• Jenkis

äggdonation; du med?

Wella80 skrev 2011-02-24 13:10:27 följande:
    Lyckligtlottad1982: NEEEJ, hur kan man vara så knäpp att skriva så på fb!!!! Lider med dig jag också Rynkar på näsan

Jag har ännu inte fått någon kallelse till Uppsala för samtal ang ÄD. Det har gått 5 v sedan jag pratade med läkaren som skulle be kvinnokliniken att skicka en remiss. Jag ringde till Uppsala för 3 v sedan, men då hade de inte fått någon remiss men hon sa att de kommer att skicka en kallelse till mig så fort de fått remissen. Därför har jag inte ringt dit nå mer, det är väl bara att vänta. Jag skulle kunna ringa till kvinnokliniken och fråga men jag vet ju inte om det är från sjukhuset där jag gör IVF eller mitt hemsjukhus så jag har inte tagit mig för. Vi ska ju göra ett nytt IVF nu i mars i väntan på detta, kände att jag vill testa en gång till! Om det inte funkar nu heller så blir ÄD nästa steg.
    Grattis Wella80!

Jag sitter också här och "väntar" på att läkaren skall skriva och skicka in vår remiss till Uppsala. Fyra veckor har gått och vi har ringt två gånger och stött på...

Vården verkar ha för mycket att göra helt klart och de som redan är gravida eller är inne i en IVF-behandling går såklart före eftersom där tickar tiden. En preklimakteriell kvinna kan ju alltid vänta....
  • Jenkis
    Wella80 skrev 2011-06-18 18:44:19 följande:
    Igår var vi äntligen på reproduktionscentrum i Uppsala Glad Allt drog ut på tiden eftersom läkaren tydligen hade väntat med att skriva remissen tills sista IVF-försöket var klart, jag tyckte han kunde skriva remissen innan eftersom allt redan tar sin tid... Jag fick den gången två fina embryon insatta men de fäste inte Rynkar på näsan

Men nu är vi igång med ÄD. Vi fick träffa kurator och läkare (supertrevliga) så nu är det "bara" att vänta på en passande donator! Jag har ett ganska "alldagligt" utseende så det borde inte vara så svårt enl dem. Väntetiden är ½-1 år, trodde det var längre så det känns bra! Så jag räknar med att vara igång nästa vår kanske? Vågar inte hoppas på tidigare.

Samtidigt har vi ställt oss i adoptionskö, det tar ju sin tid också så det är lika bra att sätta igång. Ska på föräldrautb. i september så får vi se vad som händer sedan. Kuratorn i Uppsala tyckte att det var bra att vi har gjort det, om nu inte ÄD fungerar så är vi iaf en bit på väg i adoptionen.

Jag följer dina äventyr med spänning eftersom vi också kommer att få hjälp av Uppsala. Skönt att de är trevliga!

Ser att du gjort fem IVF:er och jag blir nyfiken på vad du har för värden på AMH och FSH. Du kan ju meddela mig privat om du inte vill lägga ut dem här. Jag funderar själv på att kanske bekosta ett IVF-försök själv medan vi väntar på donation, men jag skulle behöva jämföra mina värden med någon som faktiskt försökt. Jag vet att vi har dåliga odds, men de är inte noll i alla fall...

• Jenkis
    Wella80 skrev 2011-06-21 08:12:24 följande:
    Jenkis - Ja visst är det jobbigt med den här väntan. Jag fick också ringa och tjata en del innan de fick iväg remissen, men tror att det hjälpte lite. Kul att du också ska göra ÄD i Uppsala, då kan vi följas åt. Ja vi har gjort fem IVF varav tre avbrutna. Ärligt talat så har jag inga siffror på mina värden, jag var så knäpp så jag frågade aldrig eftersom de alltid sa att de var bra... Borde jag ringa och fråga fastän jag har lämnat IVF bakom mig? De kanske tar sådana prover i Uppsala när det väl är dags? Så tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Hur många försök har ni gjort och varför är era odds dåliga? Till oss har de ingen bra förklaring känns det som.
    Wella80!

Vi har papper på att vår remiss är skriven (skickad?) den 13/6. I förrgår (23/6) ringde jag Uppsala för att kolla om den kommit fram och de hade inte fått den... Hon kollade både oöpnad post, det som låg för registrering och i datorn. Nada. Tyvärr har vårt hemsjukhus stängt för sommaren, så jag kan inte ringa och stöta på dem förrän i mitten av augusti... Jag hoppas att den dyker upp i Uppsala på måndag, då vi inte vet när den faktiskt är skickad. Men riktigt irriterande är det.

Sa de att värdena var bra så är det ju så. Mina värden är dåliga, men inte katastrof. De ville göra provstimulering inför IVF, men när jag hörde vår chans att bli gravida (ca 17%), så kände jag att det kanske var en påfrestning i "onödan" och att vi fick vänta ännu längre på ÄD eftersom vi inte fick stå i kö till det samtidigt. Så min plan var att kanske betala för en provstimulering under tiden vi väntar på ÄD, men nu har tiden runnit iväg p.g.a. remissen, så det är mindre troligt att det blir så.

Vår odds är dåliga p.g.a. lågt AMH och högt FSH. Jag har börjat att komma i klimakteriet eller vad jag skall kalla det (har fortfarande mens, men det varierar mellan 23-28 dagar (mot tidigare 28-33 dagar) och enligt vården är det ett tecken på att äggstockarna håller på att tackla av). Vi har ju i alla fall en förklaring till skillnad från er.

Jag tror inte de tar om värdena i Uppsala, men det kan nog de som gjort ÄD svara på?
  • Jenkis

Efter mycket om och men har jag fått höra att remissen kommit fel först, men kommit rätt nu. Men kliniken stängde idag, så det är ingen som har gjort en bedömning av denna ännu. De följer dock vårdgarntin så senast i november har vi en tid för första besök då vi även får ställa oss i kö. Känns som en evighet dit...

Tur att kötiden inte är så där ofantligt lång efter det...

• Jenkis
    Wella80 skrev 2011-07-03 21:44:31 följande:
    Vad typiskt, men bra att den kom fram tillslut. Vi fick en tid ca 3 veckor efter att de skickade kallelsen så hoppas att ni får komma dit i sep el okt Glad Förstår att det känns som en evighet men jag försöker ta tillvara på sommaren och njuta så mycket jag kan och inte tänka så mycket på ÄD eller adoption... Men iofs så kan jag inte göra så mycket nu än att vänta.

Trevlig sommar! {#emotions_dlg.flower} 
    Nej, vi kan inte påverka mera just nu. Det är bara att hoppas på att deras hög inte är för stor efter sommaruppehållet och att vi inte ligger underst

Vi skall dra iväg på semester snart och vi hoppas att det blir avkopplande.

Trevlig sommar på dig med! Solig   
  • Jenkis
    Rockenrola skrev 2011-09-28 12:06:19 följande:
    vet att jag är OT.
    skrev ju i sommras att ja vill donera ägg.
    gjorde en intresseanmälan men inte fått svar ännu på den.
    men gjorde en ny idag!
    hoppas man får höra nått snart.
    inte konstigt att de är långa köer när vi som vill donera inte ens får svar så vi kan påbörja denna process
    Låter sinnessjukt att det kan gå till så!!! Hur kan de?

De borde vara rädda om de få donatorer som finns/erbjuder sig.

Vi står nu i kö i alla fall och hoppas att tv:s lyft av det här med barnlöshet kanske får några fler att välja att donera?! Men då gäller det att sjukhusen tar hand om de personer som anmäler sig....   

• Jenkis
    Thyra skrev 2011-12-24 11:07:55 följande:
    Hoppas ni får besked om dottern snart rockenrola. Själv är jag i 9 +1 och det är självaste julafton och ikväll ska vi berätta för släkten.

Vickisangel88 vi är alla väldigt tacksamma för det ni genomgår och donerar, jag tror säker att det finns någon lycklig på tråden som behöver en donator, mitt landsting Sthlm ger ett försök sedan måste man ha egen donator, och det är ju inte det lättaste.

God Jul allesammans och Gott Nytt år, tänk att 2012 blir året när ni blir gravida!! 
    Ja, så får vi tänka. 2012 är det år vi blir gravida hela bunten

Vi väntar på att få sätta igång. På vår tur i kön helt enkelt. Våra "sista" bekanta som inte haft barn tidigare får vilken dag som helst. Lustigt det där hur man startade först i bekantskapskretsen och fortfarande sitter här utan barn... Men jag ser det positivt och har nästan alltid gjort. Ytterligare en bebbe att gosa med som man kan lämna över när man känner sig "mätt"

Har dragit i lite trådar för att få tag på en egen korsdonator och vi får se vad det kan leda till. Har vi tur så fungerar det hela vägen. Hoppas sjukhuset sköter sig, med tanke på UG82:s upplevelser...
  • Jenkis
    Wella80 skrev 2012-05-10 17:35:13 följande:
    Igår blev jag ruvare åt ett jättefint embryo :) Ett hamnade i frysen! Har aldrig haft något embryo i frysen så det kändes extra bra. Det hade blivit fyra ägg åt oss varav två blev befruktade, men de var som sagt jättefina så det känns bra! Nu blir det en otålig väntan till gravtestet i slutet av maj! Ska försöka att inte ha alltför höga förhoppningar men det är svårt såklart.
    Vad spännande!!!

Försöker ju följa vad som händer hos dig eftersom vi tillhör samma sjukhus. Hur har behandlingen varit och hur kändes återinförandet?

Vi har ev. värvat en donator till kön, men de inte hade tid att ta emot hennes ägg när hon ville lämna och hon får lämna i början av juni och det hjälper inte oss innan sommaren. MEN det är tänkt att vi skall få vara med i första gruppen som får behandling efter sommaren. Yes!  
  • Jenkis
    Wella80 skrev 2012-06-29 10:04:44 följande:
    Fruhn - Välkommen! Vi fick se ett litet hjärta som tickade på, helt underbart! En otrolig lättnad, var riktigt nervös innan. Veckorna rullar på och är nu i v 9+4, väntar på att få gå över v 12 så risken för missfall minskar och så ska vi få göra ett nytt UL då! Inskrivning 20/7.
    Stort grattis! Vad underbart att få se det lilla hjärtat.

Själva har vi fått ett litet bakslag. Vet inte om det är donatorn som hoppat av, men vårt försök augusti är framskjutet till obestämt datum... De hör av sig om sex veckor ungefär och förhoppningsvis har de ett preliminärt datum då. Nära skjuter ingen hare... Enda fördelen är väl att jag slipper spraya på min semester om man nu skall försöka se saker positivt
  • Jenkis
    Nahoj23 skrev 2012-09-11 13:40:33 följande:
    Här är det inte heller så muntert.

Vi var mottagarpar nr 1 men så visade det sig att donatorn inte gav några ägg alls.
    Så stimulerad i 7 veckor satt jag och grät hejdlöst igår framför min dataskärm.

De kunde erbjuda att göra ett FET men det är inte från samma donator. Den tekniken har de inte haft länge och är nybörjare på och oddsen är inte lika bra.

Hej och hå,,,,
    Men hjälp vilken bedrövelse! Jag skulle också gråtit floder. Hoppas att det är ovanligt att inte ge några ägg alls! Lycka till med ruvningen av FET! Kul att ni tog chansen även om de är nybörjare. Vilket sjukhus var det?
Svar på tråden äggdonation; du med?