• ewa00

äggdonation; du med?

Hej! Jag är 24år och har som ni andra högt fsh men även lågt amh. Vi hade inte pratat om barn innan och helt plötsligt får man veta att man förmodligen inte kan få några...Jag var på utredning för konstant trötthet och kraftiga vallningar. Min sambo fick lämna prover som var bra och efter de vart vi direkt satta i äd kö. Jag har inte fått några mediciner eller någon slags hormonstimulering alls och det känns konstigt att knappt hinna försöka själva innan man står i kö för äd.
    En sak jag undrar över att på mitt papper för äd-kön stod de att vi mogen ålder har barnet rätt att veta sina donator. Men ni som gjort äd och är lite mer insatta än jag verkar ha fått annan information, finns det någonstans man kan läsa om vad som gäller vid just äd? Jag tyckte de var jobbigt att man måste berätta för barnet vem donatorn är och ville nästan gå ur kön. Så nu hoppas jag att de bara är ett missförstånd.
    Vi funderar på att prova ivf privat, som vår läkare oxå uppmanat oss till, då jag har en autoimunsjukdom som kan orsaka störningar bland hormoner. Någon som vet om man får göra ivf privat med dåliga värden? Enligt kö tiden är de inte aktuellt för första besöket för äd förrens om ca ett år. De stod även att man då tar ställning om man kan göra äd eller ej, känns ju dumt att stå i kön om dom sen ska komma fram till att de inte går att göra. Någon som vet vad som skulle kunna vara en anledning att man inte får göra äd?

• ewa00

Flisan86: tack för infon nu känner jag mig lite mera insatt men fortfarande lite osäker på hela situationen. Ska till läkaren på endok. snart så hoppas dom kan berätta mer för mig.

emma28: jag är reumatiker och det kan tydligen ge sig på annat än mina leder såsom hypofysen och annat som styr hormonerna. Mina värden har gått lite upp och ner sedan i maj, första provet togs då, de har varietat mellan FSH 14-60. Vad har du för sjukdom? Jag har oxå blivit uppmanad att inte stirra mig blind på fsh då de av naturliga själ kan variera väldigt mycke.
    Vi står i kö för att få göra äd i huddinge och jag har aldrig varit där utan bara på kvinnokliniken på ks. Min läkare skickade en remiss för ivf som vi blev nekade av landstinget och då ställdes vi av automatik i kö för äd. Har stått i kö sen i september och kön uppskattades då vara 1,5år och lite kortare om man har egen donator.

alfonspalfons: de känns skönt att veta. då borde vi klara av första besöket allafall :)
    Verkligen fint av din vän att ställa upp som donator, och lycka till nu! Du får gärna berätta hur allt går till :)

Är de några av er som fått hormonstimulering för att kunna bli gravid eller gjort ivf? Eller var äd det enda alternativet? Vore kul att veta vilka kliniker ni går på om de inte känns för personligt att avslöja här :)

Kram till alla

• ewa00

Nu är jag hemkommen från läkaren och som vanligt blir jag helt förstörd så de blev att ta en ledig dag hemma efter besöket :(  Jag behöver inte mer än komma in och få frågan hur de är innan jag storgråter, jag som hade laddat med massa frågor. Nu har dom uteslutit att de är pga av autoimunsjukdom som jag fått nedsatt funktion i äggstockarna. Mina värden är sämre än någonsin så det känns lönlöst att betala för ett privat ivf och istället spara pengarna till ett privat äd. Jag har försökt få någonslags medicin för att kunna sova, de senaste 2-3månaderna har jag inte kunnat sova en hel natt, de är jätte jobbigt. Men ingen vill ge mig något och alla säger att de är någon annan läkare som har ansvar för medicinering.

En sak jag undrat endel över är om de här räknas som en sjukdom, kan jag anmäla de här till mitt försäkringsbolag? Hur har ni andra gjort, någon som försökt få ut pengar på de sättet än? privat äd är ju inte gratis och inte heller att vara hemma för att man mår såpass dåligt till och från heller.

så kul att läsa om er som kommit en bit på vägen, skulle vara så mycke lättare om man fick ett datum för första besöket även fast de skulle vara om ett år. Nu känns de som att man kommer stå i den där kön i flera år...

• ewa00

lyckligtlottad1982: jag fick en remiss till kurator nu, hur var uppläggaet där? Jag tänkte att de kunde vara skönt att prova då de här inte är något jag pratar om med vem som helst heller.  Hoppas ni får remissen till ÄD, vi hamnaden i kön direkt när remissen hade skickats men fick inte veta de förrens några månader efter. Så bli inte oroliga om de tar ett tag innan brevet kommer.

• ewa00

Nu har jag gjort en anmälan till mitt försäkringsbolag. Kändes konstigt att skriva att anmälan gällde min barnförsäkran, har inte fyllt 25 än, och sedan förtidigt klimakterium. Men nu hoppas ja på svar att de räknas som en "kronisk"sjukdom!

alfonspalfons - hur har du legat på och tjatat? ringt till sjukhuset och hört om kötid eller bara ringt och frågat massa olika saker? har länge tänkt ringa och höra om min köplats men känns som att ja vart i kön för kort tid.

lyckligtlottad1982 - skönt att remissen är skickad, snart har du din köplats :) Usch vilka tunga besked annars *kramar* dumt att de inte finns någon vettig kurator som kan ställa upp i sånna här lägen!

Är det någon av er som har koll på om AMH värdet skulle kunna påverka en framtida äd-graviditet? ja har som högst haft 0.06 :( Har aldrig fått reda på TSH, måste skrivas ner så att ja kan fråga nästa gång. Jag har verkligen svårt att ta till mig de här att man måste verkligen ta reda på allt själv och fråga läkarna sen, varför kan dom inte gå igenom alla prover med än på en gång och förklara vad allt betyder och innebär???

• ewa00

alfonspalfons - det finns färdiga formulärer. jag använde den som var för olycksfall/sjukdom, sen var de bara att fylla i första gången man kände av sjukdom och tid för första läkarbesök m.m och sedan diagnosen. När jag anmält förut har de kommit ett brev där dom frågar efter tillstånd om att få ta hem alla ens journaler så att deras läkare kan avgöra. När man väl fått de har de gått fort för mig att få en bedömning så jag hoppas att de blir samma sak här. Nekar dom utan "vettig" anledning tänker jag överklaga, de brukar oftare gå igenom vid överklagan än vid första försöket. Haha nu låter de som att de här är de ända jag gör, har en väldigt insatt farmor som hjälpt mig och många andra med de här förut. Man måste stå på sig de lönar sig i längden.

jag har något problem med sköldkörteln enligt mina läkate men de är så pass bra att jag slipper medicineras. Googlade de nu och de verkar som att de är de som har att göra med TSH så då är de väll oxå fel på mig :/
    Ska allt ta och ringa och fråga massor nu, vill oxå ha ett hum om när de blir aktuellt. Tycker alla säger så olika om kötiden. Vilken klinik ska du göra på Alfonspalfons? Har hört att huddinge ska ha kortast

• ewa00

NinaCamilla - ska ta upp de me någon av mina läkare, känns lite sådär att ja har tre st som ja går till på olika enheter. Men då borde allafall chansen att någon av dom vill skriva ut levaxin öka :P va har du för dos nu och vilken fick du börja med?

alfonspalfons - ringde du och pratade med försäkringsbolaget? jag har inte fått något svar ännu, men tar de som positivt att de tar lite tid då är de inte ett självklart nej allafall :P
    har inte blivit att ja ringt än, känns läskigt på något sätt. Inte att ja är telefon rädd utan mer att dom kommer säga att de är över ett år kvar.... Jag tycker att man borde få komma lite före i kön om ens partner väljer att donera till någon annan för då har man ju hjälpt till oxå. Känns så fel att fråga någon man känner är ju inte en liten sak man ber om precis :/
    De är 1-1 1/2 där med...men vet inte hur duktigt dom är på att uppdatera den ifs. Hoppas på 1 år....max

• ewa00

roligt att läsa att vissa kommit igång med hela processen, ni måste uppdatera flitigt :)

Fick svar från försäkringsbolaget idag och dom sa att jag kunde skicka in anmälan först 3 år efter första läkarbesöket så att man vet att de är "permanent". Det skulle då vara som en slags invaliditet man anmälde de som. Men har man än försäkring som täcker kostnader under sjukdom är de nog bara att skicka in en anmälan min var som sagt bara för olycksfall och kroniskasjukdomar.

• ewa00

lyckligtlottad1982: jag lider med dig :( Att folk inte kan vara mer försiktiga med vad man de säger och skriver. Sedan att de va på fb gör ju saken ännu värre. Tänker aldrig någon på att de inte är en självklarhet att kunna bli gravid? Jag är sååå trött på alla kommentarer från nära och kära som undrar om de inte är dax snart eller pratar om hur jag kommer bli som mamma blablabla. Jag får verkligen koncentrera mig för att inte skrika rakt ut eller börja gråta...

Ringde till huddinge idag och de gick verkligen inte som ja hoppats. Tydligen är de längre kötid nu, man ska räkna med 2 år :( Jag hade lite frågor då ja hittat en donator som inte bor i Stockholm men är godkänd på annat sjukhus. Tycker inte ja fick så bra svar alls och känner mig inte klokare....usch att de ska vara sådan brist på donatorer. Känns helt åt helvete att vi ska behöva vänta så länge :(
    Har tid hos kuratorn på fredag så hoppas hon kan ge mig några tips på hur ja ska kunna hantera allt de här Gråter

Svar på tråden äggdonation; du med?