• konka79a

Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?

En sak som gjort mig ilsk hela dagen är att de ringde från skolan idag och sa att vi var tvugna att hämta hem våran 6 åriga dotter för att hon är stökig i skolan.
    Har aldrig hört att någon ringt hem till föräldrarna och bett dem hämta hem dem pga detta, borde inte en skola klara av att ta hand om en liten 6 åring som får ett utbrott?

Hon hade gett sig på sina klass kompisar och sagt massa fula ord och det kan jag hålla med om att så gör man verkligen inte, ritat på väggarna och sagt fula ord till fröknarna men de borde väl ändå kunna ta bort henne därifrån så hon inte kommer  närheten av dem i så fall under just denna stunden istället för att vi ska behöva åka dit och ta hem henne därifrån. För på så sätt lär de ju också sig att om jag  gör så här så får jag ju åka hem om det är tråkigt eller va det nu kan vara. På nått sätt måste de väl ändå kunna ta hand om barn som får utbrott också. När hon blev arg på dagis nån gång så var det aldrig nån som ringde och bad oss hämta hem henne.

Jag har pratat med min dotter om varför hon blev så arg och jag har fått ett svar som jag hoppas att jag kan lita på och det gör jag jag litar på min kära dotter. Och jag har pratat med henne att fula ord använder vi inte och att rita på väggarna gör man inte heller.

Men vad anser ni där ute, är det rätt att lärarna/rektorn ska ringa hem till förälderna och säga att nu är ditt barn stökigt här så nu får ni hämta hem dem? Vore väl bättre att ringa och kanske råd fråga föräldern isället.

Hoppas nån förstår vad jag skrivit, för jag är fortfarande arg över detta att de ens kan komma på tanken att barnen får åka hem om de är stökiga. Sätt henne med en lärare och bara henne en stund istället oc hhitta på nått annat hon är ju trots allt bara 6 år och är i trotsåldern, vilket självklart inte är att de ska tro att de får göra precis som de vill så som slåss o svära.

• Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?
  • SaramedM
    konka79a skrev 2010-11-18 13:13:48 följande:
    Hämta???? Vad lär de sig av det då?? Att till slut tycker de inte om skolan och då vet de om de håller på så så får de åka hem är det ok anser du då eller?
    Ett barn som beteer sig så måste bort från situationen, så enkelt är det liksom
  • N1an
    konka79a skrev 2010-11-18 13:17:31 följande:
    Men här är kan jag ju säga att min dotter gör inte precis som hon vill. Hon får inte slå varken lillebror eller oss hon får inte spotta hon får inte slänga saker rita på väggar svära ja allt som inte är rätt får hon helt enkelt inte göra så är det bara. Så ni ska inte tro att min dotter får hålla på så här hemma.
    Men vad tycker du att de ska göra i skolan då? Ska den resurs som finns för att hjälpa till i skolarbetet tas i anspråk för din dotter? Eller ska läraren lämna klassen och ta hand om din dotter?

Har du möjlighet att ta EN av dina semesterdagar eller ev, föräldradagar och vara med i skolan för att se hur det fungerar?
  • konka79a
    N1an skrev 2010-11-18 13:16:31 följande:
    Vad lär de sig genom att stanna då? Att deras beteende är ok....
    Har jag inte sagt nej, men om man nu ska jobba med barn det har man ju själv valt så måste man ju också kunna ta hand om en 6 åring och prata med dem, när jag prata med min dotter och frågade henne vad det verkligen vad det var som hände med den där bananen som det hela började med för det var det innan hade de suttit snällt och haft samlingen. Så berättade ju hon för mig precis som det var och då sa jag till henne istället för att du skulle blivit så arg så är det ju bättre att du säger till fröken precis som det är att om du nu tycker att din kompis tjatar och att du inte vill men att den ändå inte slutar så säg då till fröken istället så slipper det bli så här. Men det jag inte vet är exakt vad läraren sa till henne direkt efter att hon hade slängt bananen och det är det jag  ska ta reda på idag för skällde hon på henne direkt så är det ju helt fel, för först måst man ju ta reda på varför hon gjorde som hon gjorde. Men säger ännu en gång att det gör henne inte rätt till att slå,sparka,rita,svära,kasta saker om kring sig för det. Men om nu läraren skällde på henne så kan jag förstå min dotter att hon kanske kände sig utanför eftersom hon hade ju sagt ifrån från början till sin kompis. Och även om det nu inte skulle vara mitt barn så spelar det faktiskt ingen roll. Altså hur skulle ni själva känna om någon tjatar på er att ta en sak om ni verkligen inte ville ha den. Men att de ändå aldrig slutar. Och en liten blyg 6-åring som nu läraren säger att hon är får skulden för att hon på nått sätt skulle bli av med den bananen för att inte behöva få den tillbaka.
  • konka79a
    N1an skrev 2010-11-18 13:23:24 följande:
    Men vad tycker du att de ska göra i skolan då? Ska den resurs som finns för att hjälpa till i skolarbetet tas i anspråk för din dotter? Eller ska läraren lämna klassen och ta hand om din dotter?

Har du möjlighet att ta EN av dina semesterdagar eller ev, föräldradagar och vara med i skolan för att se hur det fungerar?
    Har varit med i skolan en gång och då skulle hon bara sitta hos mig så ja kanske jag ska ta sluta jobba och sätta mig bredvid henne i skol bänken och hålla handen så hon har mig där hela tiden i ett x antal år.
  • Adephi

Och mitt i sitt utbrott så var din dotter lugn nog att berätta vad som hade hänt? för jag misstänker att vid det laget som du pratade med din dotter hade hon kommit bort från situationen (åkt hem) och lugnat ner sig?

• N1an
    konka79a skrev 2010-11-18 13:34:03 följande:
    Har varit med i skolan en gång och då skulle hon bara sitta hos mig så ja kanske jag ska ta sluta jobba och sätta mig bredvid henne i skol bänken och hålla handen så hon har mig där hela tiden i ett x antal år.
    Ja, för det var ju precis det jag skrev, eller hur!
  • konka79a
    N1an skrev 2010-11-18 13:23:24 följande:

Behöver väl ändå inte vara läraren, finns väl för guds skull kuratorer rektorer som ska tala om för henne att si och så gäller här på vår skola. Har inte sagt att det måste vara läraren, men rektorn vägrade ju gå prata med henne för när jag prata med henne på tele igår och fråga varför hon inte gick och försökte prata med henne så fick jag ju till svar jag känner ju inte henne, men hallå tänkte jag kanske man får säga till lite på skarpen att så här gör man bara inte i våran skola även fast man inte känner henne. Men funderar lite på hur hon ska göra med att lära känna alla, då borde hon ju ha möte med alla elever ifall det skulle hända något.
  • konka79a
    Adephi skrev 2010-11-18 13:34:24 följande:
    Och mitt i sitt utbrott så var din dotter lugn nog att berätta vad som hade hänt? för jag misstänker att vid det laget som du pratade med din dotter hade hon kommit bort från situationen (åkt hem) och lugnat ner sig?
    När jag pratade först med dottern så var hon kvar i skolan och då berättade hon lite om det och hon var ledsen för att inte hon fick följa med och äta. Sen la jag på och pappa o lillebror var där och efter jag pratat färdigt med henne så blev hon ledsen igen., och sen innan jag skulle gå till rektorn så var hon hemma och jag ringde och prata med henne då också och då sa hon allt men hon var ledsen för att hon inte fick vara kvar i skolan.
  • konka79a
    N1an skrev 2010-11-18 13:36:09 följande:
    Ja, för det var ju precis det jag skrev, eller hur!
    Men om man ska vara med en dag och när jag väl är där och hon sitter hos mig vad kan då hända?? Tror ingen skulle hålla på med henne då och tjata.  Och sen lär de sig också att mamma är ju hos mig om jag inte sköter mig heller så då får jag ha mamma hos mig  jämt antigen i skolan eller så får jag vara hemma.
  • Adephi
    konka79a skrev 2010-11-18 13:42:22 följande:
    När jag pratade först med dottern så var hon kvar i skolan och då berättade hon lite om det och hon var ledsen för att inte hon fick följa med och äta. Sen la jag på och pappa o lillebror var där och efter jag pratat färdigt med henne så blev hon ledsen igen., och sen innan jag skulle gå till rektorn så var hon hemma och jag ringde och prata med henne då också och då sa hon allt men hon var ledsen för att hon inte fick vara kvar i skolan.
    Hon var ledsen, dvs inte mitt uppe i det utbrott som gjorde att dom ringde till er först och främst..

Och jag skulle tro att det fanns betydligt fler ledsna och oroliga barn där än din dotter också..
Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?