• konka79a

Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?

En sak som gjort mig ilsk hela dagen är att de ringde från skolan idag och sa att vi var tvugna att hämta hem våran 6 åriga dotter för att hon är stökig i skolan.
    Har aldrig hört att någon ringt hem till föräldrarna och bett dem hämta hem dem pga detta, borde inte en skola klara av att ta hand om en liten 6 åring som får ett utbrott?

Hon hade gett sig på sina klass kompisar och sagt massa fula ord och det kan jag hålla med om att så gör man verkligen inte, ritat på väggarna och sagt fula ord till fröknarna men de borde väl ändå kunna ta bort henne därifrån så hon inte kommer  närheten av dem i så fall under just denna stunden istället för att vi ska behöva åka dit och ta hem henne därifrån. För på så sätt lär de ju också sig att om jag  gör så här så får jag ju åka hem om det är tråkigt eller va det nu kan vara. På nått sätt måste de väl ändå kunna ta hand om barn som får utbrott också. När hon blev arg på dagis nån gång så var det aldrig nån som ringde och bad oss hämta hem henne.

Jag har pratat med min dotter om varför hon blev så arg och jag har fått ett svar som jag hoppas att jag kan lita på och det gör jag jag litar på min kära dotter. Och jag har pratat med henne att fula ord använder vi inte och att rita på väggarna gör man inte heller.

Men vad anser ni där ute, är det rätt att lärarna/rektorn ska ringa hem till förälderna och säga att nu är ditt barn stökigt här så nu får ni hämta hem dem? Vore väl bättre att ringa och kanske råd fråga föräldern isället.

Hoppas nån förstår vad jag skrivit, för jag är fortfarande arg över detta att de ens kan komma på tanken att barnen får åka hem om de är stökiga. Sätt henne med en lärare och bara henne en stund istället oc hhitta på nått annat hon är ju trots allt bara 6 år och är i trotsåldern, vilket självklart inte är att de ska tro att de får göra precis som de vill så som slåss o svära.

• Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?
  • Bestla
    konka79a skrev 2010-11-17 23:33:33 följande:

men många tror ju här att hon har dålig uppfostran, och tror att jag låter henne bete sig hur som helst. och att jag inte gillar att skolan ringer till mig fast jag skrivit flera gånger att jag inte har något emot detta men det gör dem inte rätten att säga nu måste ni hämta henne. Då kommer ju snart alla ungar se att om jag inte sköter mig så får jag gå hem så bra.

Men herregud, varför skulle barnen dra just den lärdomen?
    Jag tror inte att huvuddelen av barnen skulle tänka yippie av att bli hemskickade. Snarare tycka att det var pinsamt.
  • Niiskuneiti

Är lärare och har aldrig behövt göra det, även om jag såklart träffat på en hel del utåtagerande barn. Jag vet ju inte exakt vad som hände då jag inte var där och bara läst TS version. Men jag anar att det var en extrem situation som krävde extrema åtgärder. Tycker mao inte att läraren gjorde fel.

Jag hade uppskattat att de ringde mig, hade jag inte velat hämta utan tyckt att barnet kan fortsätta att gå bärsärk på skolan hade jag väl sagt det i så fall?

• N1an

Majskolven - Håller med dig! Jag tror inte någon vettig lärare stenhårt håller i ett barn i en hel timme.

• Mariohn
    Bestla skrev 2010-11-18 19:08:04 följande:
    Men herregud, varför skulle barnen dra just den lärdomen?
    Jag tror inte att huvuddelen av barnen skulle tänka yippie av att bli hemskickade. Snarare tycka att det var pinsamt.
    Precis, och därför bör barnet varken skickas hem eller få fortsätta med beteendet. En vårdnadshavare till barnet bör tillkallas och vuxna människor bör ta alla barns beaktande i åtanke och komma fram till en bra lösning för ALLA BARNS VÄL. Att bara skicka hem ett barn och sedan låta det komma tillbaka till skolan dagen efter och tro att allt är glömt är helt sjukt. Man har bara skjutit upp problemet. 
  • anne h
    N1an skrev 2010-11-18 18:41:35 följande:
    Hur skulle du vilja att läraren reagerar om en elev löper amok? Eleven springer med all kraft emot din barn för att sparka och slå det? Skulle du då vilja att läraren struntar i det?

Jag har varit med om att en elev misshandlade en annan så illa att tänder flög ut och han började blöda ur örat. Det tog inte många minuter och eleven var inte gammal.

Håller man i ett barn så får man självklart ta hänsyn till hur det mår. Inte håller man fast ett barn utan anledning!!!! Eller ett barn som är lugnt och inte kommer skada någon.
    Jag vill att läraren stoppar det barnet. Inte att denne idkar holding.

Jag vill att läraren genast kontaktar rektor om h*n inte klarar av situationen själv.

Vi talar om _6-åringar_ här i tråden, hur svårt är det att hejda en 6-åring?

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Mariohn
    anne h skrev 2010-11-18 19:18:45 följande:
    Jag vill att läraren stoppar det barnet. Inte att denne idkar holding.

Jag vill att läraren genast kontaktar rektor om h*n inte klarar av situationen själv.

Vi talar om _6-åringar_ här i tråden, hur svårt är det att hejda en 6-åring?
    Det kan i sällsynta fall vara vansinnigt svårt. Min väninna har en sexåring som får hjälp pga diverse diagnoser som jag inte tänker gå in på här eftersom det då bara blir en pajkastning bland folk som tror att jag ämnar påstå att alla med diagnosen är som i det beskrivna fallet. Men jag har råkat komma i vägen för hans utbrott en och annan gång och sett vilket helvete det är för min väninna att hantera honom. Han är stor för sin ålder, stark som en oxe, och blir nästintill omöjlig att kontrollera. Han sparkar, slår,  biter och får ett vansinnesutbrott som är mycket obehagligt och svårhanterligt. Att detta skulle vara fallet i var och varannan förskoleklass finner jag däremot mycket långsökt. 
  • Gurkan

Ditt barn ritade på en vägg och attackerade andra barn och vuxna både fysiskt och verbalt för att ett annat barn retats lite och erbjudit ditt barn banan fast ditt barn inte ville ha det. Ditt barn fick lite skäll för att hon kastade bananen vilket är både rätt och fel. Ditt barn blev provocerat men det är ingen ursäkt att kasta saker på ett helt annat barn och definitivt inte en ursäkt för det fortsatta dåliga beteendet. I vilket fall fick ditt barn ett utbrott av den kalibern att inte ens tre, av för ditt barn, kända pedagoger kunde lugna ner henne. Ja, jag tycker de gjorde rätt som ringde efter dig!

Rektor hade i det här fallet inte kunnat göra speciellt mycket eftersom h*n inte känner ditt barn. Kurator och skolsyster finns inte alltid alla dagar på alla skolor. Hur du kan få det till att skolan har gjort något fel har jag svårt att förstå. Det var inte bara en pedagog utan tre som försökte och misslyckades med att lugna ditt barn och jag betvivlar att alla tre pedagogerna är helt inkompetenta.
    Pedagogerna måste ju tänka på de andra barnen också och om situationen bli ohållbar får man ju tillkalla vårdnadshavare.

• Mariohn

Dessutom upphör jag aldrig att förvånas över hur ointresserade en del föräldrar verkar vara av sina barn....vilket kanske förklarar barnets beteende... Om mitt barn befann sig i en situation där han blev utåtagerande på det viset så skulle han uppenbarligen må fruktansvärt dåligt. Och om mitt barn mår fruktansvärt dåligt vill jag veta det omgående så att jag kan stötta honom och hjälpa honom att reda ut vad som funkar och varför det blivit som det blivit. Men tydligen finns det föräldrar som är helt ointresserade av detta och menar att "barnen är ju på förvaringen så låt förvaringen lägga lock på för fan. Jag gör annat"....Konstigt att barnen blir som de blir då...Nej. 

• Lady Namárië
    Mariohn skrev 2010-11-18 19:23:15 följande:
    Det kan i sällsynta fall vara vansinnigt svårt. Min väninna har en sexåring som får hjälp pga diverse diagnoser som jag inte tänker gå in på här eftersom det då bara blir en pajkastning bland folk som tror att jag ämnar påstå att alla med diagnosen är som i det beskrivna fallet. Men jag har råkat komma i vägen för hans utbrott en och annan gång och sett vilket helvete det är för min väninna att hantera honom. Han är stor för sin ålder, stark som en oxe, och blir nästintill omöjlig att kontrollera. Han sparkar, slår,  biter och får ett vansinnesutbrott som är mycket obehagligt och svårhanterligt. Att detta skulle vara fallet i var och varannan förskoleklass finner jag däremot mycket långsökt. 
    Det behöver inte ens vara i sällsynta fall som det är svårt. Även barn utan diagnoser kan oavsiktligt sparka eller skalla en vuxen under ett raseriutbrott. Det är ju inte barnens fel, men inte heller något som man kan förvänta sig att en lärare skall vara beredd att utsätta sig för.
    So say we all
  • Mariohn
    Lady Namárië skrev 2010-11-18 19:30:21 följande:
    Det behöver inte ens vara i sällsynta fall som det är svårt. Även barn utan diagnoser kan oavsiktligt sparka eller skalla en vuxen under ett raseriutbrott. Det är ju inte barnens fel, men inte heller något som man kan förvänta sig att en lärare skall vara beredd att utsätta sig för.
    Absolut. Jag beskrev bara ett barn som jag känner och anledningen till hans utbrott. Jag anser alltid att det är allvarligt om en sexåring får ett så allvarligt utbrott att det skadar andra och utsätter andra för fara. Och då måste man givetvis kontakta vårdnadshavaren. Jag har fortfarande inte sett TS svara på vad hon tyckte att läraren skulle göra med hennes barn... 
Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?