• Wella80

äggdonation; du med?

Hej på er! Jag är också ny i tråden. Jag är 30 år och står "förhoppningsvis" också snart i ÄD-kön. Vi började försöka få barn våren -07 utan resultat. Sökte hjälp ett år senare, inga fysiska fel på oss. Provade ett år till utan resultat och då bestämde vi oss att försöka via IVF. Vi har gjort 4 IVF under 2010 och endast fått tillbaka ett ägg vilket inte ville fästa (trots att det var jättefint). Enligt läkaren producerar jag för få och dåliga ägg Rynkar på näsan Finns ingen förklaring. Jag har under de här åren testat det mesta, även zonterapi och akupunktur, men inga framgångar hos mig.

Det senaste läkarsamtalet vi hade (19 jan) gav han förslaget ÄD. Vi var beredda på det så vi hade diskuterat det ett tag, så han skickade en remiss till Akademiska, han sa att jag ska ringa om en månad och fråga om remissen kommit fram? Så länge? På onsdag har det gått 2 veckor, får se om jag ringer lite tidigare.

Eftersom det har gått så dåligt för oss med IVF så får vi 2 landstingsförsök till, vilket vi är tacksamma för med tanke på priset! Nu har vi bestämt oss för att köpa ett till IVF-försök och spara landstingsförsöken till ÄD om IVF misslyckas igen, jag känner att jag vill testa EN gång till.

Man har många tankar kring ÄD... Från början ville jag inte ens göra IVF, men vad gör man inte för att få ett barn! Jag har pratat med de närmaste ang. ÄD och spontant var det flera som kunde tänka sig att hjälpa till Glad Men min syster är tyvärr över 36 år så där rök den chansen, men en av mina närmaste vänner har sagt flera gånger att hon gärna ställer upp. Hon är "klar" med sina barn. Jag är superglad om hon skulle vilja göra det för oss men har sagt att hon måste tänka igenom det ordentligt, hon ska ju också genomgå behandling och allt vad det innebär. Jag vet ju precis eftersom jag har gjort det 4 gånger. Nu är det så att jag är blond och brunögd och hon är brunhårig och grön/blåögd. Kommer det att bli så att jag inte får hennes ägg då utan får någon annans???? Min man är ju mörk och har hennes ögonfärg så det är ju inte konstigt om vi får ett brunhårigt barn? Jag känner iaf att det är ok att jag "endast" blir biologisk mamma, barnet har ju trots allt legat i min mage + att min man blir pappan.

Kram till er!

• Wella80
    alfonspalfons skrev 2011-01-31 21:29:47 följande:
    wella80: Min kompis har hjälpt mig och min man att komma fram i ÄD-kön. Till oss sa de att de rekomenderar  "korsdonation". Dvs att min kompis donerar till det par som står överst i kön...och vi får den donatorn som det paret skulle ha haft. Om man vill ha direkt donation så kanske det går... Jag vet inte för det kändes inte aktuellt för oss så vi frågde inte ens om det....

Det är ju väldigt många tankar och känslor att "deala" med när man ska ta beslut om ÄD... Vi var inte ens berättigade att göra ivf via landstinget så vi gjorde ett försök privat vilket misslyckades helt. Efter det så kändes detta med ÄD som en fantastisk "lösning" på vårat problem... Om några veckor ska jag börja min behandling!:)
    Jag har från början känt att det bästa vore att få ägg från en donator som man inte vet vem det är, men det är ju så lång väntetid och ville då ordna en egen donator. Därför trodde jag att jag skulle få ägget från den donator som jag ordnade, förstod inte heller vad korsdonation menades. Men nu förstår jag och det känns bra! Skulle nog tycka det känns konstigt att veta att det är min kompis genetiska barn.

Men då till en annan fråga: Om vi då får den donatorn som paret överst i kön skulle ha då kollar de inte alls på hårfärg, ögonfärg osv?? Hänger inte riktigt med i den här karusellen...

Iaf så ringde jag till Akademiska idag och frågade om de har fått remissen och såklart inte, men vi kommer att få en kallelse dit så fort de har fått remissen så det är väl bara att vänta. Annars kanske jag ringer och kollar var remissen befinner sig, vet bara inte om jag ska ringa mitt hemsjukhus eller "IVF-sjukhuset". IVF-läkaren visste inte heller vem han skulle be att skicka den....

• Wella80

Alfonspalfons: Glömde skriva vad spännande att du snart ska få börja behandlingen!!! Lova att skriva hur det går och hur du mår Glad

• Wella80
    NinaCamilla skrev 2011-02-01 16:16:31 följande:
    Wella80: Har dom kollat din AMH-värdet?
    De tar ju blodprover vid varje IVF och de har alltid sagt att "proverna ser bra ut" så jag har inte frågat så mycket mer om det. Har de sagt det till er utan att ni har frågat eller har ni frågat om det? Jag kan ju vara lite dålig ibland och ställa frågor...
  • Wella80
    alfonspalfons skrev 2011-02-11 17:40:10 följande:
    Men det var det värsta jag har hört!! Grrrr!!! Som om det inte är nog med allt annat man går igenom när man är i denna process.

Nu händer det grejer för oss! Jag har börjat behandling (sprayat ngra veckor och knaprat tabletter i en vecka) och allt verkar flyta på. På måndag ska donatorn plocka ägg...och sen är det dax för insättning några dagar senare. Barnmorskan jag pratat med var SÅÅÅ positiv, vilket iofs var väldigt kul och skönt! Själv har jag dock kommit till en punkt där jag efter allt vi gått igenom inte vågar hoppas helt och fullt. Gårdagens möte var det första som vi NÅGONSIN fått ett positivt besked. Under tre år som vi hållt på med detta har inget gått vår väg. Tar verkligen ett steg i taget och just nu hägrar bara måndag då äggen ska plockas. Sen tar jag nästa steg...och kanske vågar hoppas lite mer...

Önskar er alla en härlig helg! :)
    Vad spännande! Skönt med positiva besked! Hur gick ÄP igår?
  • Wella80

Lyckligtlottad1982: NEEEJ, hur kan man vara så knäpp att skriva så på fb!!!! Lider med dig jag också Rynkar på näsan

Jag har ännu inte fått någon kallelse till Uppsala för samtal ang ÄD. Det har gått 5 v sedan jag pratade med läkaren som skulle be kvinnokliniken att skicka en remiss. Jag ringde till Uppsala för 3 v sedan, men då hade de inte fått någon remiss men hon sa att de kommer att skicka en kallelse till mig så fort de fått remissen. Därför har jag inte ringt dit nå mer, det är väl bara att vänta. Jag skulle kunna ringa till kvinnokliniken och fråga men jag vet ju inte om det är från sjukhuset där jag gör IVF eller mitt hemsjukhus så jag har inte tagit mig för. Vi ska ju göra ett nytt IVF nu i mars i väntan på detta, kände att jag vill testa en gång till! Om det inte funkar nu heller så blir ÄD nästa steg.

• Wella80

Igår var vi äntligen på reproduktionscentrum i Uppsala Glad  Allt drog ut på tiden eftersom läkaren tydligen hade väntat med att skriva remissen tills sista IVF-försöket var klart, jag tyckte han kunde skriva remissen innan eftersom allt redan tar sin tid... Jag fick den gången två fina embryon insatta men de fäste inte Rynkar på näsan 

Men nu är vi igång med ÄD. Vi fick träffa kurator och läkare (supertrevliga)  så nu är det "bara" att vänta på en passande donator! Jag har ett ganska "alldagligt" utseende så det borde inte vara så svårt enl dem. Väntetiden är ½-1 år, trodde det var längre så det känns bra! Så jag räknar med att vara igång nästa vår kanske? Vågar inte hoppas på tidigare.

Samtidigt har vi ställt oss i adoptionskö, det tar ju sin tid också så det är lika bra att sätta igång. Ska på föräldrautb. i september så får vi se vad som händer sedan. Kuratorn i Uppsala tyckte att det var bra att vi har gjort det, om nu inte ÄD fungerar så är vi iaf en bit på väg i adoptionen.

• Wella80

Jenkis - Ja visst är det jobbigt med den här väntan. Jag fick också ringa och tjata en del innan de fick iväg remissen, men tror att det hjälpte lite. Kul att du också ska göra ÄD i Uppsala, då kan vi följas åt. Ja vi har gjort fem IVF varav tre avbrutna. Ärligt talat så har jag inga siffror på mina värden, jag var så knäpp så jag frågade aldrig eftersom de alltid sa att de var bra... Borde jag ringa och fråga fastän jag har lämnat IVF bakom mig? De kanske tar sådana prover i Uppsala när det väl är dags? Så tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Hur många försök har ni gjort och varför är era odds dåliga? Till oss har de ingen bra förklaring känns det som.

• Wella80

Vad typiskt, men bra att den kom fram tillslut. Vi fick en tid ca 3 veckor efter att de skickade kallelsen så hoppas att ni får komma dit i sep el okt Glad Förstår att det känns som en evighet men jag försöker ta tillvara på sommaren och njuta så mycket jag kan och inte tänka så mycket på ÄD eller adoption... Men iofs så kan jag inte göra så mycket nu än att vänta.

Trevlig sommar! {#emotions_dlg.flower} 

• Wella80

Håller med, Rockenrola du är en ängel om du vill donera ägg Skrattande Likaså din syster!!

Svar på tråden äggdonation; du med?