• konka79a

Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?

En sak som gjort mig ilsk hela dagen är att de ringde från skolan idag och sa att vi var tvugna att hämta hem våran 6 åriga dotter för att hon är stökig i skolan.
    Har aldrig hört att någon ringt hem till föräldrarna och bett dem hämta hem dem pga detta, borde inte en skola klara av att ta hand om en liten 6 åring som får ett utbrott?

Hon hade gett sig på sina klass kompisar och sagt massa fula ord och det kan jag hålla med om att så gör man verkligen inte, ritat på väggarna och sagt fula ord till fröknarna men de borde väl ändå kunna ta bort henne därifrån så hon inte kommer  närheten av dem i så fall under just denna stunden istället för att vi ska behöva åka dit och ta hem henne därifrån. För på så sätt lär de ju också sig att om jag  gör så här så får jag ju åka hem om det är tråkigt eller va det nu kan vara. På nått sätt måste de väl ändå kunna ta hand om barn som får utbrott också. När hon blev arg på dagis nån gång så var det aldrig nån som ringde och bad oss hämta hem henne.

Jag har pratat med min dotter om varför hon blev så arg och jag har fått ett svar som jag hoppas att jag kan lita på och det gör jag jag litar på min kära dotter. Och jag har pratat med henne att fula ord använder vi inte och att rita på väggarna gör man inte heller.

Men vad anser ni där ute, är det rätt att lärarna/rektorn ska ringa hem till förälderna och säga att nu är ditt barn stökigt här så nu får ni hämta hem dem? Vore väl bättre att ringa och kanske råd fråga föräldern isället.

Hoppas nån förstår vad jag skrivit, för jag är fortfarande arg över detta att de ens kan komma på tanken att barnen får åka hem om de är stökiga. Sätt henne med en lärare och bara henne en stund istället oc hhitta på nått annat hon är ju trots allt bara 6 år och är i trotsåldern, vilket självklart inte är att de ska tro att de får göra precis som de vill så som slåss o svära.

• Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?
  • konka79a

Säger det ytterligare en gång till att jag hade kommit till henne om det bara var det, men hämta hem är ingen lösning på problemet.

• mina1
    Mamma S skrev 2010-11-17 20:10:13 följande:
    Håller med!! Hålla fast ett barn på det sättet måste vara den absolut sista utvägen, och det tycker jag man gör BARA om barnet är så hysteriskt att det riskerar att skada sej själv eller någon annan allvarligt. Man kan göra saken mycket mycket värre genom att tvångshålla ett barn, jag skulle aldrig i livet göra det med någon annans barn!
    Att jag höll barnet på detta sätt gjorde att barnet litade på att jag ständigt fanns där samt att föräldrarna såg att någon orkade ta barnet på rätt sätt. Jag kunde låtit barnet sticka med allt vad det innebär för en 6-åring. Nu var detta det bästa för barnet och alla mådde bra av det (förutom min rygg efter att ha kämpat så länge );
  • mina1
    SaramedM skrev 2010-11-17 23:01:37 följande:
    jo faktiskt! och läst massor om vad fasthållning och nedläggning kan leda till ( döden i allra värsta fall)

Du ska inte jobba med barn om du tror att fasthållning är ens ett alternativ!
    Inte sjutton handlade det om att hålla fast ett barn med hjälp av dödligt våld från min sida. Jag såg att barnet behövde tryggheten det innebar att som vuxen inte släppa taget.
  • mirre67
    konka79a skrev 2010-11-18 08:14:51 följande:
    Säger det ytterligare en gång till att jag hade kommit till henne om det bara var det, men hämta hem är ingen lösning på problemet.
    Nej, inte i ett längre perspektiv men just där och då var det förmodligen den bästa lösningen eftersom de andra barnen säkert var både upprörda och rädda som jag skrev här någon annanstans. Sen undrar jag fortfarande om det här med att hon får såna här utbrott är något som hänt förut med tanke på att du skriver att på dagis kunde de  lösa det själva när hon blev så här arg?? Har ni funderat över att utreda henne, vad det beror på? För en sexåring ska veta bättre än att ge sig på klasskompisar, fröknar och rita på väggarna bara för att hon blir arg.
  • Kinya

Jag har bara läst TS.

Nä, jag tycker inte att det är bra rent pedagogiskt att du ska åka och hämta hem henne i ett sånt läge. Om inte lärarna kna hantera det så får de hämta skolans kurator så får hon/han ta hand om dottern och prata med henne om varför hon slåss och säger fula ord. Någon anledning måste det finnas. Om inte skolan kan hantera en 6-åring med utbrott då är det illa. Sen ska ju såklart föräldrarna kopplas in men det är direkt opedagogiskt att de ska hämta hem sitt barn. Det blir ju bara en belöning för dåligt uppförande!

• konka79a
    mina1 skrev 2010-11-18 08:40:50 följande:
    Inte sjutton handlade det om att hålla fast ett barn med hjälp av dödligt våld från min sida. Jag såg att barnet behövde tryggheten det innebar att som vuxen inte släppa taget.
    Håller med dig här mina1. och jag förstår att går det inte så går det inte  och föräldrar måste tillkallas men då hade de kunnat ringt och sagt till oss att kan ni komma och fösöka prata med eran dotter och lugna ner henne istället för att direkt säga nu måste ni hämta hem henne.  Funderar lite på va de hade gjort om vi hade jobbat 1 timmes resväg hem från jobbet, nu hade vi ju tur att lillebror var hemma och sambon var hemma men han jobbar 7 mil härifrån och jag som tur är jobbar jag här men jobbar med gamla människor så är ju inte helt säkert att man bara kan släppa allt och illfart åka ifrån.
  • caspersmamma 08

TS jag hoppas att vid mötet med skolan blir bra och att ni kommer fram till vad man ska göra om det skulle bli en nästa gång.

Jag skulle bli riktigt arg om mitt barn fick ett sånt utbrott för första gången i skolan och skolan inte hade ringt mig,
    att man som förälder kommer till skolan betyder ju inte att man måste ta med sig barnet hem  

• konka79a
    Kinya skrev 2010-11-18 08:53:43 följande:
    Jag har bara läst TS.

Nä, jag tycker inte att det är bra rent pedagogiskt att du ska åka och hämta hem henne i ett sånt läge. Om inte lärarna kna hantera det så får de hämta skolans kurator så får hon/han ta hand om dottern och prata med henne om varför hon slåss och säger fula ord. Någon anledning måste det finnas. Om inte skolan kan hantera en 6-åring med utbrott då är det illa. Sen ska ju såklart föräldrarna kopplas in men det är direkt opedagogiskt att de ska hämta hem sitt barn. Det blir ju bara en belöning för dåligt uppförande!
    Håller helt med dig här. Nu har jag som tur en tjej som gillar att gå till skolan och gillar att lära sig bokstäver och siffror och har kunnat det länge också. Men ska de skicka hem henne så fort hon blir jätte arg o ledsen så vet hon ju att gör jag si och så så får man åka hem.

Fula ord snappar de upp fort, och de lär sig dem överallt. Säkert har en annan slinkit ut sig nått när det är nått som inte gått bra och så tänker man efteråt attans varför sa jag så och för barn så räcker det med en gång sen kan dem det. Det var som en dag då sjöng min flicka en sång som en kompis till henne hade gjort om och i den var det svordomar då sa jag till min tjej att den sången var inte fin och jag vill inte att du sjunger den fler gånger så nu hoppas jag ju att jag slipper hör den igen.
  • Adephi

Tänk åt andra hållet då TS..

Hur hade du reagerat om du eller din man hämtat henne och sen på eftermiddagen fått höra

"Din dotter hade värsta utbrottet idag. Hon gick på sina kompisar, ritade på väggar och svor åt fröknarna. Tre fröknar försökte lugna henne men sen kom rektorn efter x-tid (förmodligen ganska länge om 3 fröknar ska ha sitt försök) och lyckades (med nån magisk kraft i form av rektor) lugna ner henne.Men vi ville inte störa, ni är ju på jobbet"

Hade du varit mer nöjd då?

Ärligt talat, hade det varit mitt barn så hade jag velat att dom ringde, och för att om något av mina barn skulle få ett sånt utbrott så hade det garanterat hänt något utöver det vanliga.

• N1an

Jag har jobbat som lärare i åtta år, behörig. Och slutade just på grund av att såååå många föräldrar är oförstående när deras barn gör något tokigt. När elever stör och är elaka mot andras barn litar de helt blint på vad barnet säger och tror inte alls på läraren. De tar det sällan på allvar.

I skolan ställs det högre krav än på dagis.Det leder till att det oftast fungerar bättre för barnen. Dessutom kan det finnas två till tre personal på 15-20 barn. Så är det INTE i skolan. Har man en extra resurs i skolan skall den inte gå till att ta hand om ett barn som betett sig illa.

Hade min son betett sig illa i skolan hade jag gärna åkt och hämtat honom. Jag hade dels inte kunnat jobba mer den dagen för att jag hade varit så besviken på honom. SEdan hade jag gärna pratat allvar med honom. Sedan hade jag varit med i skolan några dagar för att se hur det fungerar för honom.

Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?