• konka79a

Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?

En sak som gjort mig ilsk hela dagen är att de ringde från skolan idag och sa att vi var tvugna att hämta hem våran 6 åriga dotter för att hon är stökig i skolan.
    Har aldrig hört att någon ringt hem till föräldrarna och bett dem hämta hem dem pga detta, borde inte en skola klara av att ta hand om en liten 6 åring som får ett utbrott?

Hon hade gett sig på sina klass kompisar och sagt massa fula ord och det kan jag hålla med om att så gör man verkligen inte, ritat på väggarna och sagt fula ord till fröknarna men de borde väl ändå kunna ta bort henne därifrån så hon inte kommer  närheten av dem i så fall under just denna stunden istället för att vi ska behöva åka dit och ta hem henne därifrån. För på så sätt lär de ju också sig att om jag  gör så här så får jag ju åka hem om det är tråkigt eller va det nu kan vara. På nått sätt måste de väl ändå kunna ta hand om barn som får utbrott också. När hon blev arg på dagis nån gång så var det aldrig nån som ringde och bad oss hämta hem henne.

Jag har pratat med min dotter om varför hon blev så arg och jag har fått ett svar som jag hoppas att jag kan lita på och det gör jag jag litar på min kära dotter. Och jag har pratat med henne att fula ord använder vi inte och att rita på väggarna gör man inte heller.

Men vad anser ni där ute, är det rätt att lärarna/rektorn ska ringa hem till förälderna och säga att nu är ditt barn stökigt här så nu får ni hämta hem dem? Vore väl bättre att ringa och kanske råd fråga föräldern isället.

Hoppas nån förstår vad jag skrivit, för jag är fortfarande arg över detta att de ens kan komma på tanken att barnen får åka hem om de är stökiga. Sätt henne med en lärare och bara henne en stund istället oc hhitta på nått annat hon är ju trots allt bara 6 år och är i trotsåldern, vilket självklart inte är att de ska tro att de får göra precis som de vill så som slåss o svära.

• Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?
  • mina1
    SaramedM skrev 2010-11-19 22:25:18 följande:
    Eh, jo det har det! och nej men tvingar inte ett barn fasthålling i en timme, då ska man byta jobb
    Jo det gör man om man märker att barnet blir tryggt av det och inte kan kontrollera sina egna handlingar utan stöd från en vuxen. Naturligtvis pratade jag och barnet med föräldrarna senare och vi kom fram till att det hade funkat ypperligt. Det handlade fortfarande inte om HOLDING. Utan kram, en jättelång och rätt hård . Hur gör ni föräldrar som tycker det är fel att hålla fast ett barn, låter det rymma, skada sig själv eller andra eller pekar på det och säger -Snälla rara sluta?!?!

Tyvärr ser man ofta föräldrar som låter sina barn gå bärsärkagång istället för att våga ta tag och säga ifrån-
  • SaramedM
    mina1 skrev 2010-11-23 17:26:31 följande:
    Jo det gör man om man märker att barnet blir tryggt av det och inte kan kontrollera sina egna handlingar utan stöd från en vuxen. Naturligtvis pratade jag och barnet med föräldrarna senare och vi kom fram till att det hade funkat ypperligt. Det handlade fortfarande inte om HOLDING. Utan kram, en jättelång och rätt hård . Hur gör ni föräldrar som tycker det är fel att hålla fast ett barn, låter det rymma, skada sig själv eller andra eller pekar på det och säger -Snälla rara sluta?!?!

Tyvärr ser man ofta föräldrar som låter sina barn gå bärsärkagång istället för att våga ta tag och säga ifrån-

Jo det är HOLDNING du pratar om och hade det varit mitt barn du höll fast emot hennes vilaja i en timme hade jag polisanmällt dig

• mina1
    SaramedM skrev 2010-11-23 20:00:09 följande:

Jo det är HOLDNING du pratar om och hade det varit mitt barn du höll fast emot hennes vilaja i en timme hade jag polisanmällt dig

Men då hade du fått göra det. Jag kan inte tillåta mig som utbildad pedagog att låta ett barn fara illa bara för att jag inte kan få det att lugna ner sig eller pga att en för'älder inte ser till barnets bästa för stunden. Jag tar hellre en anmälan mot mig än att barnet ifråga hade haft ännu en vuxen som inte stog trygg och fast när barnet självt inte orkade. Naturligtvis hade jag inte hållt ett barn som inte behövde mig på detta sätt. Jag kände barnet och det blev tryggt hos mig i detta.

Men vissa människor tror att de har ensamrätt på sina barn. Att barnet självt inte skall kunna klara sig utan mamma eller pappa. Det finns miljoner olika ungar och som pedagog lär man sig att alla barn behöver olika sätt för attt bli trygga.
  • sextiotalist
    mina1 skrev 2010-11-23 17:26:31 följande:

Jag har aldrig gett mitt barn "denna jättekram", då han, de gångerna han fick utbrott som liten, ville vara helt själv, att hålla honom förvärrade ev kramar bara hela situationen. Hade han riskerat att skada sig själv eller andra, då hade jag givetvis hållt i honom, men inte i form av en kram, utan såpass så mycket att jag skulle kunna kontrollera honom utan att använda något som liknade kramar.
  • SaramedM
    mina1 skrev 2010-11-24 08:06:49 följande:
    Men då hade du fått göra det. Jag kan inte tillåta mig som utbildad pedagog att låta ett barn fara illa bara för att jag inte kan få det att lugna ner sig eller pga att en för'älder inte ser till barnets bästa för stunden. Jag tar hellre en anmälan mot mig än att barnet ifråga hade haft ännu en vuxen som inte stog trygg och fast när barnet självt inte orkade. Naturligtvis hade jag inte hållt ett barn som inte behövde mig på detta sätt. Jag kände barnet och det blev tryggt hos mig i detta.

Men vissa människor tror att de har ensamrätt på sina barn. Att barnet självt inte skall kunna klara sig utan mamma eller pappa. Det finns miljoner olika ungar och som pedagog lär man sig att alla barn behöver olika sätt för attt bli trygga.
    Men du finner dig att du inte har mer utbildning  då?

Du kan alltså inte hantaera barn som mår psykiskt dåligt utan våld?

Lästips är Bo Helsviks bok tex

Jag kollade innan M började sin specialskola att personalen hade samma syn som vi på holding och tvång mot våra barn
    Hade de inte delat den uppfattningen hade hon inte fått gå där

Tyvärr är det alltför många som jobbar på specialskolor, LSS boende etc som håller med dig om att tvång och våld på dessa barn är ett måste för att ge dom trygghet
    Inget kunde vara mera fel
  • Rufsas
    SaramedM skrev 2010-11-24 09:04:47 följande:
    Men du finner dig att du inte har mer utbildning  då?
    Jag hoppas att du förstår att du är inne på minerad mark med ditt inlägg. Du påstår att hon inte är bra på sitt jobb. Jag tycker att du ska ta tillbaka det du skrev och be om ursäkt. Har du överhuvudtaget läst i tråden vad vi som jobbar/har jobbat inom förskola/skola har skrivit?

Jag tycker att du ska läsa på lite själv innan du anklagar folk att inte vara tillräckligt utbildade.
  • SaramedM
    Rufsas skrev 2010-11-24 10:06:25 följande:
    Jag hoppas att du förstår att du är inne på minerad mark med ditt inlägg. Du påstår att hon inte är bra på sitt jobb. Jag tycker att du ska ta tillbaka det du skrev och be om ursäkt. Har du överhuvudtaget läst i tråden vad vi som jobbar/har jobbat inom förskola/skola har skrivit?

Jag tycker att du ska läsa på lite själv innan du anklagar folk att inte vara tillräckligt utbildade.
    Ja det har jag läst och jag tänker inte ta tillbaka det
    Det är inte ok att tvångshålla ett barn i en timme, det kommer det aldrig att vara
  • Rona
    Trulis78 skrev 2010-11-20 23:18:41 följande:

Ja, jag tycker att det är rätt att läraren ringer efter föräldrarna om ett barn är helt hysteriskt och man inte får stopp på utbrottet trots att man försökt ordentligt. Som förälder vill jag då komma och hämta alternativt tala med mitt barn och se vad som pågår. Sen tycker jag att det är självklart att man i efterhand har ett samtal mellan föräldrar och lärare om vad som hände, hur det hanterades och vad man kan göra i framtiden för att situationen inte ska upprepas. Den typ av utbrott som beskrivs i TS bör ju inte vara vardagsmat utan är något mycket avvikande som måste diskuteras och bemötas.

Om det handlar om ett barn som har sådana här utbrott upprepade ggr så tycker jag att det är skolans och föräldrarnas ansvar tillsammans att arbeta fram en plan för hur man ska komma tillrätta med problemen. Kanske behövs en ordentligt utredning av barnet, resurs etc etc. Ingen lärare kan själv hantera ett barn som har utbrott ofta samtidigt som läraren ska ha hand om en hel klass. Skolan har här en hel del skyldigheter också att uppmärksamma barns speciella behov.

Sen tror jag absolut att "helt vanliga" sexåringar har utbrott, tappar besinningen och slåss, säger fula ord och ritar på väggar någon gång. Det är inte ok utan helt fel och som förälder måste man markera det tydligt genom att prata och förklara och banna osv. Men man måste också som förälder lyssna på sitt barn, förstå vad som gjorde barnet så himla upprört och älska och respektera sitt barn trots att det har felat. Barnet är ju bara sex år och alla gör vi misstag och ibland blir det mer fel än annars. Man kan inte förvänta sig att en sexåring ska vara perfekt.

När det gäller holding så är det såklart helt sjukt att "hålla fast ett barn med syfte att skapa rädsla och ångest". Man får aldrig hålla ett barn så hårt eller så länge att man gör det illa eller skrämd. Att dessutom ha som syfte att skapa rädsla eller ångest är horribelt. Att däremot hålla i ett barn och tala lugnande och försöka fråga om vad som är fel för att förhindra detta barn från att skada sig själv eller andra tycker jag är något helt annat. Som den person som tidigare beskrev att den håller i och talar med ett hysteriskt barn och klargör att den kommer sätta ner barnet på bänken så fort den lugnat sig lite. För mig är det rimligt. Syftet i det fallet är såklart att ta hand om barnet och få barnet att känna sig trygg nog att berätta varför barnet är argt samtidigt som man hindrar barnet från att skada någon. Jag kan dock inte för mitt liv förstå hur den typen av "fasthållning" kan pågå i en timme? I så fall fungerar det ju inte, det är inte ok. Då måste man göra något annat. Förslagsvis släppa barnet, hålla sig nära och akut stoppa barnet varje gång den försöker ge sig på någon annan eller sig själv och så släppa igen osv samtidigt som man ringer efter hjälp (föräldrar/sjukvård/psykolog/kurator). Men ett barn som har den typen av beteende att den situationen uppstår behöver mer långsiktig hjälp också sen.

Mycket bra inlägg, nu behöver jag inte skriva så mycket själv :)
    Jag håller med i allt. Är själv både lärare men även förälder till "explossivt" barn.
    Vi måste var ödmjuka för varandra och hjälpas åt för barnens bästa. Att skylla på varandra och vara arga hjälper inte barnet.
  • Rufsas
    SaramedM skrev 2010-11-24 10:13:48 följande:
    Ja det har jag läst och jag tänker inte ta tillbaka det
    Det är inte ok att tvångshålla ett barn i en timme, det kommer det aldrig att vara
    Vet du vad? Jag önskar dig ALL lycka med din barnuppfostran, människosyn och annat. Vi får väl se hur det går för dig här i livet. För att inte tala om ditt barn. Du är inte bara oförskämd utan du är även trångsynt och envis. Som sagt. Lycka till.
  • Thalis
    konka79a skrev 2010-11-16 23:04:00 följande:

En sak som gjort mig ilsk hela dagen är att de ringde från skolan idag och sa att vi var tvugna att hämta hem våran 6 åriga dotter för att hon är stökig i skolan.
    Har aldrig hört att någon ringt hem till föräldrarna och bett dem hämta hem dem pga detta, borde inte en skola klara av att ta hand om en liten 6 åring som får ett utbrott?

Hon hade gett sig på sina klass kompisar och sagt massa fula ord och det kan jag hålla med om att så gör man verkligen inte, ritat på väggarna och sagt fula ord till fröknarna men de borde väl ändå kunna ta bort henne därifrån så hon inte kommer  närheten av dem i så fall under just denna stunden istället för att vi ska behöva åka dit och ta hem henne därifrån. För på så sätt lär de ju också sig att om jag  gör så här så får jag ju åka hem om det är tråkigt eller va det nu kan vara. På nått sätt måste de väl ändå kunna ta hand om barn som får utbrott också. När hon blev arg på dagis nån gång så var det aldrig nån som ringde och bad oss hämta hem henne.

Jag har pratat med min dotter om varför hon blev så arg och jag har fått ett svar som jag hoppas att jag kan lita på och det gör jag jag litar på min kära dotter. Och jag har pratat med henne att fula ord använder vi inte och att rita på väggarna gör man inte heller.

Men vad anser ni där ute, är det rätt att lärarna/rektorn ska ringa hem till förälderna och säga att nu är ditt barn stökigt här så nu får ni hämta hem dem? Vore väl bättre att ringa och kanske råd fråga föräldern isället.

Hoppas nån förstår vad jag skrivit, för jag är fortfarande arg över detta att de ens kan komma på tanken att barnen får åka hem om de är stökiga. Sätt henne med en lärare och bara henne en stund istället oc hhitta på nått annat hon är ju trots allt bara 6 år och är i trotsåldern, vilket självklart inte är att de ska tro att de får göra precis som de vill så som slåss o svära.

Hade det varit min dotter så hade jag tyckt att det var rätt av skolan att ringa!
    Sådant beteende är inte OK! De andra barnen har också rätt att finnas i skolan utan att vara rädda för att min dotter ger sig på dem,svär och målar på väggarna.
    Jag förstår dock dig också ts, man står alltid på ens barn sida.....
    Snart mamma- igen!!
Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?