• NinaCamilla

äggdonation; du med?

Hej alla,

Jag är ny på tråden och kan berätta min situation. Jag är 39 år och har både hög FSH-värde och lågt AMH-värdet. Samtidigt har jag endometrios vilket gör att naturligt väg blir jag aldrig gravid pga.sammanväxningar. Vi provade ett ivf-försök innan vi blev nekade för att prova andra gången. Det var i privat klinik i Sthlm. Nu har vi åkt första gången till AVA clinic i Åbo för att titta på möjligheter till ÄD. Alla som kommer dit har 50% möjlighet att bli gravid första gången med ÄD - vartav hälften får missfall. Jag hörde att pga.myom i livmoder är det svårt med att embryon ska fästa och mina chanser är reducerade till 30%. Jag har samma tankar som ni - det är inte min biologiska barn samt barnet får veta donator när hon/han är 18 år gammal. Kommer hon älska mig mindre eller är jag fortfarande mamma? Kommer hon/han har längtar att leta efter sina rötter? Vad säger omgivningen om äggdonation? Tydligen måste barnmorska och BV veta att hon/han är inte din biologiska. Iaf vi har ställt oss i kö i Åbo och måste vänta på 7-9 mån innan vi kan börja med ÄD. Andra sidan är vi i kö!

• NinaCamilla

Underverket06: ÄD kostar 7400, om man inte lyckas med första gången, kostar andra försöket 1100 EUR (upptining av ägg), tredje försök kostar detsamma. Efter 3. försök måste man betala igen 7400 EUR.

Lie1: Javisst får barnet själv bestämma om hon/han vill veta donator.  Det blir inte automatisk. Läkaren sa att vi måste berätta om äggdonation redan vid 4 års ålder. Det är ju rimligt att börja berätta tidigt. Man vill inte vänta tills barnet är 18 år. BVC och BM måste tydligen veta att du har fått äggdonation. Alla kvinnor som har fått äggdonation har större chans för havandeskapsförgiftning. Jag antar att man måste kontrollera lite oftare i så fall.

Jag var själv orolig att jag har väntat för länge att skaffa barn. Jag frågade direkt från läkaren om min situation. Jag är 39 år gammal. Han berättade att jag är inte ensam och det är många yngre också som har samma problem. Det handlar inte om ålder utan vår äggreserv i början.
    Jag försöker vara så öppen som möljigt. När jag insåg 1 år sen att jag aldrig kommer bli gravid naturligt, har jag försökt hitta information - både nätet och via kompisar. Det känns som att ingen vill prata om saken. När jag själv letade hjälp, hörde jag att andra par har också haft problem. Vi är inte de enda. Jag hoppas att det blir lättare för paren att skaffa hjälp när man kan fråga vad det innebär. Det blir inte så hemsk att göra äggdonation utan blir mer naturligt.

Nu måste vi bara vänta 7-9 månader innan vi kan påbörja.

• NinaCamilla
    Lyckligtlottad1982 och ewa00; Kram till er och kämpa på även om det känns tufft. Jag fick också telefonnummer till kurator men kände att  ingen kan hjälpa mig på en konsultation. Jag har besökt terapi några månader förut för andra saker och kände att det behövs fler än en gång att öppna sig. Jag kände mig också dum att berätta allting öppet till helt främmande person men efter en månad kände jag mig tryggt.

Vi ska till psykolog om 2 veckor gällande ÄD. Jag undrar vad hon frågar och om hon inte godkänner oss. Jag har inte hunnit smälta riktig hela ÄD process men vill snabba på processen lite. Helst har alla papprena färdig inför ÄD om 9 månader.

Jag läste några andra trådar här och fick tips om zonterapi och akupunktur. Har ni provat dessa? En del av mig hoppas förstås att det händer mirakel men andra sidan måste jag vara realistisk. Bara att min kropp mår bra blir förutsättningar för ÄD bättre.
  • NinaCamilla
    lyckligtlottad1982 skrev 2011-01-31 22:16:25 följande:
    Jag var hos läkaren idag och fick BARA negativa besked. Mitt AMH (äggreserv) som bör ligga på minst 0,3 låg på 0,1 och jag fick bekräftat att mitt något förhöjda TSHvärde är ett tecken på att man OM man blir gravid (naturligt eller med äggdonation) har större missfallsrisk.

Men positivt var iaf att läkaren skrev remiss till kön för äggdonation.

Tungt nu 
    Jag är på samma sits som dig. AMH 0,1 och förhöjd TSH-värde. Hur en förhöjd TSH-värde påverkar missfallsrisk? Det sa ingenting min läkare om i Åbo. Kämpa på lyckligtlottad1982!! Skönt att ni har fått remiss till ÄD.

Wella80: Har dom kollat din AMH-värdet?
  • NinaCamilla
    Wella80 skrev 2011-02-01 16:31:07 följande:
    De tar ju blodprover vid varje IVF och de har alltid sagt att "proverna ser bra ut" så jag har inte frågat så mycket mer om det. Har de sagt det till er utan att ni har frågat eller har ni frågat om det? Jag kan ju vara lite dålig ibland och ställa frågor...
    Jag fick veta från SÖS att mitt AMH värde var väldigt låg men förstås fick googla själv vad det innebär. Bästa är att söka information själv att man kan fråga rätta saker. Annars får man inte riktig veta vad är problemet.

ewa00: Jag har också ökat TSH-värdet (över 4) och var gränsfall eftersom jag har tillräcklig med hormon i blodet (14). Jag kände mig allmän trött och orklös, tyckte läkaren att jag ska prova medicin  iaf. Jag känner mig mycket piggare och gladare nuförtiden. Även om du är gränsfall och dina hormonvärden ser OK ut, fråga om du kan prova levaxin iaf. Du kan öka från den minsta 0,25mg  och se hur du mår efter 3 månader. Min läkare förklarade att troligtvis min kropp överanstränger sig för att producera tillräckligt med hormon. TSH värdet påverkar graviditet - så att kolla det med någon annan läkare - second opinion. Du måste öka dosering under graviditet så konstigt att dom inte sa något om det. TSH -värde borde ligga under 1.00.
  • NinaCamilla
    ewa00 skrev 2011-02-08 18:09:55 följande:
    NinaCamilla - ska ta upp de me någon av mina läkare, känns lite sådär att ja har tre st som ja går till på olika enheter. Men då borde allafall chansen att någon av dom vill skriva ut levaxin öka :P va har du för dos nu och vilken fick du börja med?

alfonspalfons - ringde du och pratade med försäkringsbolaget? jag har inte fått något svar ännu, men tar de som positivt att de tar lite tid då är de inte ett självklart nej allafall :P
    har inte blivit att ja ringt än, känns läskigt på något sätt. Inte att ja är telefon rädd utan mer att dom kommer säga att de är över ett år kvar.... Jag tycker att man borde få komma lite före i kön om ens partner väljer att donera till någon annan för då har man ju hjälpt till oxå. Känns så fel att fråga någon man känner är ju inte en liten sak man ber om precis :/
    De är 1-1 1/2 där med...men vet inte hur duktigt dom är på att uppdatera den ifs. Hoppas på 1 år....max
    Jag fick börja med lägsta dosen 25 mg sen efter 3 månader ökade läkaren den till 50 mg och nu har jag 75 mg och TSH värde är under 1. Jag går regerlbundet på kontroll - en gång per år och om jag glömmer ta den en dag, gör det inte så stor skillnad men som sagt mår jag mycket bättre. Jag är inte så trött längre som förut. Sköldskörtel påverkar olika för olika person och därför är det bra att testa iaf om det hjälper.

Om 2 timmar ska vi träffa psykolog inför ÄD i Finland. Jag är lite nervös och hoppas att allting går bra och vi får bra bedömning.
  • NinaCamilla
    lyckligtlottad1982 skrev 2011-02-09 20:13:24 följande:
    Vi skall på ett första besök i tammerfors om en månad. Jag trodde nämligen att man träffade psykolog sent i processen.  Gör ni det i Sverige eller behöver ni åka till Finland?
    AVA klinik ville att vi går på psykolog direkt efter  första besök eller vi kunde göra det innan också. Då var vi inte helt säkra på att vi inte vill prova en IVF-behandl till men efter första besöket i Åbo bestämde vi oss att vi vill göra ÄD. Vi gick hos psykolog här i Sverige. Namnet fick vi via vår klinik i Åbo.

Alfonspalfons: Mötet gick jätte bra och det verkar vara mer formalia än bedömning av blivande föräldrar. Vi hade diskussioner om ÄD och vad det innebär, vilka frågor vi hade etc. Kliniken vill ha bekräftelse att vi förstår vad ska vi gå genom och har tänkt genom saken. Jag frågade hur många söker konsultation hos psykologen. Ett par varje vecka går hos henne inför ÄD. Hon sa också att första ÄD barnen är nu 10 år och vi inte vet än vad händer om 8 år, när barnen blir så stora att dom har möjlighet leta efter sina rötter. ÄD är ju inte samma sak som adoption. Det var ett givande besök även om jag har flera frågor efteråt än innan.

Lie1; Om ni hade en manlig läkare hos Åbo, är han riktig bra. Han verkligen ritade alla stegen och förklarade mer än jag fattade fråga. Det sa också att i Finland görs 400 ÄD per år, vart av 100 ÄD görs i Åbo. Jag känner mig trygg att de kan sin sak. Samtidigt är det så nära att åka från Stockholm med båten.

Dags att skicka psykolog rapport till Åbo och vänta...

Rekommenderar akupunktur också. Jag har gått nu 3 ggr och känner mig som en hel annan person.
  • NinaCamilla

AVA kliniken i Finland ingår i finska försäkringskassasystemet.Enda som är skillnad är att de är privata men alla får stöd via fk om man väljer gå hos dem. Då borde den väl tillhöra allmänna sjukvård eller?

• NinaCamilla

Tips om bra gyn eller tydligt i Sthlm som kan hjälpa mig med undersökningar samt villig att skriva finska recept mot svenska? Får ingen hjälp av mitt svensk klinik. Fick svaret att hjälper i mån av lediga tider. Precis hade betalat 18 tkr för ivf-beh som inte resulterade ens ÄP.

• NinaCamilla
    lyckligtlottad1982 skrev 2011-02-11 13:41:10 följande:
    Sjukt dålig service eftersom du t.om. Varit fär och försökt med IVF. :(
    Mest irriterande är att vi har lagt så mycket pengar för ingenting. Vi fick ju 10 tkr tillbaks eftersom ingen ÄP men tanke på hur mycket själva jobb var det, är det mycket pengar. Då hade jag hoppats på att vi är deras kunder fortfarande. Tydlingen ville de hjälpa nya kunder istället. Jag vill inte riskera att jag sitter mitt i ÄD process och får inte tid till ultra när det behövs. 
  • NinaCamilla

Alfonspalfson: Jätte spännande!berätta sen hur det gick till! Jag håller tummar och tårna att allting går bra.

• NinaCamilla

Underverket 06: ÄD kostar 7400 EUR i Åbo,upptining 1100 EUR,vi får alla donators ägg och har 3 försök.

• NinaCamilla
    underverket 06 skrev 2011-02-17 14:04:17 följande:
    NinaCamilla: Vad menar du med att ni har 3 försök? 7400 är det för 3 försök menar du? 1100 för frysförsök? Vad händer om donatorn bara får säg 3 ägg? Kostar det lika mycket? Men jag antar att donatorerna är ganska unga o därför borde de väl få ut många ägg?

Har läst lite sporadiskt i tråden, så jag har inte så bra koll, men läste om psyskologsamtal. Måste man bli godkänd o gå på psykologsamtal för att få göra ÄD, även om man gör et utomlands o ju betalar själv. Visste inte att man måste gå hos en psykolog. Varför det?
    Hej,
    Engångskostnad är 7400 EUR för ett försök. Alla donators ägg är våra och ingen annan par kommer få dessa. Det kan variera mellan 3-10 ägg. Resten av ägg ska nedfrysas om första försöket lyckas inte. Det finns 50% chans att lyckas på första försöket. Upptining kostar 1100 EUR extra. Du betalar 1100 EUR upptining och behandling på andra gången. Tredje gången är priset 1100 EUR också. Efter 3.försök måste man betala igen 7400 EUR. Troligtvis i dessa lägen söker man en annan donator iaf mottagarens kropp reagerar mot donator.

AVA-kliniker vill att alla par som ska göra äggdonation har psykologsamtal innan. Mest för att paret har funderat vad det innebär. Vi fick frågor om äggdonation allmän, känslor omkring det etc. VI fick intyg från psykolog att vi är lämpliga som föräldrar eftersom vi har funderat vad det innebär. Mest formalitet och ingen bedömning över hur bra vi är som föräldrar. Bara att blivande barnet är efterlängtad och att man förstår att barnet är inte biologisk till mig. Jag vet inte om andra kliniker utomlands har samma krav men AVA-kliniker i FInland och Riga har ett krav för samtal.
  • NinaCamilla
    myran skrev 2011-05-18 15:24:07 följande:
    NinaCamilla: Du skriver om psykologsamtalet  "Mest formalitet och ingen bedömning över hur bra vi är som föräldrar. Bara att blivande barnet är efterlängtad och att man förstår att barnet är inte biologisk till mig."
    Ett barn du får genom äggdonation är VISST ditt biologiska barn!!! Däremot är det inte ditt GENETISKA barn. Skillnad! Det du får av donatorn är EN donerad cell (en enda liten men oj så fantastisk cell Hjärta ) Läs gärna om epigenetik på google om ni vill veta mer!

Du har också skrivit att "alla som kommer till AVA i Åbo har 50% chans att bli gravid varav hälften får missfall". De uppgifter jag fick där var följande:  Efter återinföring av embryo får 40-50% ett positivt svar på grav.test. Av dessa får ca. 20 % missfall. Alltså är statistiken 30 % får barnet hem.

Själv hoppas jag vara en av dessa 30%, är nu i v 8 efter 1:a ÄD i Åbo Skrattande Har även 6 ägg nedfrysta.

AVA i Åbo är fantastiska och duktiga, men det går undan så förbered gärna frågor och skriv ner innan ni kommer dit (ni har gott om tid på båten Flört ) och var inte rädda för att ställa frågor och ta för er tidsmässigt. Jag upplevde att de kunde vara lite stressiga, snabba och effektiva, själv är man ju inte riktigt i samma läge hahaha och allt liksom bara susar förbi, men om man ställer frågor får man alltid svar. Kommer frågor senare när man åkt hem (hmm, som de oftast gör!) kan man alltid ringa eller maila sina frågor! Ni har all rätt i världen att vara frågvisa och det finns inga dumma frågor!!!
    Lycka till allihopa!
    Hej Myran,
    Du har helt rätt - barnet är biologisk men inte genetisk. Det är så förvirrande ibland med ÄD - och så lite man vet när man sitter där själv och försöker reda ut saker och ting via google.
    Grattis Myran
  • NinaCamilla
    Thyra skrev 2011-11-22 11:30:01 följande:
    Hej!

Jag kan inte tro att det är sant, jag fick två streck på KS gravtest. Gjorde ett till plussade!!!!
    Jag fattar det inte, har det lilla embryot lyckats bädda in sig. Helt sjukt iaf, jag tror inte att det är sant. Jag har verkligen inte kännt något, kanske lite kvällstrött vid tillfälle, så det är så konstigt tycker jag. Det var det sista av sista av embryon, sen är det slut...men vilken lycka, jag är  förnekelse...

Får inte tag i någon på Ks, vet inte riktigt hur jag ska göra med progynon och progesteron så jag knaprar vidare. Håll tummarna för mig :)

UG82: Tack för pepp!!. Men vad länge ni har köat i Umeå? Är det en privat klinik för ÄD som ni går till? Har för mig att jag kollade någon norröver och det var långa köer. Vi blev ställda i landstingskön i sthlm, tror inte det tog mer än 1 år innan vi fick komma på nybesök. Tråkigt att det ska skilja så mellan kommuner. Positivt att ni har en donator hurra!!!

Lyckligtlottad: Jag tycker ni gör rätt i att startat adoptionsprocessen, barn ska det bli på något sätt eller vis, och det kommer bli ert! Jag hade själv tänkt att boka stadshuset, fixa hindersprövning så det är klart så vi kan starta adoptionsprocess på en gång, har för mig fler länder har som krav på att man varit gift minst ett år. Men tappa nu inte hoppet, ni har ju Sahlgrenska!! 

Rockenrola: kan bara säga U ROCK!!

LivL: Jag förstår att det är svårt. Jag kan tänka mig att det kan vara bra som Solikheter säger att ta fram information, få din man att förstå vad du vill gå igenom och varför. Fungerar inte rationella argument så kan man försöka att utifrån sig själv förklara den emotionella innebörden både utifrån sig själv och från de lyckligt lottade som får bli mottagare av en cell. Tack Liv, väldigt empatiskt, osjälviskt och älskvärt av dig.

Kram!!

Grattis till plusset Thyra! Jag är med på annan tråd ( ÄD i Finland) och gjorde insättning en vecka sen. Då fick jag instruktioner att jag ska fortsätta mina prognynon tabletter som vanligt enlig schemat upp till vecka 10 ( jag fick också vaginatorgel också) Så sluta inte innan du får besked från KS. Lycka till ! Jag väntar med spänningen hur det går för oss - på lördag ska jag testa.
  • NinaCamilla

Thyra: Jag fick en insatt. I Finland får man inte flera - jag tror nog att inte ens på andra försöket. Det är testdags på lördag

• NinaCamilla

Thyra: Tyvärr blev det inget den här gången. Sorgen var stor i lördags men vi kämpar vidare! Vi har 3 st fina embryos i frysen och hoppas på att de ska klara upptiningen.

Kram till alla som kämpar och de som är redan gravida

• NinaCamilla

Hej alla,

Jag behöver en gyn ASAP som tar hand om äggdonationspatienter. Min egen har en långsemester i Thailand (2 mån) och vi är på gång med nytt försök med frysta embryos. Tanke på att vi måste avbryta försöket pga.gyn är på semester, känns väldigt tugnt. Jag bor i Sthlm men kan tänka mig att pendla överallt i Sthlms län - bara att jag får min ultraljud den 10 januari. Gärna skicka tips om er gyn. Helst någon som är öppen från 2 januari framåt. Uppsala fungerar bra också.

Jag har kollat nu 3 olika (från Sigtuna till Södertälje) och de är julstängda fram till den 9 januari.

Kram

• NinaCamilla

Vi ska åka till Serum kliniken i oktober och planerar både operation där (jag har endo) och eventuell äggdonation om det känns rätt. Första kontakten med läkare och läkarkonsultation via telefon var väldig bra. Jag har fått känsla att det är en väldig bra klinik. ÄD är billigare i Grekland än någon annanstans t.ex. USA eller Finland.  Cirka pris är 5 000 EUR och i Finland ÄD är 7400 EUR. Kolla om det finns donatorer i Grekland åt er? Det är mer centralt i Europa än i Finland. I Finland har vi gjort 3 st ÄD och där är det svårt att få en donator med utomeuropeiska utseende (kliniken har sagt det).  

Jag har kollat USA också men det kostar där ungefär 300 000 SEK plus resor men då kommer man få garanti att föda ett levande barn. Annars får man pengarna delvis tillbaka om man inte gör det. Det finns vissa regler innan man får en garanti.

Svar på tråden äggdonation; du med?