• emmm28

äggdonation; du med?

Hej! Jag är 28 år, och jag har problem att bli gravid på "naturlig väg", eftersom mina äggstockar verkar ha slutat fungera. Det känns otroligt tungt, men det verkar inte finnas något annat att göra än att inse sin situation. Det är väl så det är för många (de flesta av oss) som skriver/ läser just dessa trådar, så klart.
    Efter att jag ätit p-piller under flera år, höll jag upp med dem och fick då inte tillbaka min mens. Man har utrett detta under flera år, och på olika sätt. Det har visat sig att jag har höga FSH-värden (runt 50-80), och låga östradiolvärden. Alltså ser det mörkt ut. Jag har hittills haft svårt att acceptera att det inte finns något mer man kan göra för att verkligen, till 100%, konstatera att det inte finns chans till liv i äggstockarna och äggproduktionen. Men det verkar från sjukvårdens sida inte finnas mer att göra, än att konstatera att höga FSH + lågt östradiol i samband med små/något mindre äggstockar = ingen ( i princip) chans till graviditet.
    Nu står jag och min sambo inför besök på reproduktion. Jag vet inte exakt vad som kommer att ske där som första steg; min gynekolog pratade om att de eventuellt kommer att vilja göra "några fler utredningar" innan de låter oss gå vidare till äggdonation. Jag skulle väldigt gärna komma i kontakt med dig / er som befinner sig i samma situation. Nu eller kanske är en bit in i processen. Hur tänker och känner ni? Hur går en äggdonation till?
    Ha det fint!

• Svar på tråden äggdonation; du med?
  • Nahoj23
    Cillat skrev 2012-06-13 21:12:13 följande:
    Vi fick inga ägg. Det vart för få. Så himla jobbigt. Men fick i alla fall veta att det blir ett nytt försök v 34 och då är vi nr 1.
    Åh vännen, jag vet så väl hur det känns.
    Vi fick ju inte heller några ägg.
    Vart gör du dina ÄD?

Kramar från mig.
  • villsågärna38
    Cillat skrev 2012-06-13 21:12:13 följande:
    Vi fick inga ägg. Det vart för få. Så himla jobbigt. Men fick i alla fall veta att det blir ett nytt försök v 34 och då är vi nr 1.
    Fasen va trist!! Lider med dig och skickar en tröstkram!! Har varit med om exakt samma sak på Huddinge men ge inte upp. För oss lyckades det sedan på sjätte försöket och vi har nu en underbar liten dotter. Hoppas innerligt att ni inte behöver så många försök men vill bara inge lite hopp Hjärta
  • Wella80

Thyra - Grattis, vad underbart! Inte långt kvar nu! Cillat - Neej, vad tråkigt!!! Men skönt att du fått veta när nästa försök blir av, lycka till då! Själv är jag i v 7+5, ska till Uppsala på UL på tisdag och hoppas innerligt att vi får se ett hjärta som tickar! Skulle vara helt underbart! De symtom som jag känner av är uppsvälld mage, ömma bröst, illamående från och till speciellt när jag ska äta och extra känslig. Vi kom hem från USA igår, vi har haft det jättebra, men det var så skönt att komma hem så jag satt på golvet och grät, haha.

• Cillat

Sjätte försöket? Fick ni så många? Betalade ni då? Vart gjorde ni det? Jag är ju inte ung, 37 år. Jag hoppas att det går vägen nästa gång.

• Fruhn

Hej, är ny i tråden. Hoppas på ÄD i höst/vinter och börjar nu känna att det är dags att släppa förhoppningen om att bli gravid på naturlig väg för att ställa in mig på ÄD. Ska sätta mig och läsa igenom tråden ordentligt för att få era tips :)

• villsågärna38
    Cillat skrev 2012-06-16 18:06:36 följande:
    Sjätte försöket? Fick ni så många? Betalade ni då? Vart gjorde ni det? Jag är ju inte ung, 37 år. Jag hoppas att det går vägen nästa gång.

Vi har gjort sex återföringar med äd med hjälp av tre donatorer på Huddinge. Fått en donator via kön och bidragit med två korsdonatorer själva. Var 38 då vi började med äd och 40 då jag blev gravid med dottern. Varit gravid tidigare men vara fått ma då. Håller tummarna att det går snabbare för er men om inte så ge inte upp. Det jan krävas några försök för att lyckas även med äd. Kram
  • Wella80

Fruhn - Välkommen! Vi fick se ett litet hjärta som tickade på, helt underbart! En otrolig lättnad, var riktigt nervös innan. Veckorna rullar på och är nu i v 9+4, väntar på att få gå över v 12 så risken för missfall minskar och så ska vi få göra ett nytt UL då! Inskrivning 20/7.

• Jenkis
    Wella80 skrev 2012-06-29 10:04:44 följande:
    Fruhn - Välkommen! Vi fick se ett litet hjärta som tickade på, helt underbart! En otrolig lättnad, var riktigt nervös innan. Veckorna rullar på och är nu i v 9+4, väntar på att få gå över v 12 så risken för missfall minskar och så ska vi få göra ett nytt UL då! Inskrivning 20/7.
    Stort grattis! Vad underbart att få se det lilla hjärtat.

Själva har vi fått ett litet bakslag. Vet inte om det är donatorn som hoppat av, men vårt försök augusti är framskjutet till obestämt datum... De hör av sig om sex veckor ungefär och förhoppningsvis har de ett preliminärt datum då. Nära skjuter ingen hare... Enda fördelen är väl att jag slipper spraya på min semester om man nu skall försöka se saker positivt
Svar på tråden äggdonation; du med?