• Thyra

äggdonation; du med?

Hej!

Är inne på min andra omgång av ÄD på KS i Huddinge. Tyvärr fick första omgången med 6 ägg frysas då läkaren missat en polyp i livmodern hos mig. Fick 3 FET, återföringar som tyvärr inte blev något, de andra 3 klarade inte upptining.

Jag stod på mig om ett till försök då även BM menat att detta kunde vara aktuellt om vi inte lyckades med våran första omgång. Jag hade nämnt att det synts något tidigare på ultraljudet som ev kunde vara en polyp. Vi fick ett positivt besked vi fick ett försök till.

Tyvärr endast 4 av 8 befruktade. 3 skulle långtidsodlas, jag förstod att detta innebar att kvaliteten inte var den bästa, läkaren menade att detta innebar "mer utvärdering" -  som jag anade, inget kom till frysen.

Så nu sitter jag här, (efter 5 år med utredning, 2 menopurbehandlingar, en tidigare äggdonation ) med mitt sista embryo. Det känns tyvärr sådär, som att det inte kommer gå vägen. Har svårt att tänka positivt.

Och jag vet att nu är det vi som måste ordna en donator, den jag hade tidigare blev tyvärr inte godkännd - låg äggreserv precis som jag - KS tackade nej. PUHH . Måste försöka tänka positivt.

Kram på er, hoppas ok att jag poppa in utan att ha läst allt. Ställ gärna frågor. 

• Thyra

Hej!

Jag kan inte tro att det är sant, jag fick två streck på KS gravtest. Gjorde ett till plussade!!!!
    Jag fattar det inte, har det lilla embryot lyckats bädda in sig. Helt sjukt iaf, jag tror inte att det är sant. Jag har verkligen inte kännt något, kanske lite kvällstrött vid tillfälle, så det är så konstigt tycker jag. Det var det sista av sista av embryon, sen är det slut...men vilken lycka, jag är  förnekelse...

Får inte tag i någon på Ks, vet inte riktigt hur jag ska göra med progynon och progesteron så jag knaprar vidare. Håll tummarna för mig :)

UG82: Tack för pepp!!. Men vad länge ni har köat i Umeå? Är det en privat klinik för ÄD som ni går till? Har för mig att jag kollade någon norröver och det var långa köer. Vi blev ställda i landstingskön i sthlm, tror inte det tog mer än 1 år innan vi fick komma på nybesök. Tråkigt att det ska skilja så mellan kommuner. Positivt att ni har en donator hurra!!!

Lyckligtlottad: Jag tycker ni gör rätt i att startat adoptionsprocessen, barn ska det bli på något sätt eller vis, och det kommer bli ert! Jag hade själv tänkt att boka stadshuset, fixa hindersprövning så det är klart så vi kan starta adoptionsprocess på en gång, har för mig fler länder har som krav på att man varit gift minst ett år. Men tappa nu inte hoppet, ni har ju Sahlgrenska!! 

Rockenrola: kan bara säga U ROCK!!

LivL: Jag förstår att det är svårt. Jag kan tänka mig att det kan vara bra som Solikheter säger att ta fram information, få din man att förstå vad du vill gå igenom och varför. Fungerar inte rationella argument så kan man försöka att utifrån sig själv förklara den emotionella innebörden både utifrån sig själv och från de lyckligt lottade som får bli mottagare av en cell. Tack Liv, väldigt empatiskt, osjälviskt och älskvärt av dig.

Kram!!

• Thyra
    NinaCamilla skrev 2011-11-22 14:55:40 följande:
    Grattis till plusset Thyra! Jag är med på annan tråd ( ÄD i Finland) och gjorde insättning en vecka sen. Då fick jag instruktioner att jag ska fortsätta mina prognynon tabletter som vanligt enlig schemat upp till vecka 10 ( jag fick också vaginatorgel också) Så sluta inte innan du får besked från KS. Lycka till ! Jag väntar med spänningen hur det går för oss - på lördag ska jag testa.
    Hoppas hoppas det går bra nu!! Har ni fått ett eller två insatta?

Kram!! 
  • Thyra

UG82 har ni fått något besked ännu hur det blir med donation? Hur blir det när man har en egen donator som donerar till er, måste hon då inte gå igenom screeningtester? Dvs. ta hepatit, hiv nu och sedan igen om ett halvår innan donation?

Ninacamilla kan bara hoppas att du fick ett glatt besked på er testdag.
    Rockenrola, du kan väl fortsätta skriva på tråden. Vi har alla gått igenom, (nästan) förutom att få ut ägg, hormonbehandlingar så här kan du få STÖD av oss. Du är inte OT (vad det nu betyder) :).

Själv är jag på 5+4, jag känner ingenting annorlunda, lite spänd mage bara. Känns som det stannat upp lite, man blir lite nervös, har den kolat vippen där inne tänker man? Jag ser oerhört fram emot att få ett till besked hur det står till, och det kommer bli på Lucia då vi har vårt första läkarbesök på KS sedan jag plussade.

Jag måste säga att det känns lite löjligt att säga att vi plussade och vi är gravida, som vissa par gör. Nej jag är gravid och han ska antagligen bli förälder...Jag har nog en del hormoner i omlopp, blir lätt stött..och jag har slutat snusa, det var inte lätt.

Kram på er, ser fram emot uppdatering på tråden. 

• Thyra

Åh NinaCamilla, jag känner med dig, vet precis vad du går igenom. Man tänker jaha så gick det inte denna gången heller. Jag undrar om min kropp verkligen kan bli gravid?! Detta har jag frågat mig själv, väldigt länge. Men det går, det är sant. Ni har ju 3 kvar, kör hårt!

Rockenrola: jag gillar inte heller sprutor, men jag tycker det är värre att ta blodprov, då måste jag titta bort.
    Nu tar man ju sprutan själv, och i underhudfettet vid sidan om naveln, det ingen fara alls. Nålen är mkt tunna, det gäller bara att försiktigt sticka emot så ger det sig. Du kommer klara dig galant, och speciellt då du bor med en expert.

• Thyra

UG82: jag tycker det är riktigt respektlöst och oprofessionellt att kliniken beter sig på detta viset. Jag skulle nog försöka att boka ett besök och diskutera med dem hur planeringen nu ska fortgå. Ge inte upp!

• Thyra

Hoppas ni får besked om dottern snart rockenrola. Själv är jag i 9 +1 och det är självaste julafton och ikväll ska vi berätta för släkten.

Vickisangel88 vi är alla väldigt tacksamma för det ni genomgår och donerar, jag tror säker att det finns någon lycklig på tråden som behöver en donator, mitt landsting Sthlm ger ett försök sedan måste man ha egen donator, och det är ju inte det lättaste.

God Jul allesammans och Gott Nytt år, tänk att 2012 blir året när ni blir gravida!! 

• Thyra

Jenkins jag har känt precis samma sak alla blir gravid kors och tvärs runt om en, men det är ju så det ska vara och det är så himlans individuellt. Jag tror vi började försöka vid 27 och vid 29 konstaterade läkare att jag hade högt fsh och sviktande äggstockar. jag hann med pergokurer, 2 misslyckade ivfer och 2 st äggdonationer (4 försök), det tog oss 5 år innan vi äntligen fick ett plus - vilket jag ännu inte fattat. Och ja alla våra bekannta blev gravida under tiden själva eller med hjälp, och de flest har hunnit med nr 2. Jag har haft jättefina vänner som pushat hela tiden, hoppas du har det med :).

Cavril skrev 2012-02-04 12:25:34 följande:
    Hej i tråden, jag vet att jag inte alls hör hemma i denna tråd eg men känner mig lite halvdesperat med en fråga om överstimulering. Hoppas det är ok.
    Jag har nyligen donerat ägg för första gången, ÄP i tisdags. 9 ägg plockades. 

På kvällen efter ÄP kräktes jag och svullnaden samt smärtan i magen gick aldrig ner. Igår fick jag söka akut och då konstaterades överstimulering grad 2, vätska i buken samt förstorade äggstockar. Hö äs 10 cm i diameter och vä äs 6-7 cm i diameter (de ska vara max 3 normalt), dessutom ligger vä äs upptryckt över livmodern för att den inte får plats. Ordinerad vila och att dricka mycket.  Återbesök i nästa vecka.

Någon annan som råkat ut för överstimulering?
    Detta upptäcktes ju inte förrän efter ÄP vilket jag får för mig är relativt ovanligt. Fick inte heller överdrivet många ägg och dosen Puregon låg på 150IE - ingen hög dos alltså.  

Någon som vet hur lång tid det tar för äggstockarna att återfå sin normala storlek? 
    Hur lång tid tar det att bli bra igen? Jag känner mig "influensasjuk" och är också rädd att jag ska behöva sjukskriva mig från jobb nästa vecka.
    Hejsan Cavril,

jag tycker inte att du ska oroa dig, men självklart om du mår sämre ska du uppsöka läkare igen. Det jag kan säga till dig är att förstorade äggstockar är en normal företeelse vid stimulering, de ska ju producera fram fler ägg och vissa människor kan vara extra känsliga för detta. Äggstockarna blir förstorade. Jag hade tex molande värk vill jag minnas.

Sedan tycker "jag" inte att du blivit överstimulerad 9 ägg låter som en lagom skörd, överstimulering är 20-25 äggblåsor däröver skulle jag tro. Och varför du har vätska kvar i buken är ju för att äggblåsorna punkterats vi äp, så även det borde vara normalt. Men visst kan man känna värk o ömhet efter ett ingrepp. Vid äggdonation får man normalt sätt dela på äggen med en annan mottagare om givare uppgett detta, vi fick vid tillfälle 9 ägg och de andra 9 så jag ser inte att du blivit överstimulerad men att dina Äs däremot är känsliga mot läkemedlet. kanske det vore bra om du tar en kur med ipren/alvedon? Hoppas det blir bättre snart för dig!

Kram
  • Thyra

Grattis Wella80, vad roligt att ni plussade! Vi har med hållit på i 5 år och gjort 4 äd-insättningar, vårt allra sista ägg gav oss pluss och vi väntar en liten tjej i Juli – helt ofattbart. Gick på KS i Huddinge.

Nahoj23 tråkigt med allt väntande, jag förstår att det är påfrestande. Fördelen är väl att ni är par ett nästa tillfälle, och blilr det färre ägg går dessa till er :)

Hur går det för er andra på tråden?

Kram!

Svar på tråden äggdonation; du med?