• emmm28

äggdonation; du med?

Hej! Jag är 28 år, och jag har problem att bli gravid på "naturlig väg", eftersom mina äggstockar verkar ha slutat fungera. Det känns otroligt tungt, men det verkar inte finnas något annat att göra än att inse sin situation. Det är väl så det är för många (de flesta av oss) som skriver/ läser just dessa trådar, så klart.
    Efter att jag ätit p-piller under flera år, höll jag upp med dem och fick då inte tillbaka min mens. Man har utrett detta under flera år, och på olika sätt. Det har visat sig att jag har höga FSH-värden (runt 50-80), och låga östradiolvärden. Alltså ser det mörkt ut. Jag har hittills haft svårt att acceptera att det inte finns något mer man kan göra för att verkligen, till 100%, konstatera att det inte finns chans till liv i äggstockarna och äggproduktionen. Men det verkar från sjukvårdens sida inte finnas mer att göra, än att konstatera att höga FSH + lågt östradiol i samband med små/något mindre äggstockar = ingen ( i princip) chans till graviditet.
    Nu står jag och min sambo inför besök på reproduktion. Jag vet inte exakt vad som kommer att ske där som första steg; min gynekolog pratade om att de eventuellt kommer att vilja göra "några fler utredningar" innan de låter oss gå vidare till äggdonation. Jag skulle väldigt gärna komma i kontakt med dig / er som befinner sig i samma situation. Nu eller kanske är en bit in i processen. Hur tänker och känner ni? Hur går en äggdonation till?
    Ha det fint!

• Svar på tråden äggdonation; du med?
  • Rockenrola

Vet att ja är OT när ja skriver här men vill bara uppdatera igen
    Önskar er ALLA lycka till med att få bli gravida.

Jag ska på mitt första besök i göteborg 12 januari angående att donera ägg.
    Hoppas allt kommer gå bra och att jag kan hjälpa någon eller några.

Lycka till nu alla !

• Thyra

UG82 har ni fått något besked ännu hur det blir med donation? Hur blir det när man har en egen donator som donerar till er, måste hon då inte gå igenom screeningtester? Dvs. ta hepatit, hiv nu och sedan igen om ett halvår innan donation?

Ninacamilla kan bara hoppas att du fick ett glatt besked på er testdag.
    Rockenrola, du kan väl fortsätta skriva på tråden. Vi har alla gått igenom, (nästan) förutom att få ut ägg, hormonbehandlingar så här kan du få STÖD av oss. Du är inte OT (vad det nu betyder) :).

Själv är jag på 5+4, jag känner ingenting annorlunda, lite spänd mage bara. Känns som det stannat upp lite, man blir lite nervös, har den kolat vippen där inne tänker man? Jag ser oerhört fram emot att få ett till besked hur det står till, och det kommer bli på Lucia då vi har vårt första läkarbesök på KS sedan jag plussade.

Jag måste säga att det känns lite löjligt att säga att vi plussade och vi är gravida, som vissa par gör. Nej jag är gravid och han ska antagligen bli förälder...Jag har nog en del hormoner i omlopp, blir lätt stött..och jag har slutat snusa, det var inte lätt.

Kram på er, ser fram emot uppdatering på tråden. 

• Rockenrola
    Thyra skrev 2011-11-29 13:10:48 följande:
    UG82 har ni fått något besked ännu hur det blir med donation? Hur blir det när man har en egen donator som donerar till er, måste hon då inte gå igenom screeningtester? Dvs. ta hepatit, hiv nu och sedan igen om ett halvår innan donation?

Rockenrola, du kan väl fortsätta skriva på tråden. Vi har alla gått igenom, (nästan) förutom att få ut ägg, hormonbehandlingar så här kan du få STÖD av oss. Du är inte OT (vad det nu betyder) :).

Själv är jag på 5+4, jag känner ingenting annorlunda, lite spänd mage bara. Känns som det stannat upp lite, man blir lite nervös, har den kolat vippen där inne tänker man? Jag ser oerhört fram emot att få ett till besked hur det står till, och det kommer bli på Lucia då vi har vårt första läkarbesök på KS sedan jag plussade.

Jag måste säga att det känns lite löjligt att säga att vi plussade och vi är gravida, som vissa par gör. Nej jag är gravid och han ska antagligen bli förälder...Jag har nog en del hormoner i omlopp, blir lätt stött..och jag har slutat snusa, det var inte lätt.

GRATTIS!
    Och OT betyder off toppic. :)

JA stödet kan nog behövas.vet ju att hormonbehandlingen innebär att ja ska ta sprutor o är de nått ja har extrem skräck för så är de just sprutor!
    Ja blir darrig av att se dom o då är maken min diabetiker ironiskt nog.

Men det är ju en bit kvar innan ja kommer dit.
    Har ju fått tid för första informationsmötet i januari.
  • NinaCamilla

Thyra: Tyvärr blev det inget den här gången. Sorgen var stor i lördags men vi kämpar vidare! Vi har 3 st fina embryos i frysen och hoppas på att de ska klara upptiningen.

Kram till alla som kämpar och de som är redan gravida

• Thyra

Åh NinaCamilla, jag känner med dig, vet precis vad du går igenom. Man tänker jaha så gick det inte denna gången heller. Jag undrar om min kropp verkligen kan bli gravid?! Detta har jag frågat mig själv, väldigt länge. Men det går, det är sant. Ni har ju 3 kvar, kör hårt!

Rockenrola: jag gillar inte heller sprutor, men jag tycker det är värre att ta blodprov, då måste jag titta bort.
    Nu tar man ju sprutan själv, och i underhudfettet vid sidan om naveln, det ingen fara alls. Nålen är mkt tunna, det gäller bara att försiktigt sticka emot så ger det sig. Du kommer klara dig galant, och speciellt då du bor med en expert.

• UG82
    Thyra skrev 2011-11-29 13:10:48 följande:

Thyra: vi får inget besked, vi ringer o ringer. De lovar att beskedet ska vara klart senast idag och då så ringer vi upp undereftermiddagen. Ja det svaret har vi fått i 3 v nu. Blir så irriterad o donatorn känner sig illa bemött. Då de aldrig håller vad de lovar och inte ringer upp. Känns lite hopplöst. Donatorn har nyss donerat åt ett annat par så hon behöver inte göra om testerna. Har suttit o ringt andra kliniker idag o hört om vi kan byta klinike. men då kan vi inte få det landstingsfinanserat. Ja vet inte riktigt hur man ska göra. Är livrädd att donatorn ska lessna på att bli så dåligt bemött av Umeå.

NinaCamilla: forstätt att kämpa på ni kommer att lyckas

• Smulerulan

Hej Emmm28!

Jag har varit i exakt samma situation och nu är jag gravid genom äggdonation. Tänkte bara säga att det är bra att ställa sig i kö för äggdonation även om man tycker att det känns så avlägset eftersom det är rätt lång väntetid.

Hoppas att allt går bra och att ni får erat efterlängtade barn på ett eller annat sätt.

Mvh/
    Tina

• Thyra

UG82: jag tycker det är riktigt respektlöst och oprofessionellt att kliniken beter sig på detta viset. Jag skulle nog försöka att boka ett besök och diskutera med dem hur planeringen nu ska fortgå. Ge inte upp!

• mot alla ods

Tråkigt att höra

Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet och ge lite hopp!
    mina värden tagna när min mens upphörde hösten 2009  (har tagit flera fsh som har gått upp och ner efter det)

fsh 135
    östrogen låga under 150
    låga gulproppshormoner 2,2 

min mens försvan plötsligt hösten 2009 mina fsh värden var då 150. sommaren 2010 hade jag fortfarande inte fått någon mens och mina fsh värden var fortfarande höga. Slutsatsen från läkarna på sjukhuset  var att jag var i klimakteriet  31 år gammal!  
    Jag åkte nygift och ledsen på semester i några veckor och återvände hem till Sverige GRAVID!!!! idag är jag mamma till en underbar dotter! 
    Blev kallad till sjukhuset på kvinno kliniken.
    Jag satt och lyssnade i säkert 10 min på docktorn hon ville ge mig femmasekvens (klimakteriet tabletter) och diskutera hur vi gör nu när jag är i klimakteriet? 
    kommunikationen mellan avdelningarna var katastrof! där satt jag med bebis i magen och hon babblade om klimakteriet! sen så sa jag till henne att ursäkta mig men du vet väll att jag är gravid?! mållös ställde hon sig upp och sa bara.... VA? MEN HUR? OMÖJLIGT? DET ÄR ETT MIRAKEL!
    Har fortfarande höga fsh värden på över 100 och ingen mens, men i veckan fick jag svar att mina fsh värden låg på 15????   
    Sjukhuset som hade hand om mig och sa att jag var i klimakteriet säger idag att det är mycket konstigt och ett mirakel att jag blev gravid.
    Men jag måste säga att jag är besviken på läkarna, det har varit många turer fram och tillbaka och inga raka svar! efter att jag fick min dotter så gjordes det ingen uppföljning på mig trots att jag inte fick mens igen sen fick jag tjata till mig nya prover! en idag vet jag inte varför jag inte har mens och ingen på sjukhuset har berättat för mig vad höga fsh värden betyder eller varför jag inte har mens?
    idag säger läkarna att med dina värden som du har och ingen mens så ser det ut som du är i klimakteriet.
    Jag sökte själv till ett privat sjukhus för att få lite klarbild och ev svar och hjälp på en Ivf klinik där de gjorde tester men tyvärr så sa han att de inte kunde hjälpa oss  han var förvånad över att vi hade lyckats få barn innan och sa att
    - hade ni inte haft eran dotter så hade jag sagt omöjligt! men ni lyckades av någon anledning att få henne på naturlig väg! vi kan inte hjälpa er med ivf men i ert fall kan jag inte häller säga att ni inte kan lyckas igen det kan hända att du har någon aktivitet på g där (äggstockarna) så försök!
    Det svaret gav  i alla fall mig hopp!

jag vägrar ge upp hoppet! Hoppas på att bli gravid igen! 
    Lycka till alla!

• Rockenrola

Tänkte bara skriva kort om vad som sker här.
    Jag skulle ju på första läkarbesöket nu i januari 2012.
    Detta har ja blivit tvungen att flytta fram
    Dottern är sjuk så kommer få ligga på sjukhus en del framöver så tyvärr finns de inte möjlighet för mig att åka iväg som planerat.
    Men så fort vi får veta vad felet är o vad vi ska göra för att åtgärda det så kommer ja ringa o boka en ny tid.

Men just nu går de bara inte

Svar på tråden äggdonation; du med?