• konka79a

Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?

En sak som gjort mig ilsk hela dagen är att de ringde från skolan idag och sa att vi var tvugna att hämta hem våran 6 åriga dotter för att hon är stökig i skolan.
    Har aldrig hört att någon ringt hem till föräldrarna och bett dem hämta hem dem pga detta, borde inte en skola klara av att ta hand om en liten 6 åring som får ett utbrott?

Hon hade gett sig på sina klass kompisar och sagt massa fula ord och det kan jag hålla med om att så gör man verkligen inte, ritat på väggarna och sagt fula ord till fröknarna men de borde väl ändå kunna ta bort henne därifrån så hon inte kommer  närheten av dem i så fall under just denna stunden istället för att vi ska behöva åka dit och ta hem henne därifrån. För på så sätt lär de ju också sig att om jag  gör så här så får jag ju åka hem om det är tråkigt eller va det nu kan vara. På nått sätt måste de väl ändå kunna ta hand om barn som får utbrott också. När hon blev arg på dagis nån gång så var det aldrig nån som ringde och bad oss hämta hem henne.

Jag har pratat med min dotter om varför hon blev så arg och jag har fått ett svar som jag hoppas att jag kan lita på och det gör jag jag litar på min kära dotter. Och jag har pratat med henne att fula ord använder vi inte och att rita på väggarna gör man inte heller.

Men vad anser ni där ute, är det rätt att lärarna/rektorn ska ringa hem till förälderna och säga att nu är ditt barn stökigt här så nu får ni hämta hem dem? Vore väl bättre att ringa och kanske råd fråga föräldern isället.

Hoppas nån förstår vad jag skrivit, för jag är fortfarande arg över detta att de ens kan komma på tanken att barnen får åka hem om de är stökiga. Sätt henne med en lärare och bara henne en stund istället oc hhitta på nått annat hon är ju trots allt bara 6 år och är i trotsåldern, vilket självklart inte är att de ska tro att de får göra precis som de vill så som slåss o svära.

• Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?
  • avocadomacka
    Flytning skrev 2010-11-17 13:51:23 följande:
    Alla fel ett barn gör beror inte på föräldrars brist på uppfostrande. Uppdatera dig lite. Det där är en uråldrig teori.
    Så du tycker alltså att det är helt normalt för en 6-åring att slå sina klasskamratet och skrika fula ord till läraren på lekis?

Du tror inte att det finns nååågra brister i barnets uppfostran under förutsättningarna att barnet inte har någon diagnos? 
  • PetraCecilia

Jepp, jag hade omedelbart åkt och hämtat mitt barn och varit ledsen om h*n uppfört sig så. Och nej, jag tycker inte det är skolans ansvar att ta rätt på ett barn som är så utåtagerande och beter sig så illa. INGET som andra kan ha gjort, kan ge ditt barn rätt att bete sig som du beskriver.

Kliv in och bete dig som en förälder som tar ansvar.

• Rufsas
    Flytning skrev 2010-11-17 13:51:23 följande:
    Alla fel ett barn gör beror inte på föräldrars brist på uppfostrande. Uppdatera dig lite. Det där är en uråldrig teori.
    Jag håller visserligen med, men just i detta specifika fallet så beskriver TS sitt agg mot skolan istället för att fokusera på sitt egna ansvar. och för mig är inte det speciellt framgångsrikt - varken hos skolans personal eller för sitt egna föräldrarskap. Så typiskt vissa föräldrar att bara putta över ansvaret på skolan.
  • Mamma S
    konka79a skrev 2010-11-17 09:48:58 följande:
    Men detta är en fri skola vi fått hit och när de starta så sa de att det skulle finnas lärare om det var någon som behöver extra hjälp och det är därför jag skrev så.

Hade de inte lovat att det skulle finnas extra folk så hade det varit en annan sak, men det gjorde det ju idetta fallet men de var inte bara med henne utan de lät henne vara och hon fick gå som hon ville istället.
    Fast skolan kan ju inte fixa fram extra personal på en sekund när något sådant händer, dom menade nog att det finns resurser att sätta in om dom märker att någon elev behöver extra hjälp eller stöd. Jag tror inte att någon lärare ringer föräldrarna i onödan, och det kanske var bäst i detta fallet att din dotter fick komma hem? Om hon inte brukar få sådana utbrott förstår jag att skolan ville ha din hjälp, det är inte lätt för dom att veta hur dom bäst ska hantera sådana saker. Om skolan ringde ofta skulle jag förstå din ilska, men detta var ju bara en gång!
  • Lalune2

Jag förstår båda sidor faktiskt. Vi har själva ett barn som är vilt och får väldiga utbrott ibland. Och tro mig, är det något som vi har gjort så är det att uppfostra och försöka hitta lösningar etc. Vår son har ingen diagnos (han är utredd), han är bara "lite mer" än andra barn och har ett väldigt humör. Han är också 6 år. Det är väldigt lätt att sitta med sitt perfekta barn och ha åsikter om vad andra bör göra med sina "ouppfostrade" barn.

Jag tror vi har gjort allt i vår makt för att försöka hjälpa vårt barn (BUP, metoder, träffat Jesper Juul IRL osv. osv.) Det finns nog inte en bok om barn som inte vi har hemma och läst! Vi tänker pedagogiskt etc etc. Så det handlar inte alltid om en diagnos eller att föräldrarna inte gör sitt jobb, vissa barn är helt enkelt lite mer än andra!

Jag tycker att det är svårt att säga om skolan gjorde rätt eller fel, vi har inte hela bilden framför oss. Fanns det en personal som hade kunnat sitta med barnet och prata med det så hade det såklart varit bättre. Men finns det få personal och alla är upptagna med barngruppen och barnet inte går att lugna ner, ja då blir det svårare. Men då tycker jag att de skulle ha sagt att du ts kunde vara med i skolan istället. På så sätt hade ju barnet haft en extra "resurs". 

Sen tycker jag också att ts bara gav en förklaring till varför barnet gjorde som det gjorde. Jag tycker att det är viktigt att ta hänsyn till alla händelser och att ett annat barn retar en kan göra en sexåring förbannad, även "vanliga" sexåringar sas. Det sa också vår fritidspersonal när vår son blev arg på en kille som hade retat honom, att "jag skulle själv bli arg om någon retade fast man säger till att de ska sluta". Jag förstår däremot inte hur läraren inte kunde se det? Sen borde barnet ha sagt till läraren själv istället för att kasta bananen, men sexåringar kan ha svårt med impulskontroll.

Man måste förstå att en sexåring har fått ett helt nytt liv i och med skolan, det är massor med nytt att lära sig, nya kompisar och inte minst nya krav som kan vara svåra att ställa om sig till (åtminstone för vissa barn). De är ändå bara 6 år!

Jag tycker att det låter bra med ett möte! Lycka till ts!

Tänk om vi alla kunde vara lite snällare mot varandra
  • Turran

Jag tycker absolut att skolan har handlat rätt. Jag har en (nästan) sexåring själv, och jag skulle bli förfärad om hon betedde sig på detta sätt i skolan. Jag hade absolut inte blivit arg på skolan i denna situation, utan bett om ursäkt för att mitt barns beteende.

• mina1

Om barnet inte går att lugna så måste föräldrar tillkallas. Jag själv satt i 60 minuter mer eller mindre på en liten 6-åring när jag arbetade i förskoleklass. Han fick ett "utbrott" och vi hade turen att ha en väl fungerande grupp och vara två pedagoger så det funkade att jag gick ifrån. Barnet lugnade inte ner sig utan jag fick våldskrama det i nästan en timme. Som tur är blev vi "bundisar" pga detta och barnet gillade mitt sätt att sätta gränser. Men alla barn är olika och om ett barn beter sig illa mot andra så kan det inte vara kvar i klassrummet om det inte lyssnar på den vuxne. De övriga barnen måste också få hjälp. Om föräldrar tillkallas så är det ju för att det behövs och inte för att det var roligt.

• Imortaelis

Utifrån din beskrivning kan jag nog förstå skolan faktiskt. Okej om ett barn är stökigt i en viss mån. Men detta utåtagerande du beskriver går över den gränsen. Lärarna har ju en hel klass att ta hand om och kan då inte ta ett sådant utbrott antagligen.
    Sen är ju frågan om detta är upprepat beteende eller om det bara hänt (och kommer hända) en gång. För är det något som fortsätter så är det ju inte att ta tag i problemet, att ringa efter föräldrarna.

• SaramedM
    mina1 skrev 2010-11-17 17:34:04 följande:
    Om barnet inte går att lugna så måste föräldrar tillkallas. Jag själv satt i 60 minuter mer eller mindre på en liten 6-åring när jag arbetade i förskoleklass. Han fick ett "utbrott" och vi hade turen att ha en väl fungerande grupp och vara två pedagoger så det funkade att jag gick ifrån. Barnet lugnade inte ner sig utan jag fick våldskrama det i nästan en timme. Som tur är blev vi "bundisar" pga detta och barnet gillade mitt sätt att sätta gränser. Men alla barn är olika och om ett barn beter sig illa mot andra så kan det inte vara kvar i klassrummet om det inte lyssnar på den vuxne. De övriga barnen måste också få hjälp. Om föräldrar tillkallas så är det ju för att det behövs och inte för att det var roligt.
    om någon tvångshöll mitt barn hade jag inte släppt tillbaka henne till den skolan kan jag säga!
    Det är den SISTA utvägen, och inget man tar till första gången
  • Mamma S
    SaramedM skrev 2010-11-17 19:47:53 följande:
    om någon tvångshöll mitt barn hade jag inte släppt tillbaka henne till den skolan kan jag säga!
    Det är den SISTA utvägen, och inget man tar till första gången
    Håller med!! Hålla fast ett barn på det sättet måste vara den absolut sista utvägen, och det tycker jag man gör BARA om barnet är så hysteriskt att det riskerar att skada sej själv eller någon annan allvarligt. Man kan göra saken mycket mycket värre genom att tvångshålla ett barn, jag skulle aldrig i livet göra det med någon annans barn!
Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?