hennes ägg då utan får någon annans???? Min man är ju mörk och har hennes ögonfärg så det är ju inte konstigt om vi får ett brunhårigt barn? Jag känner iaf att det är ok att jag "endast" blir biologisk mamma, barnet har ju trots allt legat i min mage + att min man blir pappan.

Kram till er!

• alfonspalfons

wella80: Min kompis har hjälpt mig och min man att komma fram i ÄD-kön. Till oss sa de att de rekomenderar  "korsdonation". Dvs att min kompis donerar till det par som står överst i kön...och vi får den donatorn som det paret skulle ha haft. Om man vill ha direkt donation så kanske det går... Jag vet inte för det kändes inte aktuellt för oss så vi frågde inte ens om det....

Det är ju väldigt många tankar och känslor att "deala" med när man ska ta beslut om ÄD... Vi var inte ens berättigade att göra ivf via landstinget så vi gjorde ett försök privat vilket misslyckades helt. Efter det så kändes detta med ÄD som en fantastisk "lösning" på vårat problem... Om några veckor ska jag börja min behandling!:)

• lyckligtlottad1982

Jag var hos läkaren idag och fick BARA negativa besked. Mitt AMH (äggreserv) som bör ligga på minst 0,3 låg på 0,1 och jag fick bekräftat att mitt något förhöjda TSHvärde är ett tecken på att man OM man blir gravid (naturligt eller med äggdonation) har större missfallsrisk.

Men positivt var iaf att läkaren skrev remiss till kön för äggdonation.

Tungt nu 

• Lie71

Hej .
    Vad är högt TSH värde i deras ögon? Kan man sänka det värde på något sätt?
    Några frågor får man nog ihop tills på torsdag i Åbo

LIe1

• Wella80
    alfonspalfons skrev 2011-01-31 21:29:47 följande:
    wella80: Min kompis har hjälpt mig och min man att komma fram i ÄD-kön. Till oss sa de att de rekomenderar  "korsdonation". Dvs att min kompis donerar till det par som står överst i kön...och vi får den donatorn som det paret skulle ha haft. Om man vill ha direkt donation så kanske det går... Jag vet inte för det kändes inte aktuellt för oss så vi frågde inte ens om det....

Det är ju väldigt många tankar och känslor att "deala" med när man ska ta beslut om ÄD... Vi var inte ens berättigade att göra ivf via landstinget så vi gjorde ett försök privat vilket misslyckades helt. Efter det så kändes detta med ÄD som en fantastisk "lösning" på vårat problem... Om några veckor ska jag börja min behandling!:)
    Jag har från början känt att det bästa vore att få ägg från en donator som man inte vet vem det är, men det är ju så lång väntetid och ville då ordna en egen donator. Därför trodde jag att jag skulle få ägget från den donator som jag ordnade, förstod inte heller vad korsdonation menades. Men nu förstår jag och det känns bra! Skulle nog tycka det känns konstigt att veta att det är min kompis genetiska barn.

Men då till en annan fråga: Om vi då får den donatorn som paret överst i kön skulle ha då kollar de inte alls på hårfärg, ögonfärg osv?? Hänger inte riktigt med i den här karusellen...

Iaf så ringde jag till Akademiska idag och frågade om de har fått remissen och såklart inte, men vi kommer att få en kallelse dit så fort de har fått remissen så det är väl bara att vänta. Annars kanske jag ringer och kollar var remissen befinner sig, vet bara inte om jag ska ringa mitt hemsjukhus eller "IVF-sjukhuset". IVF-läkaren visste inte heller vem han skulle be att skicka den....

• Wella80

Alfonspalfons: Glömde skriva vad spännande att du snart ska få börja behandlingen!!! Lova att skriva hur det går och hur du mår Glad

• NinaCamilla
    lyckligtlottad1982 skrev 2011-01-31 22:16:25 följande:
    Jag var hos läkaren idag och fick BARA negativa besked. Mitt AMH (äggreserv) som bör ligga på minst 0,3 låg på 0,1 och jag fick bekräftat att mitt något förhöjda TSHvärde är ett tecken på att man OM man blir gravid (naturligt eller med äggdonation) har större missfallsrisk.

Men positivt var iaf att läkaren skrev remiss till kön för äggdonation.

Tungt nu 
    Jag är på samma sits som dig. AMH 0,1 och förhöjd TSH-värde. Hur en förhöjd TSH-värde påverkar missfallsrisk? Det sa ingenting min läkare om i Åbo. Kämpa på lyckligtlottad1982!! Skönt att ni har fått remiss till ÄD.

Wella80: Har dom kollat din AMH-värdet?
  • Wella80
    NinaCamilla skrev 2011-02-01 16:16:31 följande:
    Wella80: Har dom kollat din AMH-värdet?
    De tar ju blodprover vid varje IVF och de har alltid sagt att "proverna ser bra ut" så jag har inte frågat så mycket mer om det. Har de sagt det till er utan att ni har frågat eller har ni frågat om det? Jag kan ju vara lite dålig ibland och ställa frågor...
Svar på tråden äggdonation; du med?