• konka79a

Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?

En sak som gjort mig ilsk hela dagen är att de ringde från skolan idag och sa att vi var tvugna att hämta hem våran 6 åriga dotter för att hon är stökig i skolan.
    Har aldrig hört att någon ringt hem till föräldrarna och bett dem hämta hem dem pga detta, borde inte en skola klara av att ta hand om en liten 6 åring som får ett utbrott?

Hon hade gett sig på sina klass kompisar och sagt massa fula ord och det kan jag hålla med om att så gör man verkligen inte, ritat på väggarna och sagt fula ord till fröknarna men de borde väl ändå kunna ta bort henne därifrån så hon inte kommer  närheten av dem i så fall under just denna stunden istället för att vi ska behöva åka dit och ta hem henne därifrån. För på så sätt lär de ju också sig att om jag  gör så här så får jag ju åka hem om det är tråkigt eller va det nu kan vara. På nått sätt måste de väl ändå kunna ta hand om barn som får utbrott också. När hon blev arg på dagis nån gång så var det aldrig nån som ringde och bad oss hämta hem henne.

Jag har pratat med min dotter om varför hon blev så arg och jag har fått ett svar som jag hoppas att jag kan lita på och det gör jag jag litar på min kära dotter. Och jag har pratat med henne att fula ord använder vi inte och att rita på väggarna gör man inte heller.

Men vad anser ni där ute, är det rätt att lärarna/rektorn ska ringa hem till förälderna och säga att nu är ditt barn stökigt här så nu får ni hämta hem dem? Vore väl bättre att ringa och kanske råd fråga föräldern isället.

Hoppas nån förstår vad jag skrivit, för jag är fortfarande arg över detta att de ens kan komma på tanken att barnen får åka hem om de är stökiga. Sätt henne med en lärare och bara henne en stund istället oc hhitta på nått annat hon är ju trots allt bara 6 år och är i trotsåldern, vilket självklart inte är att de ska tro att de får göra precis som de vill så som slåss o svära.

• Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?
  • Winglur

Det låter ju jätte konstigt. Självklart ska skolan kunna hantera ett barns utbrott.
    Självfallet finns det undantag, men det låter ju knappast som att det finns själ nog att skicka hem henne.
    Inte enligt mig iaf, jag har själv "hanterat" liknande utbrott på jobbet.  

• konka79a

Nä jag tycker inte heller det, för tar de bara bort henne från de andra barnen så kan hon ju inte ge sig på dem heller. För det accepterar inte jag heller att hon ska slåss eller använda fula ord mot sina vänner eller lärare. Men jag tycker ändå inte det är rätt att hon ska behöva åka hem, det som gör mig ännu argare var att rektorn på skolan hade inte ens varit och försökt att prata med henne heller och som rektor måste man ju vara bestämd och verkligen tala om vad som är rätt och fel på en skola. Sen hade rektorn sagt till läraren att om jag ville prata så kunde jag höra av mig till henne, så jag åkte till skolan efter att jag jobbat klart men då hade hon gått för dagen och så kunde jag inte ens nå henne på telefonen heller och inte har hon ringt upp fastän jag talat in på telefonsvararen. Så dålig stil

• SaramedM

Jag hade åkt och hämtat henne, speciellt om hon inte brukar få såna utbrott eftersom då vet man att nått är fel

Om barnet ofta har utbrott hade jag satt mig ner med skolan och gjort upp en arbetsplan för hur de ska hantera utbrotten

• Caysa
    SaramedM skrev 2010-11-17 08:46:33 följande:
    Jag hade åkt och hämtat henne, speciellt om hon inte brukar få såna utbrott eftersom då vet man att nått är fel

Om barnet ofta har utbrott hade jag satt mig ner med skolan och gjort upp en arbetsplan för hur de ska hantera utbrotten
    Jag håller med på det första

Men då jag inte tycker det är skolans ansvar att eran dotter uppför sig i skolan så hade jag som förälder, om barnet ofta har utbrott valt att närvara i skolan till dess att mitt barn känner sig lugn och trygg igen. Hade väl fått ta ut semester eller tjänstledigt eller nått för att lösa det.
  • sextiotalist

Sett det som en bra åtgärd, för om det är något jag hade velat fått reda på kunnat agera direkt är just om en sådan situation uppstått. Men som någon annan skrev, då hade jag också försökt att närvara i skolan för att förebygga sådant som förälder.
    Jo, jag hade hämtat barnet direkt och direkt gått igenom vad som är tillåtet eller inte.

• BymBym

Det beror väl på. Har hon ofta utbrott så måste ju skolan sätta in resurser så de klarar av situationen. Om det var en engångsgrej hade jag hämtat. Skolan kanske inte alls hade personal för att klara av dottern OCH klassen.

• Jica

Skolan ringde oss en gång oxå när sonen vägrade göra som hon sa och min sambo åkte dit direkt och pratade med honom och sedan var det bra med det. Då hade de försökt en lååång stund och prata med honom själv. Jag tycker det kan vara bra att meddela föräldrarna och att de tar en diskussion med föräldrarna hur de ska gå til väga i sådana situationer men tvinga er att hämta, det blir ju fel som du skriver. Och att dessutom kanske behöva åka ifån jobbet för det....nej....galet...

• vittra

Jag tycker SaramedM har en poäng, kanske skolan är orolig för att något är verkligt fel om hon aldrig beter sig så i vanliga fall? Då kanske det är bäst för barnet att få vara hemma, med sina föräldrar och i sin trygga hemmamiljö, istället för på skolan? Skulle absolut åka dit och hämta.

Sen är det självklart skolans ansvar att se till att tillvaron fungerar på lektioner osv, men som sagt, är det något som är uppenbart fel och ett barn inte mår bra så klart att man tillkallar föräldrarna. Så tänker jag.

• Punkster

Det beror på tycker jag. Är det så att en ensam pedagog måste släppa ansvaret för en större grupp barn och låta dem klara sig vind för våg för att ta hand om ett bångstyrigt barn tycker jag det kan vara berättigat att ringa. Eller om barn uppför sig riktigt illa och inte gör det annars. Man måste ju som pedagog göra en avvägning.

Ett par exempel från skolan jag jobbar på:
    Ett barn på sex år får ett vredesutbrott och slår en bandyklubba i huvudet på sin lärare med spräckt ögonbryn och hjärnskakning som följd. Vi ringde direkt efter mamma som fick komma och hämta.

En flicka på ca 8 år är jätteledsen och otröstlig. När en lärare försöker trösta sänger flickan att hon saknar sin pappa som varit bortrest en vecka och kommit hem sent på natten men legat och sovit när flickan gick till skolan. Vi ringer pappa som kommer och hämtar tidigare.

• Rufsas

Jag har jobbat som lärare och fick dessvärre ringa de där samtalen ibland. jag kan säga så här. Man väntar in i det sista med att ringa. men situationen blir ohållbar och man inte känner att man kan ta hand om de andra barnen så får föräldrarna snällt hämta sina odågor. Varför ska alla andra barn lida för att ETT barn stökar och bråkar. Barnens säkerhet går alltid före ett annat barns behov att utöva jävelskap.

Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?