• emmm28

äggdonation; du med?

Hej! Jag är 28 år, och jag har problem att bli gravid på "naturlig väg", eftersom mina äggstockar verkar ha slutat fungera. Det känns otroligt tungt, men det verkar inte finnas något annat att göra än att inse sin situation. Det är väl så det är för många (de flesta av oss) som skriver/ läser just dessa trådar, så klart.
    Efter att jag ätit p-piller under flera år, höll jag upp med dem och fick då inte tillbaka min mens. Man har utrett detta under flera år, och på olika sätt. Det har visat sig att jag har höga FSH-värden (runt 50-80), och låga östradiolvärden. Alltså ser det mörkt ut. Jag har hittills haft svårt att acceptera att det inte finns något mer man kan göra för att verkligen, till 100%, konstatera att det inte finns chans till liv i äggstockarna och äggproduktionen. Men det verkar från sjukvårdens sida inte finnas mer att göra, än att konstatera att höga FSH + lågt östradiol i samband med små/något mindre äggstockar = ingen ( i princip) chans till graviditet.
    Nu står jag och min sambo inför besök på reproduktion. Jag vet inte exakt vad som kommer att ske där som första steg; min gynekolog pratade om att de eventuellt kommer att vilja göra "några fler utredningar" innan de låter oss gå vidare till äggdonation. Jag skulle väldigt gärna komma i kontakt med dig / er som befinner sig i samma situation. Nu eller kanske är en bit in i processen. Hur tänker och känner ni? Hur går en äggdonation till?
    Ha det fint!

• Svar på tråden äggdonation; du med?
  • Wella80

Tack Jenkis! Men vad tråkigt för er :( Men det är bra att du försöker se det positiva med det hela. Njut av sommar och semester tills du får nytt besked! Själv ligger jag hemma med en hemsk hosta :( Hann jobba en dag efter min semester. Vaken på nätterna och trött på dagarna, så fort jag lägger mig ner börjar det reta i halsen. Och läkemedel ska man undvika så det är huskurer som gäller, drygt. Har iaf fått höra från flera håll att hostan inte är farligt för fostret, skönt. Har fått tid för nytt UL 17/7, längtar!

• Fruhn

Tänk vad trött man blir ibland.. Har just accepterat att ÄD i höst är det som gäller för oss.. så uteblir mensen, testar positivt och går hela helgen med ett flin på läpparna, igår börjar jag blöda, testar negativt..så tidigt missfall. Hade nästan varit bättre att inte ha få upp hoppet :(

• Nahoj23

Hej, har inte orkat gå in på ett tag men nu sprayar jag igen för en insättning i v 36 eller v 37.
    Denna gången är vi mottarpar nr 1. Förra gången var vi mottagarpar nr 2 och fick inga äggGråter

• Fruhn

Vad spännande Nahoj23! Hoppas det går bra. Märker du av medicineringen något? Har förstått det som det är olika för olika personer, hur man reagerar.

• Nahoj23
    Fruhn skrev 2012-08-13 18:12:21 följande:
    Vad spännande Nahoj23! Hoppas det går bra. Märker du av medicineringen något? Har förstått det som det är olika för olika personer, hur man reagerar.
    Denna gång blev jag mer deppig den första veckan av sprayen.
    Annars känner jag inte så mycket som jag gjorde förra gången när det gällde ömma bröst, spänningar kring äggstockar och i livmodern och hoppas att det är ändå ok, men man blir ju lätt nojjig när det inte känns som förra gången.
  • Fruhn

Jag har just fått veta att det redan är vår tur! Vecka 40 ska jag in och vi är dessutom par ett! Ska ta långtidsverkande sprutan på tisdag. Någon som har tips att dela med? Tjoho!!

• Cillat

Idag gjorde jag ET! Jobbigt att behöva vänta 18 dagar innan grav test. När kände ni första gravidsymtomet?

• Dustpuppy

Cillat: Jag började få symtom ett par veckor efter att jag testat positivt. Illamående och trötthet främst.
    Det lyckade försöket kändes inte alls annorlunda från de misslyckade, inte förrän kanske en månad efter ET.

/Dustpuppy, vecka 17+2 och livrädd att det ska ta slut

• Wella80

Fruhn: Vet inte vad jag kan tipsa om, men lycka till iaf! Härligt att det äntligen är dags Glad

Cillat: Spännande! Ja det är en väldigt lång och nervös väntan tills det är dags att testa. Försök hitta på grejer så tiden går fortare Glad Jag vet inte heller om jag kände några symtom innan jag testade. Det som jag märkte av allra först var att min mage svullnade upp varje gång jag hade ätit och det började lite smått innan testet och sedan har det varit så sedan dess.

Dustypuppy: Då har vi nästan gått lika långt Skrattande Jag har idag gått in i v 19 (18+0) och är såklart också orolig att det ska stanna upp men jag är ändå mindre orolig nu än jag har varit tidigare. Fördelen att ha gjort ÄD är ju att vi redan sett bebisen på UL två gånger och då såg allt bra ut Hjärta Längtar otroligt mycket tills UL på fredag, hoppas att allt fortfarande ser bra ut!!! Lycka till i fortsättningen!

Svar på tråden äggdonation; du med?