Inlägg från: Lady Namárië |Visa alla inlägg
  • Lady Namárië

Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?

Det är inte skolans uppgift att uppfostra dina barn, och jag tvivlar starkt på att någon skola i dagens läge har resurser att låta en hel lärartjänst gå till att punktmarkera eller sitta enskilt med ett barn som verkar ha fått ett så pass starkt utbrott som beskrivs i ts.

Skolan är också de övriga barnens arbetsplats, och de har också rätt till undervisning och arbetsro. Blir situationen så omöjlig som den verkar ha blivit här förstår jag att pedagogerna valde att kontakta dig.

So say we all
  • Lady Namárië
    Mariohn skrev 2010-11-18 19:23:15 följande:
    Det kan i sällsynta fall vara vansinnigt svårt. Min väninna har en sexåring som får hjälp pga diverse diagnoser som jag inte tänker gå in på här eftersom det då bara blir en pajkastning bland folk som tror att jag ämnar påstå att alla med diagnosen är som i det beskrivna fallet. Men jag har råkat komma i vägen för hans utbrott en och annan gång och sett vilket helvete det är för min väninna att hantera honom. Han är stor för sin ålder, stark som en oxe, och blir nästintill omöjlig att kontrollera. Han sparkar, slår,  biter och får ett vansinnesutbrott som är mycket obehagligt och svårhanterligt. Att detta skulle vara fallet i var och varannan förskoleklass finner jag däremot mycket långsökt. 
    Det behöver inte ens vara i sällsynta fall som det är svårt. Även barn utan diagnoser kan oavsiktligt sparka eller skalla en vuxen under ett raseriutbrott. Det är ju inte barnens fel, men inte heller något som man kan förvänta sig att en lärare skall vara beredd att utsätta sig för.
    So say we all
Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?