• emmm28

äggdonation; du med?

Hej! Jag är 28 år, och jag har problem att bli gravid på "naturlig väg", eftersom mina äggstockar verkar ha slutat fungera. Det känns otroligt tungt, men det verkar inte finnas något annat att göra än att inse sin situation. Det är väl så det är för många (de flesta av oss) som skriver/ läser just dessa trådar, så klart.
    Efter att jag ätit p-piller under flera år, höll jag upp med dem och fick då inte tillbaka min mens. Man har utrett detta under flera år, och på olika sätt. Det har visat sig att jag har höga FSH-värden (runt 50-80), och låga östradiolvärden. Alltså ser det mörkt ut. Jag har hittills haft svårt att acceptera att det inte finns något mer man kan göra för att verkligen, till 100%, konstatera att det inte finns chans till liv i äggstockarna och äggproduktionen. Men det verkar från sjukvårdens sida inte finnas mer att göra, än att konstatera att höga FSH + lågt östradiol i samband med små/något mindre äggstockar = ingen ( i princip) chans till graviditet.
    Nu står jag och min sambo inför besök på reproduktion. Jag vet inte exakt vad som kommer att ske där som första steg; min gynekolog pratade om att de eventuellt kommer att vilja göra "några fler utredningar" innan de låter oss gå vidare till äggdonation. Jag skulle väldigt gärna komma i kontakt med dig / er som befinner sig i samma situation. Nu eller kanske är en bit in i processen. Hur tänker och känner ni? Hur går en äggdonation till?
    Ha det fint!

• Svar på tråden äggdonation; du med?
  • Jenkis
    Blå damcykel skrev 2012-09-15 21:38:42 följande:
    Får man kika in i tråden?
    Sprayar för fullt för att plocka ut några ägg om knappt 2 v.
    Undrar ju om det är nån av er som kommer få dem Drömmer
    Inte jag i alla fall. Har minst 7 veckor kvar
  • Millimeter

Hej emmm28 när jag nyss satt å läste din text om din/er historia vart jag helt paff, det var exakt som att det va jag som skrev!
    Jag är 28 år å fick strax innan jul reda på att mina äggstockar börjar bli gamla, vi gjorde ett ivf försök för att stimulera fram ägg, jag fick fram ett litet : (
    Det svåra med detta är att acceptera att "så här är det" jag är öppen för förslaget äggdonation men samtidigt känns det konstigt! Min kille kommer få ett barn med någon annans gener som jag ska föda? Förvirringen är total just nu men vi är inskrivna i väntan på vårt första möte så får vi se hur det går. : )
    Hur har det gått för dig? När fick du reda på att chanserna till eget barn inte va så stora?
    //Millan

• Wella80

Äntligen har vår älskade lille Casper kommit till världen!! 2520 gr, 45 cm. En helt underbar känsla efter alla år av väntan och längtan, hopp och förtvivlan! Jag kan också säga att jag inte tänker så ofta på att han kom till genom ÄD, han är helt och hållet vår :)

• Jenkis
    Wella80 skrev 2013-01-30 21:44:18 följande:
    Äntligen har vår älskade lille Casper kommit till världen!! 2520 gr, 45 cm. En helt underbar känsla efter alla år av väntan och längtan, hopp och förtvivlan! Jag kan också säga att jag inte tänker så ofta på att han kom till genom ÄD, han är helt och hållet vår :)
    Stort grattis! Vad kul att det gick bra hela vägen. Låter på vikt/längd som han kom lite tidigare än beräknat?

Vårt färskförsök som vi gjorde i slutet av oktober gick inte vägen. Nu väntar ett frysförsök om ett par dagar. Runt sportloven vet vi hur det gick. Är väl inte lika hoppfull den här gången och jag vet inte om det är bra eller dåligt?

Pussa Casper från mig.
  • Lillsudd
    Millimeter skrev 2013-01-21 08:31:56 följande:
    Hej emmm28 när jag nyss satt å läste din text om din/er historia vart jag helt paff, det var exakt som att det va jag som skrev!
    Jag är 28 år å fick strax innan jul reda på att mina äggstockar börjar bli gamla, vi gjorde ett ivf försök för att stimulera fram ägg, jag fick fram ett litet : (
    Det svåra med detta är att acceptera att "så här är det" jag är öppen för förslaget äggdonation men samtidigt känns det konstigt! Min kille kommer få ett barn med någon annans gener som jag ska föda? Förvirringen är total just nu men vi är inskrivna i väntan på vårt första möte så får vi se hur det går. : )
    Hur har det gått för dig? När fick du reda på att chanserna till eget barn inte va så stora?
    //Millan
    Jag vill - fast jag är frå andra sidan och inte borde vara här - bara kommentera detta om känslan av gener. Jag kände så. Faktiskt. Det kändes absurt att faktiskt föda "någon annans barn". Men när jag blev gravid första gången var det som att rädslan ändå försvann... Han var min. Om han vuxit i någon annans kropp hade han inte varit som han blev. För att just han skulle bli måste vi vara just vi tre. Tyvärr dog det barnet knappt halvvägs i graviditeten men känslan blev kvar när jag blev gravid igen och så småningom fick min dotter. När jag ser henne nu, och ser såväl oväntade likheter som mer väntade olikheter - är just den känslan stark: För att hon skulle bli hon måste det vara vi tre som skapade henne, hade det varit jag och mannen hade det blivit ett annat barn och hade den andra kvinnan fött henne hade det också varit ett annat barn. Just för att vi var tre - blev det just hon. Och hon är min dotter, fantastiskt nog.
  • Wella80
    Lillsudd skrev 2013-02-12 22:52:17 följande:
    Jag vill - fast jag är frå andra sidan och inte borde vara här - bara kommentera detta om känslan av gener. Jag kände så. Faktiskt. Det kändes absurt att faktiskt föda "någon annans barn". Men när jag blev gravid första gången var det som att rädslan ändå försvann... Han var min. Om han vuxit i någon annans kropp hade han inte varit som han blev. För att just han skulle bli måste vi vara just vi tre. Tyvärr dog det barnet knappt halvvägs i graviditeten men känslan blev kvar när jag blev gravid igen och så småningom fick min dotter. När jag ser henne nu, och ser såväl oväntade likheter som mer väntade olikheter - är just den känslan stark: För att hon skulle bli hon måste det vara vi tre som skapade henne, hade det varit jag och mannen hade det blivit ett annat barn och hade den andra kvinnan fött henne hade det också varit ett annat barn. Just för att vi var tre - blev det just hon. Och hon är min dotter, fantastiskt nog.
    Bra skrivet!
  • Wella80
    Jenkis skrev 2013-02-03 16:53:46 följande:
    Stort grattis! Vad kul att det gick bra hela vägen. Låter på vikt/längd som han kom lite tidigare än beräknat?

Vårt färskförsök som vi gjorde i slutet av oktober gick inte vägen. Nu väntar ett frysförsök om ett par dagar. Runt sportloven vet vi hur det gick. Är väl inte lika hoppfull den här gången och jag vet inte om det är bra eller dåligt?

Pussa Casper från mig.
    Tack! Casper har legat under kurvan hela graviditeten, men inom det "normala". Sista månaden fick jag havandeskapsförgiftning så det gjorde säkert sitt att han inte fick all näring han skulle. Jag hade BF 27 jan och han föddes 19 jan. Jag åkte in och ut på BB sedan 5 jan pga högt blodtryck och protein i urin, det var jobbigt. Dels för att det var 1 timmes bilväg dit, och så blev jag ju orolig mitt i allt detta och var rädd för att bli sämre hela tiden. Tillslut satte de igång mig, skönt att de äntligen tog ett beslut! Förlossningen gick snabbt men bra, värkarna kom igång kl 22 och han var ute 02.36 Glad Han växer så det knakar och allt går bra Hjärta

Hur går det för er??
Svar på tråden äggdonation; du med?