• konka79a

Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?

En sak som gjort mig ilsk hela dagen är att de ringde från skolan idag och sa att vi var tvugna att hämta hem våran 6 åriga dotter för att hon är stökig i skolan.
    Har aldrig hört att någon ringt hem till föräldrarna och bett dem hämta hem dem pga detta, borde inte en skola klara av att ta hand om en liten 6 åring som får ett utbrott?

Hon hade gett sig på sina klass kompisar och sagt massa fula ord och det kan jag hålla med om att så gör man verkligen inte, ritat på väggarna och sagt fula ord till fröknarna men de borde väl ändå kunna ta bort henne därifrån så hon inte kommer  närheten av dem i så fall under just denna stunden istället för att vi ska behöva åka dit och ta hem henne därifrån. För på så sätt lär de ju också sig att om jag  gör så här så får jag ju åka hem om det är tråkigt eller va det nu kan vara. På nått sätt måste de väl ändå kunna ta hand om barn som får utbrott också. När hon blev arg på dagis nån gång så var det aldrig nån som ringde och bad oss hämta hem henne.

Jag har pratat med min dotter om varför hon blev så arg och jag har fått ett svar som jag hoppas att jag kan lita på och det gör jag jag litar på min kära dotter. Och jag har pratat med henne att fula ord använder vi inte och att rita på väggarna gör man inte heller.

Men vad anser ni där ute, är det rätt att lärarna/rektorn ska ringa hem till förälderna och säga att nu är ditt barn stökigt här så nu får ni hämta hem dem? Vore väl bättre att ringa och kanske råd fråga föräldern isället.

Hoppas nån förstår vad jag skrivit, för jag är fortfarande arg över detta att de ens kan komma på tanken att barnen får åka hem om de är stökiga. Sätt henne med en lärare och bara henne en stund istället oc hhitta på nått annat hon är ju trots allt bara 6 år och är i trotsåldern, vilket självklart inte är att de ska tro att de får göra precis som de vill så som slåss o svära.

• Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?
  • Mariohn

Jag förstår att läraren ringde dig TS. Läser man här på FL ska man nämligen som lärare anmälas om man gör någonting annat. I synnerhet om man fysiskt nuddar vid ett barn även om det är i syfte att förhindra skadegörelse eller våld. 

Det är faktiskt så illa. Jag har blivit utskälld och uppläxad på FL av föräldrar som anser att man inte ens får lov att lyfta undan ett barn som står och slår ett annat med tillhyggen. Då misshandlar man det barnet och ska bli av med sin tjänst. Så jag hade också ringt och bett att få barnet avlägsnat om jag inte kunde nå det med ord.  

• Majskolven

Oj, oj, oj....
    Låter helt klart som om TS har problem. Dålig attityd smittar! Man blir som dem man umgås med.....
    Har läst hela tråden, och säger bara HJÄLP! klart att man kan vara irriterad, men den underliggande tonen i all din text som jag läser gör MIG irriterad, och inte på skolan.....

Om du nu hade frågat efter extra resurser INNAN ditt ban började på denna friskola så tycker jag att det verkar som om det redan fanns bekymmer... Varför frågar man annars?

Om du nu tycker att det är synd om din dotter på grund av de andra barnens beteende, att hon beter sig som hon gör på grund av dem, har du tänkt på att de kanske beter sig som de gör pga henne?
    Att någon erbjuder en banan ska inte leda till detta bråk!
    Att någon erbjuder något till din dotter borde ses som positivt! Hon blir sedd!
    I detta läge tydligen inte lyssnad på, men hur många gånger "tjatade" kompisen om bananen?
    Det är inget vi vet.... Eller hur?
    Ibland är barn duktiga på att NÄSTAN tala sanning... Ibland kanske man som förälder måste ifrågasätta sitt barn. De lär sig snabbt att blinka med ögonen och klämma fram en tår, om det är det som gör att de får som de vill.
    Lätt att skylla det ditt barn på andra barns beteende.... Skönt! Då slipper du ta ansvar!

• N1an
    konka79a skrev 2010-11-18 13:45:01 följande:
    Men om man ska vara med en dag och när jag väl är där och hon sitter hos mig vad kan då hända?? Tror ingen skulle hålla på med henne då och tjata.  Och sen lär de sig också att mamma är ju hos mig om jag inte sköter mig heller så då får jag ha mamma hos mig  jämt antigen i skolan eller så får jag vara hemma.
    Min son på tre år förstår att jag är med på förskolan för att jag vill umgås med HONOM och att jag vill se hur han har det på dagarna, om jag förklarar det för honom. Det förstår nog din dotter också om du förklarar det.

Jag tror det är viktigt för ALLA föräldrar att med jämna mellanrum vara med i skola/förskola. För att se samspelet lärare - elev, elev - elev. Sedan är det klart att man får ta i beräkningarna att de inte är som vanligt för att föräldern är med. Men bara se stämningen i skolan. Sedan finns det faktiskt de elever som är precis som vanligt oavsett om föräldrarna är med.

Det viktigaste för eleven när föräldern är där, enligt mig, är att de får se att vi föräldrar bryr oss tillräckligt för att vara med dem en dag i skolan samt att man har bra kontakt med läraren.
  • Lady Namárië

Det är inte skolans uppgift att uppfostra dina barn, och jag tvivlar starkt på att någon skola i dagens läge har resurser att låta en hel lärartjänst gå till att punktmarkera eller sitta enskilt med ett barn som verkar ha fått ett så pass starkt utbrott som beskrivs i ts.

Skolan är också de övriga barnens arbetsplats, och de har också rätt till undervisning och arbetsro. Blir situationen så omöjlig som den verkar ha blivit här förstår jag att pedagogerna valde att kontakta dig.

So say we all
  • linjes

Nä vi har problemet att dom inte kan hålla kvar honom i skolan istället...

Men tycker lärarna gjorde rätt när dom ringde er 

• Mariohn
    konka79a skrev 2010-11-16 23:17:30 följande:
    Sen hade rektorn sagt till läraren att om jag ville prata så kunde jag höra av mig till henne, så jag åkte till skolan efter att jag jobbat klart men då hade hon gått för dagen och så kunde jag inte ens nå henne på telefonen heller och inte har hon ringt upp fastän jag talat in på telefonsvararen. Så dålig stil
    Ja, rektorn kanske har en egen familj att ta hand om? Rektorer föddes inte som rektorer för att uppfostra andras ungar. De har ett arbete och ett privatliv. Hon har ingen skyldighet att bistå dig med sin tid utanför sin egen arbetstid. Det är inte dålig stil. Det är precis så som det ska vara. Har DU och DITT barn problem får DU ta av DIN arbetstid och kontakta henne när hon finns på plats!
    konka79a skrev 2010-11-17 23:18:37 följande:

Många av er läser nog inte allt jag har skrivit.  Så tar det med stora bokstäver så kanske ni läser bättre.

OCH MAN RITAR INTE PÅ VÄGGEN FÖR DÅ KOMMER DET ATT BLI VÅR SKYLDIGHET ATTT SE TILL SÅ DET KOMMER BORT. 

OCH SKOLAN HADE RESURSER DET VAR 3 LÄRARE SOM FÖRSÖKTE LUGNA HENNE, OCH REKTORN VILLE INTE ENS GÅ NER TILL HENNE FÖR TILL MIG SA HON IDAG ATT HON KÄNDE INTE MIN DOTTER SÅ DÄRFÖR VILLE HON INTE GÅ TILL HENNE. SÅ INGEN LYCKADES TA HAND OM EN LITEN 6 ÅRIG TJEJ. SOM IDAG HADE VARIT SOM EN SOLSTRÅLE I SKOLAN/FRITIS.

A: En sexåring borde ha lärt sig för ca 3 år sedan att man inte ritar på väggen. Om det inte föreligger någon form av svårighet som gör att hon har svårt att lära.

B: 3lärare som ska se efter hur många elever??

c: Rektorn gjorde helt rätt. Om inte någon av de som känner flickan kan nå fram till henne förstår jag inte varför en främling skulle kunna

• anne h
    Rufsas skrev 2010-11-18 12:01:04 följande:
    Herregud. Du köper allt som säga i någon sketen landsorttidning va? Tror du också att jorden fortfarande är platt?

Du har fortfarande inte svarat vilka alternativ som finns när man har 20 elever att hålla reda på.
    fakta
    Holding-metoden

Holding innebär att barnet, i avsikt att lugna det, hålls fast utan att kunna ta sig loss Metoden, som var vanlig på 80-talet, används fortfarande av vissa terapeuter. Tanken är att framkalla ångest och rädsla, som i sin tur antas frigöra nya positiva känslor hos barnet. Holding-terapi är en kontroversiell metod och har i USA lett till dokumenterade dödsfall. Utvärdering på metoden saknas.

Källa: Socialstyrelsen

Du har alltså inget emot att ditt/dina barn utsätts för detta, det får stå för dig. Jag skulle genast polisanmäla den som ens var i närheten av att göra så med något av mina barn.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • N1an
    anne h skrev 2010-11-18 18:29:37 följande:
    fakta
    Holding-metoden

Holding innebär att barnet, i avsikt att lugna det, hålls fast utan att kunna ta sig loss Metoden, som var vanlig på 80-talet, används fortfarande av vissa terapeuter. Tanken är att framkalla ångest och rädsla, som i sin tur antas frigöra nya positiva känslor hos barnet. Holding-terapi är en kontroversiell metod och har i USA lett till dokumenterade dödsfall. Utvärdering på metoden saknas.

Källa: Socialstyrelsen

Du har alltså inget emot att ditt/dina barn utsätts för detta, det får stå för dig. Jag skulle genast polisanmäla den som ens var i närheten av att göra så med något av mina barn.
    Hur skulle du vilja att läraren reagerar om en elev löper amok? Eleven springer med all kraft emot din barn för att sparka och slå det? Skulle du då vilja att läraren struntar i det?

Jag har varit med om att en elev misshandlade en annan så illa att tänder flög ut och han började blöda ur örat. Det tog inte många minuter och eleven var inte gammal.

Håller man i ett barn så får man självklart ta hänsyn till hur det mår. Inte håller man fast ett barn utan anledning!!!! Eller ett barn som är lugnt och inte kommer skada någon.
  • Bestla

Hade mitt barn betett sig så hade jag blivit tacksam över att de kontaktade mig eller fadern för att vi skulle kunna hämta. Dels för mitt barns skull, för bevisligen mår ju inte barnet bra om det fräser ut i såna attacker, och dels för de andra barnens skull, som inte ska behöva få hela dagen upp och ner på grund av mitt barn.

Jag anser verkligen inte att det är en lärares uppgift att uppfostra mitt barn, det är mitt och pappans jobb. En lärare ska lära och vägleda och verka som en positv förebild.

• Majskolven

Tycker att tråden bytit ämne!
    Rufus: Håller med om det mesta !!
    Mariohymn: Bra sagt. 
    N1an: Har varit med om liknande situationer, och jag har hållit i barn. Självklart måste man ha koll på barnet och se så det inte far illa, men ibland måste man hålla en lite stund. För de andra barnens säkerhet, och ibland barnets egen säkerhet!
    JAg brukar försöka att tala lugnt under tiden och på en gång klargöra för barnet:
    När jag känner att du har lugnat ner dig så sätter jag dig på bänken bredvis mig, men då måste du andas lugnt och försöka att lugna dig. Sen försöker jag (om det går) att reda och tala lugnt med barnet om vad som hänt. Utan att de andra barnen är med i första taget, och försöka få elevens syn på händelsen och orsaken till varför det (enligt eleven) har blivit som det blev, utan att de andra läger sig i. När vi har lugnat oss (barnet) och pratat igenom tar jag ställning till om vidare diskussioner med övriga inblandade är genomförtbart på en gång, eller om barnen behöver lite "space" först.

Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?